Auto: 2005 307 SW.
Kauko-ohjainavain on stilettimallia, eli taittuva. Hajosi keskuslukitus apukuskin ovesta. Ensin ilmeni reistailua, että ovi ei mennyt lukkoon, tai auennut ensi yrittämällä. Lopulta se ei lukittunut enää ollenkaan.
Otin lukon ulos, jätin kaapeliin kiinni ja kokeilin hieman. Aiemmin äänetön lukko heräsi jollakin tavalla sitä rassatessa mutta ääni oli aivan väärä: Siinä missä muiden ovien lukot sanoivat lyhyesti "klik" tämä yksilö päästi noin sekunnin surinan. Mekaniikka ei kuitenkaan liikkunut, värähti vain hieman avaus ja sulkemisyrityksillä kauko-ohjausavaimella testattaessa. Näytti selvältä, että mekanismi oli jotenkin pettänyt ja hain purkamosta lukon. Tuo toimikin heti ok. Useimmat meistä olisivat varmaan tyytyneet tuohon ja heittäneet romulukon roskiin. Itselläni heräsi kuitenkin uteliaisuus kurkistaa lukon toteutusta, mielessä kävi ajatus elektroniikkakortista lukon sisällä ja väyläohjauksesta, kas kun autot ovat yhä enemmän tietokoneväylän kaltaisia kapistuksia?
Toimeen, kulmahiomakone ja smirgeli olivat hyviä lukkosepän työkaluja. Se, mitä lukon sisältä löytyi oli yllätys ja ehkä pienen kuvasarjan arvoinen.
Ainoat sähköön liittyvät osat olivat lukon 6-napaisen sähköliittimen lisäksi Vietnamissa valmistettu pieni sähkömoottori ja Cherry-merkkinen mikrokytkin! Hammaspyörät olivat moitteettomassa kunnossa, jotain muuta oli kurahtanut. Yhdestä muovivivusta puuttui palanen, en väitä oliko tuo syynä vai seurausta mekanismin purkamisesta hätäisesti. Sähköliittimeen on kytketty 2 piikkiin tuo pieni sähkömoottori ja 2 viimeiseen piikkiin mikrokytkin, joka ilmoittaa kokeiden perusteella lukon kielen asentoa (suljettu/auki).
Liitteinä kuvia, ehkä näistä on iloa jollekin.
PS. Näitä lukkoja lienee vanhempaa ja uudempaa mallia, tuntee esimerkiksi sähköliittimestä. Kannattaa katsoa sähköliittimen malli ennen lukon ostamista.
PPS. Voima välittyy sähkömoottori-/vaihdeosaltolta tuolle "harmaalle puolelle" (missä mekaniikkasekamelska) tuon keskimmäisen akselin kautta, jossa näkyy torx-ruuvi.
TEMP_ARKISTOON