Kirjoittaja Aihe: 308 - Uuden tai käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet (2013-)  (Luettu 118083 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Ainahan kun vika osuu omalle kohdalle, niin luullaan että vika on kaikissa. Yleistys on aika rajua kun puhutaan kahvipöydässä auton vioista, toki usein on aihettakin. Itse en ole ulkomaisista lähteistä löytänyt sanaakaan Puretechin vioista ja luulisi niitä jo autojen määrän takia paljastuvan.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
No löytyyhän sieltä, kun vähän penkoo ranskankielen seasta, Google-käännös:

Minulla oli vain ongelma 308 II Puretech 1.2L 97000kms. Moottorin vika / öljynpaineen varoitusvalo jatkui, otin sen suoraan jälleenmyyjälle. Tuomion mukaan ajovyöhön kohdistuva ennenaikainen kuluminen (hihnaöljykylvyt) Sen jälkeen, kun tiedoston lähetti valmistaja, jälkimmäinen on ehdottanut, ettei se tukisi mitään pienen Km: n ylityksen jälkeen ensimmäisessä versiossa. kun jälleenmyyjä on uudistanut tiedoston: 55%: n tuki on jäljellä TTC 641.02 €.

Mitä luulet? En tiedä mitä ajattelisin, jos minun täytyy mennä pidemmälle tai hyväksyä tämä ehdotus.

Kiitos avusta, joka on arvokas :)

Toinenkin:
Kolmen ja puolen vuoden ja 70 000 km: n jälkeen on pakko vaihtaa ajoitusvyö, kun Peugeot ilmoitti vaihdon jälkeen 180 000 km tai 10 vuotta. Hihna hajoaa ja tukkii siivilöitä.
Korvausarvio on 1 000 euroa ja ehdotus Peugeotin tukemisesta on 27 prosenttia. Asiakirjan avaamisen jälkeen Peugeot pysyy asemassaan eikä halua tarkastella ehdotustaan, eikä halua kuulla väitteitään: epänormaali kuluminen ja ennenaikainen tai huono moottori, huoltosuositusten noudattamatta jättäminen , ...
Onko jollakin jäsenellä jo tätä vyön ongelmaa ja että se oli Peugeotin reaktio?
Meillä oli jo muita ongelmia tämän auton kanssa vaihtamalla kytkin.
kiitos


Ei taida se öljykylpyhihna ollakaan aivan loppuun mietitty ratkaisu.
« Viimeksi muokattu: 07.05.2018, 22:46:09 kirjoittanut EFL605 »

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Ranskalaisella foorumilla kerrotaan, että ongelmaa on ollut Euro6-moottorissa, Euro6.C -moottorissa on muutettu öljyhihnan vaihtoväli 6v. tai 100 tkm.

http://www.forum-peugeot.com/Forum/forum-peugeot/peugeot-308-t9/veracite-problemes-courroie-sujet_3119_1.htm

Linkin hihna täynnä halkeamia, hihnan kunnon voi tarkastaa öljykorkista.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Suomessahan noin ei voi tehdä koska täällä on vähän erilainen kuluttajansuoja, täällä on jatkettu takuuta ymv.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Siis puhuttiinko nyt hajonneista(tai siis vaihdetuista) moottoreista vai hihna vammaisista? Ne on kaksi eriasiaa!

Tehtaan lausunnon mukaan alihankkijan tekemässä hihnassa on materiaali virhe joka on huomattu jossain vaiheessa tuotannossa.
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
No tässä aiheessa on kaikki sekaisin, muissa tämän alueen aiheissa on pyritty lajittelemaan vika tyypeittäin. Olisko siellä nyt ollut yksi täystuho, yksi hihna vammainen, risaa sytytystulppaa pari. Korjaamoilta olen kuullut muutamasta jakohihna vammaisesta, sytytystulppia on ollut läjä ja imukanavien puhdistusta ymv. mukavaa suoraruisku bensan perusongelmaa.

Tämän aiheen sisältöä voisi koittaa ehkä parantaa siten että tässä olisi keskustelun sijaan linkkejä alla oleviin tunnettuihin vikoihin, ongelmiin ja ominaisuuksiin. Sama pitäisi varmaan olla joka alueella, mallin kohdalla jne. Tällä hetkellä aihe on enemmän tårta på tårta, eikä anna sinällään mitään lisäarvoa jo tiedossa oleville ongelmille.
« Viimeksi muokattu: 09.05.2018, 05:50:30 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Aihetta siivotaan hintoihin ymv turhat ei niin vikoihin liittyvistä viesteistä. Vioista löytyy lähes poikkeuksetta myös oma aiheensa tältä alueelta. Joten salaliittoteoreetikot voivat ottaa foliohatun pois päästään ja nukkua yönsä rauhassa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Selvänä vikana tähän mennessä on havaittu että ainakin Puretech moottorisissa 308 malleissa on laturin hihna todella heikko kestoinen, jo ihan 20-60 tkm ajo suoritteella hihna voi olla todella kehnossa kunnossa. Sitä kannattaa itsekin tarkkailla ja jopa pyytää huollossa katsomaan missä kunnossa se on ellei huollon henkilökunta ole jo ottanut asiakseen käydä huoltokohteita läpi asian mukaisesti.

Noin vaikka kyseessä on kulutus osa, sille on silti määritelty vaihtoväli huolto-ohjelmassa, toisin kuin aikaisemmin vanhempien mallien kohdalla. Ja ainakin itse pidän mahdollisena että kyseessä on ihan materiaali virhe jos vastaavassa ajossa olleessa 307 SWssä vastaava osa kesti 220 tkm ilman että sitä vaihdettiin. Edellisessä 308 SW puretechissä hihnaa ei myöskään vaihdettu ihan samoilla kilometreillä.

Nyt osa kesti tosiaan 62 tkm, Start & Stop ei selitä kulumista koska pääasiallinen kuljettaja sammuttaa järjestelmän aina, autolla ajetaan pääasiassa matka-ajoa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Kaikissa kolmepyttysissä PSA koneissa se on ollut heikko laatuinen. Taitaa olla jo kahteen kertaan alihankkija vaihtunut. Nyt uusi hihna on niin kallis että pakko kestää :D
Viimeistään 2. vuoden huollossa tuo hihna on vaihdettava. Kuuluu takuuseen, ei ole merkitty kuluvaksi osaksi.
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

m308

  • Vieras
Vm. 2014 Puretech 1.2 automaatti, ajettu nyt 71.000 km:

1) Viime kevättalvella ensimmäisen kerran "Engine fault" maantieajossa, moottorijarrutuksen jälkeen. Ilmoitus häipyi muutaman päivän ja starttauksen jälkeen. Sen jälkeen pari kertaa kevään aikana sama juttu. Toukokuussa huollossa (ATOY) nollattiin koko joukko virheilmoituksia, mutta kaasupolkimen asennon virhettä ei saatu pois.
Merkkihuollon kommentti "ei välttämättä saada tuota meilläkään nollattua", sovittin että seurataan kesän yli.
Nykyisin sama herja tulee säännönmukaisesti n. 150-200 km maantieajon jälkeen, aina moottorijarrutuksessa.

2) Nyt automaattivaihteisto on ryhtynyt silloin tällöin nykimään. Pintakaasulla kiihdyttäessä n. 70-90 km/h nopeudesta (vaihde 6:lla) saattaa nykiä ees'taas, vähän kuin manuaalivaihteinen kun lähtee vedättämään aivan liian alhaisilla kierroksilla.

Noita tutkitaan nyt sitten reilun viikon kuluttua maahantuojan valtuuttamassa huollossa. Erityisesti tuo "Engine fault" on suorastaan raivostuttava, koska vakionopeussäädin putoaa silloin pois käytöstä.

josiban

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 60
Meillä on saman ikäinen, saman verran ajettu, samalla moottorilla ja vaihteistolla varustettu SW. Noin vuosi sitten vein auton huoltoon samojen nykimisien takia ja epäilin syylliseksi vaihteistoa. Ongelma aiheutui imuventtiilien karstoittumisesta (ei vaihteistosta), joten voi olla sama vika teillä.

m308

  • Vieras
Vm. 2014 Puretech 1.2 automaatti, ajettu nyt 71.000 km:

1) Viime kevättalvella ensimmäisen kerran "Engine fault" maantieajossa
2) Nyt automaattivaihteisto on ryhtynyt silloin tällöin nykimään.
Noita tutkitaan nyt sitten reilun viikon kuluttua maahantuojan valtuuttamassa huollossa.

Auto kävi Metroautossa Helsingin Herttoniemessä.
- lisäsivät vaihteistoon 1,5 l öljyä, tämä tuntui hoitavan nykimisongelman. Samalla vahvistivat käsitykseni ettei vaihteiston huolto/öljynvaihto sisälly huolto-ohjelmaan millään km-määrällä.
- moottoriin ajettiin tuorein ohjelmistopäivitys.

En jäänyt selvittämään onko uudesta ohjelmasta apua "Engine Fault"-ongelmaan moottorijarrutuksessa vaan laitoin auton vaihtoon.

sulo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 242
Sukuun haluttaisiin farkku 308 pökötti puretec koneella, mutta tohtiiko tuota edes ajatella? Ajolleen ja tiloiltaan kyllä olisi passeli, mut entä tuo KONE, jokos tähän on löydetty jotain tolkkua vai missä nyt mennään?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Jos ostat sen uutena ja liikkeestä niin uskaltaa. Yksityiseltä saa halvemmalla mutta siinä on oma riski. Just tänään juttelin merkkihuollon kanssa, aikaisemmin ko moottorilla pääsi 150 tkm ilman mitään systemaattista, yksittäisiä tapauksia oli missä jotain vaihdettiin. Sitten laitettiin vääriä tulppia, päälle sopiva softa, tulppa ongelma on ratkaistu, ohjelmasta ei kellään ole vielä tarpeeksi.

Omaa kokemusta on parista, aika rauhallisesti noihin ongelmiin voi suhtautua, varsinkin jos on ostanut auton uutena.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

vmoi73

  • Vieras
Sukuun haluttaisiin farkku 308 pökötti puretec koneella, mutta tohtiiko tuota edes ajatella? Ajolleen ja tiloiltaan kyllä olisi passeli, mut entä tuo KONE, jokos tähän on löydetty jotain tolkkua vai missä nyt mennään?

Omiin kokemuksiini perustuen en ostaisi, paitsi uutena. Sen verran on ollut vikaa omassa vm-16 Puretechissa, että menee vaihtoon ennen kuin takuu loppuu. Ei kiinnosta alkaa kinaamaan takuuajan jälkeen apulaitehihnoista joita menee 50tkm välein, karstottuvasta moottorista tai murenevasta jakohihnasta. Sääli sinänsä, moottori on oikein mukava ja ei vie paljoa polttoainetta. Mutta kovin luotettavana en sitä pidä.