Kirjoittaja Aihe: 406 - Vikakoodi P0141 (lambda-anturi)  (Luettu 7313 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
406 - Vikakoodi P0141 (lambda-anturi)
« : 02.04.2011, 07:19:38 »
Ongelma:

Auto: 2001 406 2,0 ST (EW10J4, RFN, 100 kW).

Kyseiseen autoon ilmestyi tuo otsikossa mainittu vikakoodi P0141, kun lämpimänä käynnistin moottorin. Häiriö viittaa lambdan esilämmityksen vikaan/häiriöön. Nollasin koodin, mutta mitenkähän on, toistuuko häiriö vai onko mahdollisesti vain tilapäinen?

Ratkaisu:

Happianturi vaihdettu ja oli kyllä tosi tiukassa, kuin hitsaantunut muhviin. Kuumentamalla sain kierroksen kerrallaan edestakaisin nytkyttämällä auki. Viimein kun irtosi, niin osa anturin kierteistä oli jäänyt muhvin kierteisiin, eikä uutta anturia saanut asennettua. Soitin TD Autosähkön kaverille ja pyysi ottamaan uuden anturin mukaan jonka kierrettä vertaamalla saimme viereisestä koneistamosta kierretapin lainaksi, jolla sain putsattua muhvin kierteet. Sen jälkeen asennus sujui ongelmitta.

Tämä ongelma taisi ratketa lambda-anturin vaihdolla?

Niinpä teki.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Vikakoodi P0141 (lambda-anturi)
« Vastaus #1 : 03.04.2011, 02:06:28 »
Eipä ainakaan tänään uusiutunut tuo häiriö. Tarkastin molempien lambda-antureiden johdotuksen samalla, kun vaihdoin lisäilmapumpun, eikä niissä ollut mitään eristerikkoja tms. Pitää seurata tilannetta ja voihan tietysti olla, että jompi kumpi anturi menee vaihtoon, lämmityspiirin häiriötä kun herjasi.

Vikakoodi P0141 viittaa juuri siihen katalysaattorin jälkeiseen anturiin netistä löytyneiden selitysten perusteella.
« Viimeksi muokattu: 20.12.2016, 15:28:56 kirjoittanut cone »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 406 - Vikakoodi P0141 (lambda-anturi)
« Vastaus #2 : 03.04.2011, 06:53:30 »
Kyllä, takimmaiseen tuo koodi viittaa ja jos sen lämmityspiirissä on katkos, luulisi häiriöilmoituksen uusiutuvan toistuvasti.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 406 - Vikakoodi P0141 (lambda-anturi)
« Vastaus #3 : 03.04.2011, 12:18:41 »
Enää en itse vaihtele toisioilmapumppuja vaan ohitan ne omalla patentilla. Tuo paholaisen keksintö on turhista turhin kapistus.

Kyllähän tuo pumppu on turha ainakin lämpimässä moottorissa, mutta kyllä se tietysti auttaa kylmän koneen pakokaasujen puhdistuksessa. Kyseisessä autossa pumppu oli pois käytöstä pitkiä aikoja, eikä siitä ollut mitään selkeää haittaa itse auton käytössä. Kuitenkin aina ajattelen niin, että kun jokin laite on suunniteltu jollain tietyllä tavalla, niin sen pitää myös olla ja toimia suunnitellulla tavalla. Siksi laitoin uuden (käytetyn) pumpun ja nyt pumpun käyntiääntä tuskin kuulee toisin kuin vanha, joka käynnissä ollessaa huusi kuin palosireeni.

Tuskin tuo pumppu liittyy mitenkään otsikon aiheeseen, mutta nyt jään jännityksellä odottamaan, josko ko. koodi pian taas ilmestyy, vai oliko sittenkin vain hetkellinen häiriö.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Vikakoodi P0141 (lambda-anturi)
« Vastaus #4 : 09.04.2011, 20:02:01 »
Jep! Tänään taas pari kertaa antoi kyseisen vikakoodin. Nyt pitäisi alkaa metsästämään uutta anturia ja varmaankin tulee hommattavaksi alkuperäisosa, ei tarvii taistella liitosten kanssa.

Alkuperäisosa on järkevä valinta, mutta sama osa (Boschin mallikohtainen tai yleismallinen) kannattanee ostaa muualta kuin merkkiliikkeestä, niin yleensä säästää selvää rahaa.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=7859.msg169811#msg169811
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=53082.msg219931#msg219931
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=43730.msg221599#msg221599
« Viimeksi muokattu: 20.12.2016, 15:29:29 kirjoittanut cone »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 406 - Vikakoodi P0141 (lambda-anturi)
« Vastaus #5 : 12.04.2011, 11:40:53 »
Pyysin tarjouksen HATA Autosähköstä Tampereelta, vastausta odotellaan maanantaina. Myyvät Peugeot merkkikohtaista anturia.

Onko joku foorumilaisista vaihtanut kyseisen mallin takimmaista happitunnistinta ja onko Boschin tunnistin osanumerolla 0258 006 029 (diagnoosi) oikeanlainen?

No niin. Soitin TD Autosähköön tuosta happitunnistimesta. Hyllytavarana ei ole heillä ja aika harvalla kuulemma on, eli pitää tilata. Tämä Boschin merkkikohtainen lambda-anturi 0258 006 029, joka on se takimmainen eli pidemmällä johdolla maksaa 192€. Noudettavissa torstaina joten pääsen asentamaan sen perjantaina. Nähtäväksi jää, poistuuko vikaherjat koodilla P0141.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Vikakoodi P0141 (lambda-anturi)
« Vastaus #6 : 12.04.2011, 13:31:09 »
406 (2. mallisarja), INJECTION EW10J4 AND IFL5 VEHICLE TECHNICAL DEPOLL (TAX INCENTIVE) OR INJECTION EW10J4 AND L4 VEHICLE TECHNICAL DEPOLLUTION AND EOBD AUTO-DIAGNOSTIC WITH ACCELEROMETER

1628 HQ, OXYGEN PROBE, 7W LONG 1250, 217,00 e (Citroen 244,00 e, GP 165,87 e)
1628 HV, OXYGEN PROBE, 7W LONG 1500, 221,00 e (Citroen 228,00 e, GP 165,87 e)

Boschin luettelo: http://www.bosch-automotive.com/ecat-online/

1628 HQ = 0 258 006 026: LSF-4.21, 1260 mm, korvattavissa yleismallisella anturilla 0 258 986 615
1628 HV = 0 258 006 029: LSF-4.21, 1510 mm, korvattavissa yleismallisella anturilla 0 258 986 615

0 258 006 026:
http://seekpart24.com/bosch/lambda-sensor-258006026?c=100048

0 258 006 029:
http://seekpart24.com/bosch/lambda-sensor-258006029?c=100048

0 258 986 615:
http://seekpart24.com/bosch/lambda-sensor-258986615?c=100048

Yleismallista anturia 0 258 986 615 löytyy Suomestakin n. 90 eurolla:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=43730.msg221577#msg221577

Aika kova hinta tarvikeliikkeestä tilatullakin mallikohtaisella anturilla on, vaikka tuleekin halvemmaksi kuin Automaalta. Kuulostaa ihan ohjehinnalta ilman minkäänlaista alennusta? Muutama kymppi hinnasta pois, niin sitten olisi jo parempi (ulkomailta tilattuna toimituskuluineen n. 155 e). :-)
« Viimeksi muokattu: 12.04.2011, 14:13:36 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Vikakoodi P0141 (lambda-anturi)
« Vastaus #7 : 12.04.2011, 20:36:19 »
Onhan tuolla nikaleella tietysti hintaa, mutta kyllästyin metsästämään kun ei Suomessa tuntunut oikein tarjontaa olevan enkä hakemallakaan oikein löytänyt kanavaa, mistä olisin hankkinut, poislukien tietysti ulkomaiset toimittajat. Tämä ratkaisuni on ainakin helpoin ja nopein tässä tilanteessa.

Hata Autosähkö lähetti tarjouksen merkkikohtaisesta anturista ja hinta toimitettuna 129€. Osan valmistajaa tai merkkiä eivät ilmoittaneet, mutta uskoakseni olisi ollut merkiltään Delphi.

Itse tein aikoinaan vertailua turkulaisista liikkeistä:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=7859.msg62247#msg62247
« Viimeksi muokattu: 20.12.2016, 15:30:35 kirjoittanut cone »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 406 - Vikakoodi P0141 (lambda-anturi)
« Vastaus #8 : 14.04.2011, 18:10:21 »
Kävin tänään noutamassa lambda-anturin. Hinta loppujen lopuksi 160€.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Vikakoodi P0141 (lambda-anturi)
« Vastaus #9 : 15.04.2011, 20:30:53 »
Happianturi vaihdettu ja oli kyllä tosi tiukassa, kuin hitsaantunut muhviin. Kuumentamalla sain kierroksen kerrallaan edestakaisin nytkyttämällä auki. Viimein kun irtosi, niin osa anturin kierteistä oli jäänyt muhvin kierteisiin, eikä uutta anturia saanut asennettua. Soitin TD Autosähkön kaverille ja pyysi ottamaan uuden anturin mukaan jonka kierrettä vertaamalla saimme viereisestä koneistamosta kierretapin lainaksi, jolla sain putsattua muhvin kierteet. Sen jälkeen asennus sujui ongelmitta.

Lukemani perusteella muillekin on käynyt niin, että osa kierteistä on jäänyt kiinni. Kierre lienee M18x1,5 mm, tuollaisen kierretapin ostin joskus, kun kävin kierteet muhvista läpi hitsauksen jäljiltä.
« Viimeksi muokattu: 20.12.2016, 15:23:03 kirjoittanut cone »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 406 - Vikakoodi P0141 (lambda-anturi)
« Vastaus #10 : 15.04.2011, 20:33:27 »
Joo, on juuri tuo mainitsemasi kierre.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,