Kirjoittaja Aihe: 406 - Ilmastointi ei toimi (lämmityslaitteen puhaltimen esivastus)  (Luettu 3793 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Diesel406

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2003 406 GW 2,0 HDi 110 ST (150 000 km).

Tervehdys! Auton ilmastointi sanoi yht`äkkiä kaputt eli ilmastointi ei mene käynnistyksen jälkeen päälle ja samalla myös sisäilmanpuhallin vaikeni totaalisesti. "Ei napsahda rele päälle". Kaikki sulakkeet ehjiä, mitattu. Valeon BSI-yksiköstä vaihdettu 1 ohjausrele uuteen kokeilumielessä (siihen Partcon 10A-releeseen). BSI:ssä on toinenkin vastaava rele, täytyy vielä tutkia sitäkin. Virtalukosta tulevissa piuhoissa sulakerasiaan molemmissa 14 V auto käynnissä. Ilmastointijärjestelmä täytetty 2 vuotta sitten.

Foorumissa paljon tietoa aiheesta "406 ilmastointi ei toimi", niitä nyt muutama päivä luettu ja autoa tutkittu.

Ihan ensimmäiseksi kysyn, että onko mahdollista, että jos lämmityslaitteen puhaltimessa on vikaa, niin koko auton ilmastointi ei mene päälle? Eli BSI ei anna ilmastoinnille lupaa käynnistyä, jos sisäpuhallin rikki? Ei kai? Sen ymmärrän, että jos tässä pulssiohjatussa yksisiipisessä flektin puhaltimessa on vikaa, esim. hiilet jumissa, eli ei pyöri, niin BSI ei anna lupaa ilmastoinnille käynnistyä. Hiilet katson tuossa joku päivä ja tuleeko sisäpuhaltimelle virtaa.

Auto käynnissä: kompressorille ei tule jännitettä, jäähdyttimen puhaltimelle tulee kaksi paksua johtoa, toisessa 14 V, toisessa 0 V, flekti ei siis pyöri pienellä nopeudella niin kuin normaalisti tekee, täysin mykkä, pyörii kevyesti käsin liikuttamalla.

Sitten voi tietysti olla se kompressorin "magneetti...jotain" rikki, mutta minun tapauksessani se tarkoittaisi tietysti uutta kompressoria asennuksineen, eli kallis paukku. Sekin on tiedossa, että BSI ei tosiaan anna kompressorille lupaa käynnistyä jos jossain on jotain vikaa ilmastointiin liittyen (puhaltimen toiminta, järjestelmän paine, lämpötilat jne.jne.)

Huom. Muuten kaikki toimii normaalisti käynnistyksen jälkeen, jopa ulkolämpömittari näyttää oikein, ei herjoja tietokoneella. Ilmastoinnin näyttöpaneelissa voi manuaalisesti muuttaa sisäpuhaltimen nopeutta, ei vaan vaikuta.

Ratkaisu:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=988.msg158428#msg158428. näitäkin on vihreällä ja mustalla liittimellä. Man/auto ilmastointi. Mutta jos aikaa on "tehopapu" vaihtoon.

Kiitos tuhannesti linkistä!

Ratkaisu on löytynyt: Uskomatonta mutta totta, se apumiehen puolella sijaitsevan sisäilmapuhaltimen kyljessä oleva esivastus/etuvastus oli pimeä. Liittimelle tuli jännite, mutta vastus rikki ja sen vuoksi puhallin ei tietysti pyöri. Ja koska puhallin ei pyöri, auton koko ilmastointijärjestelmä ei kytkeydy!

Uusi mokkula löytyi Citikan hyllystä Veholta heti mukaan, Laakkoselta olisi saanut seuraavaksi päiväksi. Varaosanumero tälle Veholla Etuvastus 6441L2, hinta 107,00 euroa. Motonetissa oli vain 1. sarjan 406-dieseliin sopiva vastus, ei käy tähän uudempaan autoon. Tämä uusi vihreillä liittimillä oleva helppo vaihtaa, yhdellä ruuvilla puhallinmoottorin kyljessä kiinni, ahdasta kyllä työskennellä.

Nyt ilmastointi toimii loistavasti, maantie kutsuu ja mökkielämä...

#timo#

  • Vieras
Mulla täsmälleen sama auto ja mikään ei naksahda BSI-yksikössä kun imastoinnin painiketta painelee. Lienee jo ilman mekaanista releohjausta? Kun kompura kytkeytyy, jäähdytys puhallin lähtee pyörimään hetken viiveellä (n.5 sec). Sisäpuhallin tuntuu olevan sulla ok.

Diesel406

  • Vieras
Siis vielä ei minulla ole ilmastoinnissa mikään ok; sisäpuhallin täysin mykkä ja kompura ei mene päälle missään vaiheessa käynnistyksen jälkeen. Tässä automallissa yllättävän "älykäs" ilmastoinnin ohjaus eli tosiaan mitään ei tapahdu jos jossakin mättää. Katson kun ehdin, tuleeko sisäpuhaltimelle ollenkaan virtaa ja jos tulee, onko sitten sen kyljessä oleva boxi rikki.

Tuli vain tuossa jo aiemmin mieleen, että tietäisikö joku mahdollisesti sisäilmanpuhaltimen toiminnan/toimimattomuuden vaikutuksen ilmastoinnin käynnistymättömyyteen?? Järki sanoisi, että vaikka sisäpuhallin olisi pois pelistä, niin kompressori menisi päälle? Vai onko niin, että BSI ajattelee että ei kytketä kompuraa päälle, koska ei sitä kylmää ilmaa kuitenkaan saada toimitettua auton sisälle?

Mistäs muuten saisi jäähdyttimen puhaltimen releitä, juuri oikeanlaisia, että voisi kokeilla onko niissä vikaa? Eli ne 3 kpl Cartierin vihreitä mötiköitä 12V-35A-03531, jotka ovat mun autossa yllätys, yllätys pienen mustan boxin sisällä akun kyljessä roikkumassa eivätkä puhaltimen edessä niinkuin vanhassa mallissa. Yksi näistä releistä oli todella pahasti hapettunut, putsasin sitä, ei vaikutusta. Muut releet näyttivät täydellisen siisteiltä kontaktipinnoiltaan. Veikkaukseni tuolle hapettuneelle releelle on, että se ohjaa jäähdyttimen puhaltimen suuria nopeuksia, joita ei tässä HDi-koneessa edes kesällä koskaan tarvita, niin "kylmiä" nämä moottorit ovat kesälläkin. Sitten vasta kun perään lyö peräkärryn kuorman kanssa ja helleilma niin sitten vasta alkaa moottori vaatia puhaltimen jäähdytystä. Eli ko. rele hapettuu käytön puutteesta?

Diesel406

  • Vieras
Vielä lisäisin, että ilmastointijärjestelmän vuotoa pitäisin mun tapauksessani kyllä erittäin epätodennäköisenä, koska väriainetta ei näy missään ja auto on näin vähän ajettu ja keulan suojarätti on ollut aina talvisin paikoillaan jo uudesta asti eli ainakaan suola yms. ei ole päässyt moottoritilaan. Tietysti mikään ei ole mahdotonta...

#timo#

  • Vieras
Ahaa, siis ymmärsin väärin. Sisäpuhallin ei toimi ollenkaan vaikka siipiä tulee lisää näyttöön.
Kyllä lähtisin vikaa hakemaan siitä ohjain yksiköstä. Tuleeko sille käyttöjännite? Jos tulee niin se kytkifetti on poikki tai joku folio palanut. Yleensä fetti menee oikariin ja puhallin on täysillä koko ajan. Jos fettikin on ok vika on sitten ohjauksessa ja se onkin sitten hankalampi tutkia.
Toki olet varmaan jo kokeillut pyörittää puhallinta suoraan 12vdc jännitteellä? Se kannaattaa tehdä nyt ensin johto irroitettuna!

Ne vihreät releet ovat lisälämpövastusten ojaukseen tai ainakin osa niistä(??). Näin mulle kerrottiin kun putsasin hapettumat yhdestä niistä (alimmaisesta). Puhdistuksen tein kun huomasin sen moottorin pesun yhteydessä. Mitään vikaa se ei aiheuttanut tai en ainakaan huomannut.
« Viimeksi muokattu: 04.07.2011, 12:00:23 kirjoittanut #timo# »

Diesel406

  • Vieras
OK, kiitos tiedoista, kokeillaan kun ehditään, lomakin alkaa kohta...Paljonhan noihin on vaihdettu puhaltimia, saattaa olla pelkät puhaltimen hiiletkin loppu/jumissa, joku oli niitäkin menestyksellä vaihtanut. Hiukan on kyllä erikoista, että myös sisäilmanpuhallin on pimeänä. Tuskaista on ajaa autolla, jossa ei ilma kierrä millään lailla ja ikkunoitahan en avaa! Onneksi pihalta löytyy myös ihan siisti vara-auto eli ei tämä "remontti" niin päivän päälle ole...

Mulla täsmälleen sama auto ja mikään ei naksahda BSI-yksikössä kun imastoinnin painiketta painelee. Lienee jo ilman mekaanista releohjausta?
Kun kompura kytkeytyy, jäähdytys puhallin lähtee pyörimään hetken viiveellä(n.5 sec).
Sisäpuhallin tuntuu olevan sulla ok.

Tuosta releen naksumisesta muistan vain sen, että silloin kun ilmastointi vielä toimi, jossakin (konehuoneessa?) rele aina naksahti käynnistyksen jälkeen ja sitten ilmastointi (kompura+puhallin) meni päälle.


Diesel406

  • Vieras
Tarkennusta autoni ilmastoinnin toimintaan ennen totaalista ilmastoinnin pysähtymistä: ko. ilmastointi on kyllä tarkemmin muistellen temppuillut tänä keväänä ja kesänä siten, että kun se uutena vuodesta 2003 alkaen toimi tosi hienosti niin, että heti auton  käynnistyksen jälkeen kylmää tuli sisäilmasuuttimista "täysillä ja aggressiivisesti" kunnes sisäilman lämpötila putosi tietylle tasolle, niin tänä vuonna on ollut ajoittain ihan selvää viivettä kylmän puhalluksen tulossa ja sitten kun kylmää tuli, niin ei kyllä mielestäni läheskään puhaltimen maximinopeudella (siis vaikka auton sisällä ollut esim. +30 C).

Pari päivää ennen totaalista sippaamista kylmää mielestäni tuli auton käynnistyksen jälkeen sisäsuuttimista, mutta niin pienellä puhallinnopeudella, että olin pakotettu manuaalisesti lisäämään sisäpuhalluksen voimakkuutta! Voisiko tämä viitata johonkin tiettyyn vikaan?   

Boldor

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 190
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=988.msg158428#msg158428. Näitäkin on vihreällä ja mustalla liittimellä. Man/auto ilmastointi. Mutta jos aikaa on "tehopapu" vaihtoon.

#timo#

  • Vieras
OK, kiitos tiedoista, kokeillaan kun ehditään, lomakin alkaa kohta...Paljonhan noihin on vaihdettu puhaltimia, saattaa olla pelkät puhaltimen hiiletkin loppu/jumissa, joku oli niitäkin menestyksellä vaihtanut. Hiukan on kyllä erikoista, että myös sisäilmanpuhallin on pimeänä. Tuskaista on ajaa autolla, jossa ei ilma kierrä millään lailla ja ikkunoitahan en avaa! Onneksi pihalta löytyy myös ihan siisti vara-auto eli ei tämä "remontti" niin päivän päälle ole...

Tuosta releen naksumisesta muistan vain sen, että silloin kun ilmastointi vielä toimi, jossakin (konehuoneessa?) rele aina naksahti käynnistyksen jälkeen ja sitten ilmastointi (kompura+puhallin) meni päälle.

Joo kyllä sieltä pellin alta kuuluu naksahdus, melko voimakaskin kun kompuran magneetti klutsi vetää kiinni.

#timo#

  • Vieras
Tarkennusta autoni ilmastoinnin toimintaan ennen totaalista ilmastoinnin pysähtymistä: ko. ilmastointi on kyllä tarkemmin muistellen temppuillut tänä keväänä ja kesänä siten, että kun se uutena vuodesta 2003 alkaen toimi tosi hienosti niin, että heti auton  käynnistyksen jälkeen kylmää tuli sisäilmasuuttimista "täysillä ja aggressiivisesti" kunnes sisäilman lämpötila putosi tietylle tasolle, niin tänä vuonna on ollut ajoittain ihan selvää viivettä kylmän puhalluksen tulossa ja sitten kun kylmää tuli, niin ei kyllä mielestäni läheskään puhaltimen maximinopeudella (siis vaikka auton sisällä ollut esim. +30 C).

Pari päivää ennen totaalista sippaamista kylmää mielestäni tuli auton käynnistyksen jälkeen sisäsuuttimista, mutta niin pienellä puhallinnopeudella, että olin pakotettu manuaalisesti lisäämään sisäpuhalluksen voimakkuutta! Voisiko tämä viitata johonkin tiettyyn vikaan?

Tällä tavalla meillä toimi ilmastointi ajettuani auton mökkitiellä kukkivaan voikukka "mattoon"! Koko auton keula peittyi siemeniin ja vaikka sammutin ilmastoinnin ennen siihen ajoa, siinä toivossa että jäähdytys puhallin ei pyörisi, oli se silti imenyt jäähdyttimen(lauhduttimen) aivan tukkoon. Lopullinen puhdistus onnistui vasta kotipihassa paineilmalla ja lopuksi vielä pesu liuottimella. Kyllä muuten lähti uskomaton määrä hienoa pölyä!!

Suosittelen toimenpidettä kaikille. Sen jälkeen tuntui että ilmastointi kylmenee entistä nopeammin liikkeelle lähdettäessä!