Kirjoittaja Aihe: 406 - Sammuu ajosta (HDi) (moottoritilan maadoituspisteet)  (Luettu 1536 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tuuba

  • Vieras
Arkistoitu ohje: 406 - Sammuu ajosta (HDi) (polttoainepumpun rele)
Arkistoitu ohje: 406 - Sammuu ajosta (HDi) (kampiakselin asentotunnistimen liitin)


Ongelma:

Auto: 2000 406 GW 2,0 HDi 110 ST (automaatti-ilmastointi).

Alkaa kanssa kohta mennä ymmärrys tuon ritsan kera. Tänään, kun keli äityi plussalle. pösöllä pääsi juuri ja juuri edes pihasta talliin. Siirtopumppu ei välillä oikeastikkaan pyöri. Tallissa vartin oltuaan pelasi taas kuin junan vessa. Kontaktivika siis. PA-pumpun päästä katselin liittimet, näyttivät ihan okeilta. Sinänsä vaan aika hassua, että liittimen irtiollessa siihen tulee virrat kytkiessä akkujännite, mutta pumpun kuormana ollessa putoaa jännite liittimellä yli puoli volttia. Selvä kontaktivika siis. Mihin kohtaan autoa pumpun maadoitus on vedetty? Näyttäisi lähtevän kohti sulakerasiaa vasenta kynnystä pitkin, mutta ei jaksaisi repiä kaikkia mattoja pois tieltä löytääkseen ei mitään.

Tuo akkukotelon moninapaliitin on listassa seuraavana, boxin päässä ei voi ola vikaa, koska mitään ei tapahdu vaikka kuinka koputtelee ja johtoja retuuttelee.
On nämä mukavia.

Ratkaisu:

Tänään taas aamulla kun oli sankkaa sumua ja alkasi vettä satamaan, sammui 36km matkalla 8 kertaa. Siitä suivaantuneena ajoin värkin talliin ja purkasin rojuja esddestä niin paljon että sain esille joka ikisen maadoituksen ja liittimen. Puhdistin liitokset ja käsittelin CRC:n 2-26 Electrospraylla. Nyt se on ilmeisesti viimeinkin kunnossa! Kovassa vesisateessakaan en saanut enää vikaa päälle, vaikka ajoin yli 50km. Kuskin puolen lokarin kyljessä, sulakerasian etupuolella oli kaksi maadoituspistettä melkoisen huonon näköiset. Vika kohdentui moottorin etupuolen johtosarjaan, koska heti kun ilmankosteus tai kunnon vesilätäkön aiheuttama pärske osui moottoritilaan, alkoi pätkiminen. Mihinkään laitteeseen vesi ei suoraan pääse käsiksi.

Hainpa siihen leiman tänään, kehujen kanssa läpi että lätkähti.  :)

Nyt kun sanoit niin jotenkin tulee mieleen että olisin yhdestä 406:sta joutunut vaihtamaan jo 4-v vanhana nuo liittimet kun ne oli niin huonossa hapessa.

Nuo heikossa hapessa olleet oli ne kaksi vierekkäin olevaa maadoituspistettä, jotka ovat sulakerasian etupuolella. Ne ovat aika hyvin piilossa relerasian takana. Toinen pultti katkesi, kun yritin avata ja toinen kyllä lähti jotenkuten irti. Perusteellinen putsaus ja kaikki kolme maata saman pultin alle suojarasvan kanssa. Lisäksi siellä akun alla olevat kahdesta isosta pyöreästä liittimestä siinä pienemmässä ei ollut lainkaan tiivisteitä johdon läpiviennissä palikkaan. Nyt täytyy käydä suorittamassa lopullinen koeajo, kun on samanlainen keli kuin eilen.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Sammuu ajosta (HDi) (moottoritilan maadoituspisteet)
« Vastaus #1 : 28.01.2011, 20:15:38 »
Tuollainen puolen voltin pudotus jännitteessä ei merkkaa mitään, normaali johtimien, liitosten ja sulakkeen jännitehäviö. Se pumppuhan pyörii yleensä kai HDi:ssäkin jo virrat kytkettäessä, jolloin se saa akkujännitteen (n. 12 V), moottorin käydessä akun napajännite on yli 14 v jne. Jos pumppu ei pyöri auton käydessä (ja ko. mallissa on siirtopumppu), se lienee kulunut loppuun, tai voihan jossain liitoksessakin olla vika, muttei tuo reilu 0,5 V pudotus vielä sitä tarkoita. Joitain liittimiä taisi olla kuljettajan jalkatilan vasemman jalan tuen alla, olisikohan siellä pumppuun liittyvää?

Tuuba

  • Vieras
Vs: 406 - Sammuu ajosta (HDi) (moottoritilan maadoituspisteet)
« Vastaus #2 : 28.01.2011, 22:27:08 »
Koodinlukija antaa vikakoodi P0230 - Fuel pump primary circuit, eli väittäisi sähköjen katoavan johonkin. Rele on uusittu jo. Auto kun oli tosiaan hetken lämpimässä tallissa, ei pumppu koputtelemallakaan pätkinyt ja auto pelasi. Kävin äsken n. 15km koeajolenkillä ja kaikki pelasi taas ihan kuin ei mitään. Saas sitten nähdä, miten huomenna... >:(

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Sammuu ajosta (HDi) (moottoritilan maadoituspisteet)
« Vastaus #3 : 28.01.2011, 23:37:24 »
Tarkoittaako tuo koodi nyt varmasti pumpun tehonsyöttöä? Epäilisin, ettei 406 valvo pumpulle tulevaa tai menevää jännitettä tai virtaa millään tavoin. Ettei tuo liittyisi joko polttoainelinjan (circuit) paineeseen, tai sitten pumpun relettä ohjaavaan heikkovirtapiiriin (primary/ensiö voisi viitata tähän?). En kyllä tunne HDi:n kytkentöjä ja älyjä.

Tuuba

  • Vieras
Vs: 406 - Sammuu ajosta (HDi) (moottoritilan maadoituspisteet)
« Vastaus #4 : 29.01.2011, 00:29:23 »
P0230 - Polttoainepumpun rele - virtapiirin toimintahäiriö. Johdinsarja, polttoainepumpun rele, moottorin ohjausmoduuli.

Noin sanoo autodata. Sehän on varsin tunnettu asia, että vikakoodia voi pukata ihan eri suunnalle kuin missä varsinainen vika on. Tuosta on kumminkin lähdettävä. Painepuolelle on ainakin olemassa oma koodinsa. Tänään nyt ainakin konkreettisesti tuli huomattua, että auto tosiaankin sammuu siirtopumpun sammumisen takia, mutta on vaan  niin vaikea uskoa että itse pumpussa olisi vika, koska se kyllä pyörii ja pumppaa, eikä ainakaan koputteluunkaan reagoinut...

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Sammuu ajosta (HDi) (moottoritilan maadoituspisteet)
« Vastaus #5 : 29.01.2011, 00:39:03 »
Kyllä se sitten siltä näyttää, että koodi tarkoittaa sitä heikkovirtapuolta jonka mainitsin. En tosiaankaan usko, että auto mittaa pumpulle menevää tehopiuhaa mitenkään. Ja kun releen pitovirta katkeaa, niin silloinhan se pumppu tietysti pysähtyy. Eiköhän se siellä releen ohjauspuoleen liittyvissä johdoissa tai liittimissä ole sitten se vika, älä suotta ala lattiaverhoiluja purkamaan.

Tuuba

  • Vieras
Vs: 406 - Sammuu ajosta (HDi) (moottoritilan maadoituspisteet)
« Vastaus #6 : 30.01.2011, 15:26:24 »
Hulluinta tässä on nyt taas se, että vika on hävinnyt kuin pieru saharaan. En saa millään konstilla vikaa enää ilmenemään, vaikka auto seisoi vesisateessa vuorokauden. Kivoja tällaiset. Löytäisi edes nyt sen mahdollisen aiheuttajan niin saisi mielenrauhan.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 406 - Sammuu ajosta (HDi) (moottoritilan maadoituspisteet)
« Vastaus #7 : 30.01.2011, 15:45:07 »
On totta, että jos vika ei ole päällä, niin sen hakeminen on täyttä hakuammuntaa.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

antsu

  • Vieras
Vs: 406 - Sammuu ajosta (HDi) (moottoritilan maadoituspisteet)
« Vastaus #8 : 30.01.2011, 16:42:59 »
Hulluinta tässä on nyt taas se, että vika on hävinnyt kuin pieru saharaan. En saa millään konstilla vikaa enää ilmenemään, vaikka auto seisoi vesisateessa vuorokauden. Kivoja tällaiset. Löytäisi edes nyt sen mahdollisen aiheuttajan niin saisi mielenrauhan.

Jos joku liitos on huono, voi se johtoja liikutettaessa korjaantua tilapäisesti, mutta todennäköisesti palaa aikanaan.

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Sammuu ajosta (HDi) (moottoritilan maadoituspisteet)
« Vastaus #9 : 31.01.2011, 08:32:36 »
Teeppä haku P0230, siellä on lisäinfoa kyseisestä vikakoodista. Suosittelen putsaamaan tuon korkeapainepumpun päässä olevan anturin.

Tuuba

  • Vieras
Vs: 406 - Sammuu ajosta (HDi) (moottoritilan maadoituspisteet)
« Vastaus #10 : 07.04.2011, 22:59:32 »
Vanha kunnon ystävämme P0230 on alkanut lähstulkoon Danonen Ärsyttävän Pikkunälän tasoiseksi hermostostimulantiksi....
Tässä taannoin kun kovat pakkaset lauhtuivat, alkoi auto taas pätkiä ja sammuilla. Eli heti kun vesikelit alkaa. Kaksi viikkoa sitten kun auto kävi tyhjäkäyntiä, vaikutti siltä että kun ravisteli ECUlta lähtevää johtonippua moottorikorvakkeen päällä olevasta kurvista, alkoi pätkimään. Johdot kuitenkin täysin ehjät. Annoin sitten moninapaliittimelle CRC -uskonvahvistajaa ja taas mentiin pari viikkoa ilman vian vikaa. Kuitenkin sunnuntaina Jyväskylässä kun alkoi sataa vetä, syttyi ystävämme vikavalo taasen ja nyt syttyilee sataessa taajaan. Tästä ei nyt oikein voi muuta päätellä, kuin että katkos on jossain alaosassa ja moottorin etupuolella. Akkukotelon alla olevat liittimet ovat OK. Ei kait siinä muu auta kun ottaa mopo telakalle ja hinkata joka jumalan liitos.
Onneksii on tuo 205 GTi ajokunnossa ja ylimääräinen Ducatokin pihassa. VAimon Xsara kun teki myös maanantaina lakon: Startin herätevirtapiuha poikki 10cm päässä solenoidista (HDi 90)
Että näin.

micco

  • Vieras
Vs: 406 - Sammuu ajosta (HDi) (moottoritilan maadoituspisteet)
« Vastaus #11 : 08.04.2011, 07:29:12 »
Sun allekirjoituksessa mainitaan, että tehoja ois normaalia enemmän, voisko tehoboxi olla viallinen vai onko kirjoitettu nykyisen ecun päälle virisofta?

Tuuba

  • Vieras
Vs: 406 - Sammuu ajosta (HDi) (moottoritilan maadoituspisteet)
« Vastaus #12 : 08.04.2011, 17:39:52 »
Orkkisboxissa on uusi softa. Ei ole mitään lisäboxivirityksiä.