Kirjoittaja Aihe: 308 - Savutus (HDi)  (Luettu 10199 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

308

  • Vieras
308 - Savutus (HDi)
« : 29.09.2008, 19:04:04 »
Auto: 2008 308 Premium 1.6 Hdi 66kw

Seuraavanlaisen asian olen huomannut omassa yksilössäni. Rasittaessani konetta (lue kiidytettäessä  ;)) pöllyttää auto melkoisen paljon, esimerkiksi moottoritien rampilta kiihdytettäessä koko kiihdytyskaista matkalle jää savuvana. Väriltä se ei mielestäni ole musta vaan ennemminkin harmaa. Varsinkin pimeällä takana ajavan valot jopa himmenee savupilveen. Pakoputken pää on kuiva ja todella nokinen. Tökin putken sisäpuolen alareunaa tikulla ja sieltä suorastaan tulvahti kuivaa nokea. Kaikki nestepinnat on kunnossa eli vuotoja ei pitäisi olla. Olisiko liian kevyen kaasujalan tuotos vai peräti ominaisuus ellei peräti vika?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Savutus (HDi)
« Vastaus #1 : 29.09.2008, 19:29:10 »
Alustavasti olettaen että vikaa ei ole se on ihan kenkimisen puutetta.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 308 - Savutus (HDi)
« Vastaus #2 : 29.09.2008, 19:57:28 »
Vaimo kun tuolla meidän autolla ajelee ja sitten kun ajan itse ja annan autolle kunnolla kenkää, niin 1-vaihteella kaasupohjassa kiihdytys aiheuttaa pölläytyksen ja tämän jälkeen ei huomattavaa savutusta ilmene. Kyseessä on ihan normaalia diesel auton savutusta. Jos haluaa diesel auton joka ei savuta kannattaa ostaa fap malli. 308:n pakoputki osoittaa suoraan alaspäin joten maantiessä oleva pöly nousee ilmaan pakokaasun puhalluksen voimasta ja auton peräpään muotoilu laittaa sen sitten mukavasti pyörimään näyttää juuri tuollaiselta harmaalta pölyltä... Epäilen juuri tätä sinunkin autossa. Vesisateella tuollaista ei ilmene.
« Viimeksi muokattu: 30.09.2008, 09:39:24 kirjoittanut SamiL »
Peugeot 3008 hybrid

308

  • Vieras
Vs: 308 - Savutus (HDi)
« Vastaus #3 : 29.09.2008, 20:04:00 »
Heräsi vaan epäilys, kun edelliset 307 2.0hdi, Jumper 2.0hdi ja 607 2.2hdi eivät moista tehneet (607 tietenkin fapilla). Täytynee monotella enemmän.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 308 - Savutus (HDi)
« Vastaus #4 : 29.09.2008, 20:10:04 »
Heräsi vaan epäilys, kun edelliset 307 2.0hdi, Jumper 2.0hdi ja 607 2.2hdi eivät moista tehneet (607 tietenkin fapilla). Täytynee monotella enemmän.
Kun käytät auton huollossa, käske tarkistamaan egr venttiilin säätö. Tuosta on ainakin citroen puolella joku tiedote 1.6 hdi moottoriin. 2.0hdi ei kyllä savuta juuri lainkaan.... Mutta on nuo ihan erilaiset koneet käytökseltään. Myös uusi ohjelma kannattaa päivittää moottorin ohj. Yksikköön.   
Peugeot 3008 hybrid

308

  • Vieras
Vs: 308 - Savutus (HDi)
« Vastaus #5 : 02.10.2008, 18:52:49 »
Juu ei auta monotus, kuin hetken. Putki tulvillaan kuivaa nokea ja takanatulijat savustuvat kiihdytyksissä. Pitää varmaan käyttää korjaamolla.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Savutus (HDi)
« Vastaus #6 : 02.10.2008, 19:26:57 »
Joo, jos se savutus vähenee selvästi kenkimällä reippaammin on yleensä kyse putkeen kertyneestä noesta. Jos taas savutus ei vähene kohtuullisen nopeasti niin kyllähän se moottorista tulee. Aikoinaan kun ostin 406:den niin se savutti aika runsaasti. Aloin huolestua savutuksesta siinä vaiheessa kun laitos puhalsi pienen jakeluauton kokoisen läpi näkymättömän pilven ilmoille, seuraavaksi huomasin huomasin että savua tuli vaikka päästi jalan kaasulta kierrosten ollessa 4000-5000 rpm välillä ::) Annoin sille happea oikein huolella viikon verran. Näkyvä perässä seuraava mustan piimän tulo loppui aika nopeasti ja katsastuksessa härveli puhalsi 0,65 arvon.

Paljonko sillä on ajettu? Oletko tarkistanut öljyn määrän (onko auto käynyt huollossa).
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

308

  • Vieras
Vs: 308 - Savutus (HDi)
« Vastaus #7 : 02.10.2008, 20:26:33 »

Paljonko sillä on ajettu? Oletko tarkistanut öljyn määrän (onko auto käynyt huollossa).


Ajettu 24000km ja huollosta pari viikkoa. Öljyä tai muita nesteitä ei ole hävinnyt. Autolla on kuitenkin niin vähän ajettu, että normaalista noen keräämisestä ei mielestäni ole kysymys. Ajo on kaikkiaan ollut kuitenkin suhteellisen reipasta, lukuunottamatta tuota kahden tankillisen pihistelyajoa. Moottoritiepätkää tulee päivittäin yli 100km ja nopeus on +120km/h.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 308 - Savutus (HDi)
« Vastaus #8 : 03.10.2008, 06:45:15 »
Ei tarvi olla öljyä ku vähän max. merkin ylitte niin jo savuttaa ja reilusti.
Peugeot 3008 hybrid

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Savutus (HDi)
« Vastaus #9 : 03.10.2008, 07:06:14 »
Ajettu 24000km ja huollosta pari viikkoa. Öljyä tai muita nesteitä ei ole hävinnyt. Autolla on kuitenkin niin vähän ajettu, että normaalista noen keräämisestä ei mielestäni ole kysymys. Ajo on kaikkiaan ollut kuitenkin suhteellisen reipasta, lukuunottamatta tuota kahden tankillisen pihistelyajoa. Moottoritiepätkää tulee päivittäin yli 100km ja nopeus on +120km/h.

Ei tarvi olla öljyä ku vähän max. merkin ylitte niin jo savuttaa ja reilusti.

Tätä mä vähän hain ;) siis öljyä ei saa olla yli maksimin. Mulla ei ole mitään muuta kuin oma empiirinen tutkimus tän pohjaksi, toki jotkut moottoriesta enemmän ymmärtävät ovat todenneet, että jos öljyä on reilusti liikaa niin varmasti savuttaa ja paljon.

Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 308 - Savutus (HDi)
« Vastaus #10 : 03.10.2008, 12:39:10 »
No tuo maantie/moottoritie ajo just aiheuttaa tuota pölläyttelyä. Esim. 2.0 HDI:llä jos ajaa esim. 60km maantieajoa 90-120km/h ja sitten kun tehdään kunnon kiihdytys esim. 1 ja 2 vaihteilla niin johan pöllyää täys kaasu kiihdytyksissä. Kyseisen koneen savuarvo oli katsastuksessa 0,32 (sallittu on 3) joten aika vähän mielestäni tuo 0,32 on tuollaiselle nokivasaralle, mutta maantieajossa tavaraa kertyy putkeen. Jos autolla ajetaan lyhyttä ajoa (useita kiihdytyksiä) niin savutus lähes 0. Täysin sama juttu on tuossa 1.6 hdi 66kW koneessa.

Mutta kannattaa tarkistaa toi öljyn määrä koneesta, että onko max. merkissä tai hiukan yli. Mielellään muutaman millin alle max. merkin niin on hyvä.
Peugeot 3008 hybrid

ilpo

  • Vieras
Vs: 308 - Savutus (HDi)
« Vastaus #11 : 03.10.2008, 13:19:58 »
Tässä 1,6 diesel koneessa on kuulemma tikku sellainen että toisella puolen tikkua voi määrä olla pari kolme milliä vähemmän kuin toisella

Premium

  • Vieras
Vs: 308 - Savutus (HDi)
« Vastaus #12 : 03.10.2008, 13:29:51 »
Dieselmoottorit ovat perinteisesti "pölläyttäneet" savua rajuissa kiihdytyksissä; syynä on, että ruiskutuslaitteisto reagoi kaasunpainallukseen saman tien, mutta pakokaasuahdin viiveellä. Niinpä moottorin palotiloissa ei vallitsekaan normaali "ilmaylijäämä"- tilanne, vaan polttoainetta on sylinterissä enemmän kuin ilmaa (=happea) ao. määrän polttamiseen. Tapahtuu siis epätäydellistä palamista, mikä tunnetusti aiheuttaa savua. Ennenvanhaan ammattiautoilijan tunsi siitä, osasiko käyttää dieselmoottoria "puhtaasti" vai antoiko pölläytellä savua.  Nykyään on asenne, että moottorin on sopeuduttava eikä kuskin.

Toinen klassinen syy jatkuvaan savutukseen oli (tietenkin) likainen ilmanpuhdistin. Köyhyys näkyi ja haisi takana olevien nenään, näkyi ettei kuskilla ollut varaa tai kiinnostusta huoltaa autoaan.

Kolmas syy oli liittyi käynnistysvaiheen savutukseen: yksi hehku oli rikki, joten kone kävi täristäen vajaapyttyisenä ja kun "pimeä" sylinteri alkoi jotenkin sytyttää hiljalleen kuumetessaan, savutusta ilmeni. Kaikki kuskit eivät tähänkään viitsineet reagoida, vaan antoivat täristä ja savuta viikosta toiseen.    
 

308

  • Vieras
Vs: 308 - Savutus (HDi)
« Vastaus #13 : 03.10.2008, 17:13:34 »
No tuo maantie/moottoritie ajo just aiheuttaa tuota pölläyttelyä. Esim. 2.0 HDI:llä jos ajaa esim. 60km maantieajoa 90-120km/h ja sitten kun tehdään kunnon kiihdytys esim. 1 ja 2 vaihteilla niin johan pöllyää täys kaasu kiihdytyksissä. Kyseisen koneen savuarvo oli katsastuksessa 0,32 (sallittu on 3) joten aika vähän mielestäni tuo 0,32 on tuollaiselle nokivasaralle, mutta maantieajossa tavaraa kertyy putkeen. Jos autolla ajetaan lyhyttä ajoa (useita kiihdytyksiä) niin savutus lähes 0. Täysin sama juttu on tuossa 1.6 hdi 66kW koneessa.

Mutta kannattaa tarkistaa toi öljyn määrä koneesta, että onko max. merkissä tai hiukan yli. Mielellään muutaman millin alle max. merkin niin on hyvä.

Juu mainitsematta jäi, että tunnista kahteen tulee päivittäin ajettua myös Hellsingin keskustassa. Öljymäärä on ok. Monoa annettu nyt huolella ja savutus hillitympää. Savustus tapahtuu ainoastaan kierrosten noustessa 3000r/min ja siitä yli. Voipi olla tukkoisuuttakin.

308

  • Vieras
Vs: 308 - Savutus (HDi)
« Vastaus #14 : 05.10.2008, 09:56:08 »
Vesisateella sitä ei ilmene  ;)

Valitettavasti ilmenee myös vesisateella. Pimeällä takanatulevan valot lähes häviävät näkyvistä. Mielestäni näin uuden koneen ei pitäisi savutella, ainakaan näin pitkiä aikoja. Myös koneen kierättely tuon takia on mielestäni tekohengittelyä, koska turha revittely nostaa polttoaineen kulutusta, mikä taas syö polttoaineen kulutuksesta saatavan hyödyn verrattuna bensakoneeseen. Jos taas kierroksia ei nosta ja yritä saada karstaa pois on tuloksena noilla karstamäärillä konevaurio.