Kirjoittaja Aihe: 308 - Turbon imupuolen siivistä kärjet hieman vääntyneet (HDi)  (Luettu 16254 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Make78

  • Vieras
Auto: 2008 308 SW 1,6 HDi 110 FAP (55 000 km).

Huomasin tuossa ilmansuodatinta vaihtaessani, kun oli letkut irti, että turbon imupuolen kahdesta siivestä ovat kärjet hieman vääntyneet. Tuntuisi, että ei ole normaalia, mutta tiedä sitten... Takuukin meni hiljan umpeen ja ei taida enää mennä valmistajan piikkiin? Auto käy ja kukkuu normaalisti.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Autosin imuputkessa on tuo vanha klemmari kiristys ja se on mahdollisesti kiristetty liian tiukalle -> tiiviste vaurioitunut -> paloja irronnut tiivisteestä ja aiheuttanut turbo vaurion. Jos tiiviste on rikki, niin mahdollisesti korjaamo joka on huollot tehnyt on korvausvelvollinen kun kiristäneet liian tiukalle tuon klemmarin.  

Tiivisteen varaosanumero: 1434 C8
Hinnat: Peugeotilla 25,20 EUR ja citikalla 31,00 EUR

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=48638.0
« Viimeksi muokattu: 03.01.2011, 11:08:36 kirjoittanut Tonilind »
Peugeot 3008 hybrid

Make78

  • Vieras
Mielipiteitä kannattaako vielä ajaa vai meneekö turbo vaihtoon? Uusi ahdin englannista toimituksineen ~800 eskoo  :(

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Valita merkkihuoltoon jossa auto huollettu. Nehän sen tiivisteen lienee rikkoneet. Vai onko autoon tehty itse huollot ?
Peugeot 3008 hybrid

Make78

  • Vieras
Pörhöllä on huoltoja tehty. Auto tuli meille käytettynä ja kilometrejä silloin ~45 000
Varmaan aikas vaikee lähtee syyllistä etsimään, kun takuukin kerkes menemään umpeen. Sais olla melko poheetta jotta sais merkkiliikkeen maksamaan ton setin..

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Liikkeen piikkiin laittaisin. Kannattaa kysyä. Kauanko auto on teillä ollut ?
Peugeot 3008 hybrid

Make78

  • Vieras
Ei vuottakaan..   :'(

Make78

  • Vieras

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Tarkista nyt se tiiviste. Jos paloja irti tiivisteestä, niin ei kuulu sinun uutta turboa maksaa, vaan liikkeen joka on autoa huoltanut.
Peugeot 3008 hybrid

Make78

  • Vieras
Mahtaa tulla aika vaikea prosessi, jos meinaa saada firman maksamaan..   mikähän on noitten vastuuaika  :-\

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Sun pitää ottaa positiivisempi asenne tuohon asiaan ja vähän itsevarmuutta peliin. Itse olen useamman merkkiliikkeen mokan saanut niiden piikkiin ilman sen suurempia väittelyitä, kun olen asiaa jo esille ottaessani käyttäytynyt siten, kuin se olisi itsestään selvää, että menee heidän piikkiin. Samalla asenteella olen saanut merkkiliikkeen myös selvittämään useamman autossa olevan vian ilman veloitusta tehdystä työstä. Jos sinne liikkeeseen menee/soittaa "tuskin te tätä korvaatte" -asenteella, niin eivät varmasti korvaa.

Tuota muuten kannattaa kysellä myös paikallisesta merkkiliikkeestä, voi mennä maahantuojan piikkiin tai ainakin voivat tulla vastaan varaosan hinnassa ihan merkittävästi, jos/kun auto on aina huollettu merkkiliikkeessä ja auto on kuitenkin vasta kaksi vuotta vanha. Takuun päättyminen ei tarkoita vastuun päättymistä.

Ei nyt mitenkään liity itse otsikon asiaan, mutta esimerkkinä takuun jatkumisesta varsinaisen takuuajan jälkeenkin olen itse saanut 3,5 vuotta vanhaan 100 000 km ajettuun 307:aan uuden pakoputkiston takuuseen vaihtotöineen, kun alkuperäinen oli mädäntynyt aivan pitsiksi.

Make78

  • Vieras
No niin ja vastausta tuli:

Lainaus
Kyllä auto on käynyt meillä huollossa 11.8.2009. Mainitsemasi teoria ahdinvaurion syystä tuntuu aika epätodennäköiseltä. Huollolla ja ahtimen
rikkoutumisella ei ole syy-yhteyttä. Kehottaisin kääntymään valtuutetun Peugeot-merkkihuollon puoleen vian tutkimiseksi ja varmistamiseksi. Ensisijaisesti kuitenkin myyjäliike vastaa kustannuskysymyksistä.

Eli niin, kun arvasin eli pompottelu alkakoon ja lopuksi kukaan ei todellakaan ala maksamaan..

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Kyllä se liian tiukalle kiristetty klemmari rikkoo tuon tiivisteen ja siitä irtoaa paloja jotka vaurioittavat turboa.
Peugeot 3008 hybrid

Make78

  • Vieras
no selitäppä se pajalle niin että uskovat.. :(

Make78

  • Vieras
Nyt on pompoteltu tarpeeksi, joten jätin asian kuluttajavirastoon.
Myyjäliikkeellähän on virhevastuu, joka pätee takuun (2 vuotta) jälkeenkin.
Auto ostettiin maaliskuussa 2010 48000km ajettuna ja nyt 56000km kohdalla turbo sanoo sopparia irti, joten minusta myyjäliikkeen olisi tässä kohtaa tultava kustannuksissa vastaan.