Kirjoittaja Aihe: 308 - Turbon imupuolen siivistä kärjet hieman vääntyneet (HDi)  (Luettu 16242 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

405_rules

  • Vieras
Vaikka Make78:lle jäisi kolmasosa merkkiliikkeen korjauksesta maksettavaksi niin silti jokin pikkupaja voi tehdä tuon korjauksen halvemmalla ja turbon voi kaiken lisäksi saada nopeammin tuosta neatcarparts -nimisestä yrityksestä. Onko mielestänne merkkiliike varautunut tällaisten tilanteiden varalta, vai onko asiakas jätetty taas oman onnensa nojaan? Mielestäni nimenomaan merkkiliikkeellä pitäisi olla tällaisia kulutusosia varastossa koko ajan.

Make78

  • Vieras
http://cgi.ebay.de/Turbolader-Peugeot-206-207-307-308-407-Partner-1-6-HDI-/230513048132?pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r

ja sitten: http://www.fin-turbo.fi/index.php?tid=15


tämän VNT ahtimien korjauskiellon jo tiesinkin, mutta voiko taaskaan kuluttaja puuttua asiaan millään tavalla, kun kaiken maailman insinöörit ja tirehtöörit pukuineen määrää vailla minkäänlaista todellisuudenkuvaa ko. paletista..  >:(

"Uusi vaihto turbo (0375 N9) maksaa 110hv hdi moottoriin merkkiliikkeessä 1100 euroa."   minulle sanottiin, että tehdaskunnostettu ja töineen 2000 eskoo  :o
Jokin asiassa haisee ja pahasti, kun Garrett on kieltänyt korjaukset.
Tuleeko siis "tehdaskunnostettu" jonkun autosta vaihdokkina vai romariltako meinaavat hakea ::)
« Viimeksi muokattu: 27.08.2010, 21:26:28 kirjoittanut Make78 »

Benkku

  • Vieras

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vaihtolaite ahdin maksaa 0375J8, eli vaihtolaite maksaa alv 0% 1163 €, alv 23 % 1420 €. Uusi ahdin maksaa alv 0% 1450 €, alv 23 % 1770 €.

Se mitä kukaan ei ole vielä selvittänyt on ohje/proceduuri jonka mukaiset tarkistukset pitää tehdä kun ahdin vaihdetaan. Tuskin se nyt mikään liikesalaisuus on mitä työhän sisältyy.
« Viimeksi muokattu: 29.08.2010, 13:16:19 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

artsi

  • Vieras
Ottamatta kantaa vastuisiin, niin tuntuisi, että tämä asia ei taida täällä foorumilla meuhkaamalla ratketa.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Katteet kohdillansa... Käytännössä uuden ahtimen saa hankituksi n. 600-700 euroon. Korjatun vielä hiukan edullisemmin. Vaihtotyö ei kovin kummoinen ole, enintään tunti.

Sen verran on pakko sanoa että oletus tässä on tietysti se että mitään muuta ei ole vaurioitunut. Toki tässä kyseisessä tapauksessa ahtimessa on kaikki siivet tallella, luultavasti moottoria ei tarvitse avata. Yleensä öljynkierto vammasta johtuvan ahdin vaurion lopputulema on vaan hiukan surullisempi, metalliromua suorastaan sataa koneen sisuksiin. Siinä vaiheessa kun kompressori puolen siipipyörän mutteri löytyy männän päältä voidaan helposti puhua melkoisista summista.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

405_rules

  • Vieras
Tarkoitako, että tässä moottorityypissä olisi jokin öljynkierohäiriö, josta ei ole vielä tiedotettu? Kyllähän sen äänestä kuulee jos turbosta jotain  irtoaa. Kerran appiukko oli korjaamolla katsonut turbovaurioisen auton konepellin alle, oli ollut lommoja konepellissä ja rintapellissä kun turbosta olivat siivet lennelleet.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Tarkoitako, että tässä moottorityypissä olisi jokin öljynkierohäiriö, josta ei ole vielä tiedotettu?

En, yleisellä tasolla puhun juuri siitä mitä itsekin totesit. Eli kun turbo sanoo sopimuksensa irti täydellä kuormalla, täydellä ahdolla, niin tulee rumaa jälkeä.

Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Benkku

  • Vieras
Ainakin 2 turbon siivistä on taittuneet 90 astetta. Nykyturbon pyörintänopeudet lähentelevät 100 000 kierrosta minuutissa. Kyllä siinä moottorista entinen tulee jos turbo rikkoutuu.

Ei riitä... Tuon kokoinen pilleri pyörii yli 200 000. Taittuneet siivet voivat hyvinkin murtua. Siipivaurioinen ahdin pyörii myös aina suuremmassa epätasapainossa, mikä aiheuttaa akselille ja laakeroinnille suuremman rasituksen.
« Viimeksi muokattu: 28.08.2010, 15:48:03 kirjoittanut Benkku »

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Arkistoidussa aiheessa on tiivistettynä kaikki mitä tässä aiheessa on teknisestä puolesta kerrottu.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=48638.0

Keskustelu ahtimen vaurioista voi jatkua, koittakaa kuitenkin pysyä rauhallisina. Jos jolla kulla on palautetta ylläpidon toimista niin sitä voi antaa suoraan mulle yv:llä tai palaute palstalla.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Make78

  • Vieras
No niin... Auto on nyt saatu korjattuna kotiin ja aikaa kului melkein 2 viikkoa eli kannatti soitella eri puolille jatkuvasti ja usuttaa se kuluttajaviranomainen vielä kehiin. Uutta osaa: tehdaskorjattu ahdin + holkki(tiiviste imuputkeen).

Huomiota herättää se etteivät asentaneet meisselillä kiristettävän klemmarin tilalle itsestään kiristyvää vaikka korjaamopäällikköä ja asentajaa yritin ohjeistaa. :( Kokonaishinta: 1742 e. Kustannuksien jako oli: myyjäliike 80 % ja itse maksoimme 20 %.

Turbolla 2 vuoden takuu ja nyt päästäänkin seuraamaan, että meneekö kenties holkkitiiviste imuputkesta rikki uudelleen ja kuinka nopeasti ja aiheuttaako lisävaurioita. ;D

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Hyvä että homma ratkesi, käsittääkseni tuo 80/20 suhde oli suoraan kuluttajaviraston kanta, sitä myös auton myynyt liike ilmeisesti noudatti.

Se ruuvattava klemmari ei itsessään ole syy tuhoon. Kuten ketjusta selviää mulla on toistakymmentä tuhatta enemmän ajettu peli pihalla jossa klemmari ei ole hajoittanut tiivistettä, saati ahdinta.

Ettei kenelläkään jä epäselväksi niin autokaupassa voidaan vastuut jakaa sekä virhevastuuseen että tuotevastuuseen, on vähintään hyvä ymmärtää ettei kyse ole samasta asiasta.

Tuotevastuu: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1990/19900694

Virhevastuu: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038 ja http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2001/20011258

Kuluttajaviraston tiivistelmä autokauppaan liittyen:

http://www.kuluttajavirasto.fi/File/40232336-3463-43d4-83a2-63b775b50ff3/Virhevastuu+ja+takuu+autokaupassa.pdf
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Make78

  • Vieras
Tuli vielä huomattua, että ahtimen päälle menevä öljyputki heiluu liittimen juuresta. En tiedä onko ominaisuus vai vika? Onko muilla näin? Ohessa kuva mistä kyse:



Uploaded with ImageShack.us

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
En nyt tiedä mitä tarkoitat heilumisella, jos heiluminen tuntuu siltä kuin olisi pallonivelessä väljää ja varsinkin jos öljyä vuotaa, niin ei sen kuulu olla sellainen. Pitää koittaa omien autojen kanssa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Make78

  • Vieras
Kuvan osoittamassa kodassa ilmenee liittimen ja putken liitoksessa väljää.




Uploaded with ImageShack.us