Ongelma:
Osa 1:
Auto: 1995 106 1,1 Style (3-ovinen, 177 000 km).
Miten kuljettajan oven saa auki? Ovi ei avaudu ulko- eikä sisäpuolelta. Avain kääntyy loppuun saakka, kun samanaikaisesti liikuttaa ulkopuolista avauskahvaa. Samoin sisäpuolen "lukitusnuppi" nousee ylös vain ulkop. kahvaa liikuttelemalla.
Oven verhouspahvi on irti ja näköyhteys peilin avulla lukkoon. Näkyvillä oleva vivusto näyttäisi ehyeltä. Lukkorungon sisään ei näe. Ilmeisesti avauskahvoista lukon salpaan on yhteys poikki.
Osa 2:
Ulkopuolinen avauskahva on oikeasteaan vipu, joka on ns. oven raossa, ei varsinaisesti kahva. Harmi ettei ole digikameraa käytettävissä. Voisi helpommin verrata linkitettyä kuvaa lukosta ja näkymää oven sisällä. Jotenkin näyttävät erilaisilta. Tosin linkin lukon se sivu, jonka näkee peilin kanssa oven sisällä, ei näy kuvassa.
Lukkomekanismi on sitten ehkä jumissa tai jotakin sisältä irrallaan. Vipujen liikuttelu käsin/meisselillä ei auta. Ei ole auttanut öljy eikä CRC. Ei varovaista hieman kovempi kolistelukaan. Sellaisen huomion tein, että ainakin sisäpuolisen avauskahvan "vastus" on pienempi kuin toisessa ovessa. Voiko siitä päätellä ettei voima välity lukon avausmekanismiin?
Kai on purettava toisen oven lukko. Ehkä siitä voisi päätellä mikä ongelman mahdollisesti aiheuttaa.
Ratkaisu:
Ovi on auki ja lukko korjattu. Irrotin ensin toisen oven avainpesän ja lukon nähdäkseni miten lukon voisi yrittää avata ja miltä näyttää ehyt lukko.
Lukon saa puoliksi auki oven sisäpuolelta esim. jäykästä teräslangasta (esim. hitsauslanka) j-kirjaimen muotoon taivuteulla koukulla. Lukon sisällä on "avaimenreikä". Reikä näkyy avatusta ovesta myös ulkopuolelta lukon "kidan" läpi. Kidalla tarkoitan hahloa, jonka sisällä on oven lukitseva salpa.
Salvan yläpuolella on pidäke, joka estää salvan liikkumisen auki-asentoon. Pidäkettä ylöspäin nostamalla oven sisäpuolelta em. koukulla salpa kääntyy ja ovi avautuu raolleen. Samalla koukulla pidäkettä nostetaan ulkopuolelta oven raosta, jolloin salpa pääsee kääntymään kokonaan alas ja ovi avautuu.
Lukon vipumekanismista oli rikkoontunut muoviniitti, joten avauskahvojen liike ei välittynyt lukkoon saakka. Laitoin niitin tilalle M 5x10 koneruuvin ja mutterin. Rapsuttelin lukkoihin kertyneen moskan pois, puhalsin paineilmalla ja viimeistelin voitelulla. Molempien ovien lukot toimivat kuin uutena.