Kirjoittaja Aihe: 406 - Helmapellit ruosteessa  (Luettu 105552 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #45 : 09.03.2010, 20:12:58 »
Mulla ei mitään ongelmaa kummassakaan, olen sumuttanut aina kesällä sinne sisälle kotelosuojaa ja millon mitäkin öljyä....

#timo#

  • Vieras
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #46 : 10.03.2010, 22:31:52 »
Joku osaava vois laittaa tänne kuvien kanssa ohjeet koteloiden suojaamisesta. Olisi itellä aikomus kotelosuojata noi helmat. En vaan tiedä missä olis valmiit reijät/koritulpat. Jos ei ole valmiita niin mihin kannattaisi porata reikiä?

andiboy

  • Vieras
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #47 : 12.03.2010, 01:13:14 »
Auto: 406 -96 1.9TD sedan

Tuossa marras-joulukuun vaihteessa autoa hankkiessani pisti silmään semmoinen 4cm halkaisijaltaan ruostunut reikä kuskinpuolen helmaan, taakse ihan helman loppusenteille. No empä auton alle päässyt mönkimään niin myöhemmin sitten paljastui että se pieni reikä olikin vain maistiainen. Kuskinpuolen helmaa ei käytännössä ole puolestavälistä taaksepäin. Sivusta helma näyttää ihan hyvältä (pientä reikää lukuunottamatta) mutta alta katsottuna on tilanne ihan toinen. Sinne saa siis käden sisälle. Kantti, jossa helma yhdistyy pohjaan on myös kadonnut aika tehokkaasti. Toisella puolella on helman takaosassa lommo, että näyttäisi siltä kun auto olisi joskus ajettu johonkin kiveen tai hidasteeseen jolloin kuskin puoli olisi vain murtunut vähän pahemmin ja lähtenyt siitä sitten kukkimaan. Kummastelen silti, miksi edellisessä katsastuksessa (3/09) ole mitään mainintaa mistään helman ruostevauriosta. Voiko tällainen totaalinen puhkiruostuminen tapahtua yhdessä katsastusvälissä?

3279

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 515
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #48 : 12.03.2010, 08:35:40 »
Laitoin viime syksynä oman 406 -97 vaihtoon kun katsastaja koputti hyvin varovaisesti helmojen taka-osia ja sanoi, että ensi kertaan mennessä nämä pitää uusia. Koputuksen äänikin juorusi, että pehmeitä ovat. Helmojen etupäässä koputus kuulosti selvältä pellin ääneltä, mutta takapäissä kuin olisi koputtanut pahvilaatikkoa. Päällepäin kaikki kyllä näytti aivan priimalta.

andiboy

  • Vieras
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #49 : 12.03.2010, 17:51:56 »
Tässä ei kuitenkaan ollut mitään massalla peitettyjä pikkukoloja eikä edes nyrkinkokoisia, vaan käsivarrenmitalta koko helma auki alapuolelta. Vaikea kuvitella että tuo on vuodessa tuohon kuntoon mennyt... Pitänee ottaa rälläkkä kauniiseen käteen ja testailla kuinka paljon siinä on tervettä peltiä enää. Noita helmoja ei oikein tahdo järkevään hintaan saada muutakuin romikselta, mutta kyllä ne korikorjaamon ukot osanee paikata sen. Olettaen tietenkin että reunasta helmapelti on vielä tervettä.

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #50 : 12.03.2010, 18:24:39 »
Auto: 406 -96 1.9TD sedan

Tuossa marras-joulukuun vaihteessa autoa hankkiessani pisti silmään semmoinen 4cm halkaisijaltaan ruostunut reikä kuskinpuolen helmaan, taakse ihan helman loppusenteille. No empä auton alle päässyt mönkimään niin myöhemmin sitten paljastui että se pieni reikä olikin vain maistiainen. Kuskinpuolen helmaa ei käytännössä ole puolestavälistä taaksepäin. Sivusta helma näyttää ihan hyvältä (pientä reikää lukuunottamatta) mutta alta katsottuna on tilanne ihan toinen. Sinne saa siis käden sisälle. Kantti, jossa helma yhdistyy pohjaan on myös kadonnut aika tehokkaasti. Toisella puolella on helman takaosassa lommo, että näyttäisi siltä kun auto olisi joskus ajettu johonkin kiveen tai hidasteeseen jolloin kuskin puoli olisi vain murtunut vähän pahemmin ja lähtenyt siitä sitten kukkimaan. Kummastelen silti, miksi edellisessä katsastuksessa (3/09) ole mitään mainintaa mistään helman ruostevauriosta. Voiko tällainen totaalinen puhkiruostuminen tapahtua yhdessä katsastusvälissä?

Itselläni oli ihan sama homma ja auto oli katsastettu saman kuukauden aikana. Meni puolet kuskin puoleisesta helmasta vaihtoon.
MB E250 cdi

micco

  • Vieras
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #51 : 12.03.2010, 20:08:58 »
Ois kyllä mielenkiintoista tietää mistä tämä johtuu, koska itse en ole törmännyt yhteenkään tällaiseen. Oma on aivan kunnossa ja kaverin -97 kanssa. Vaikuttaako olosuhteet tähän, suola, hiekkatie, kilometrit yms.?

Sitten kiinnostaisi edelleen se, miten maahantuoja suhtautuu tähän. Jonkun, jolla on FL-406 ja jolla on tämä ongelma niin olisi kiva jos kävisi kysymässä heidän suhtautumista asiaan ja raportoisi tänne.

SItten vielä kolmas asia, niin eikö asialle todellakaan voi tehdä mitään. Kotelosuoja-aineen ruoskutus ei siis auta ongelmaan? Entä jos auton vie ruostesuojattavaksi, niin antavathan hekin takuun ettei ruostu? Miten he voivat antaa takuun, jos kerran suojaaminen on mahdotonta, niinkuin täällä on sanottu?

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #52 : 12.03.2010, 20:13:21 »
Tuskin auttanee ruiskuttaa kotelon sisään 10 vuotta ruostuneelle märälle pellille massaa. Ja jos kotelossa on vielä neljä lapiollista savea, jonka päälle massa menee...

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #53 : 12.03.2010, 20:22:50 »
...mutta voiko sinne edes laittaa uutta peltiä kohtuullisilla kustannuksilla? Onko yksilö kohtaista jos ei ole vielä kerenny hirveästi leviämään? Eli olisiko "tervekin" yksilö hyvä avata ja uusia/korjata peltiosat helman lähettyviltä?
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #54 : 12.03.2010, 20:42:59 »
Eli olisiko "tervekin" yksilö hyvä avata ja uusia/korjata peltiosat helman lähettyviltä?

Kovapeltistä ei ole mitään järkeä ryhtyä avaamaan. Kotelon tähystys endoskoopilla, mikäli märkä niin kuivaa ensin hyvin ja ruiskuttaa kotelonsuojaa sen jälkeen. Savea siellä tuskin on. Kannattaa ajoissa tarkastella helman pinnoitetta, jos irronnut alasaumasta, niin koko muovipinnoite kannattaa poistaa ja maalata helma uudelleen. Helmanpellin ulkopinnan ja muovipinnoitteen väliin pääsevä suolavesi nuo puhkaisee.

kumpta

  • Vieras
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #55 : 12.03.2010, 21:09:28 »
Kyllä ne on paskaa täynnä! Just viikolla avattiin. Joku rakenteelinen virhe siellä on. Vm. 00 ja uudemmat ruostuvat pahemmin. Muuten ei sieltä saa sitä paskaa pois kun paine pesurilla jos silläkään.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #56 : 12.03.2010, 21:26:17 »
Savea siellä tuskin on.

"kumpta":n lisäksi "KTA" kertoi jo aikaisemmin, että siellä on sisällä savea tai vastaavaa maa-ainesta.

Mä oon varmaan tyhmä, mutten ymmärrä mistä sinne sisälle pääsisi kuraa.

Kuiva hienojakoinen hiekkapöly ja vastaava tavara pölisee kyllä lähes kaikkiin mahdottomiinkin paikkoihin vuosien mittaan. Etenkin tuolla pyörän takana matalalla. Kun sinne sitten jostain eksyy ajan mittaan vettäkin, enemmän tai vähemmän kuraista, niin kakku on valmis. Eikä varmaan pääse oikeastaan ikinä kuivamaan noin suljetussa tilassa, kun uuttakin vettä aika-ajoin tulee.

Isän 2002-mallissa oli toisella puolella reilusti vettä siellä kotelossa. Ajelin parkkipaikalla, ja olo oli kuin olisi veneellä ajanut. Joka käännöksessä ja jarrutuksessa/kiihdytyksessä vesi kohisi kynnyksessä edes-takaisin. Jostakin se sanoi laskeneensa ne vedet sitten pois, en tullut selvittäneeksi mistä.
« Viimeksi muokattu: 12.03.2010, 21:32:42 kirjoittanut MJ »

tth

  • Vieras
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #57 : 12.03.2010, 21:43:12 »
Uskomattomalta kyllä tuntuu. Otettiin keskeltä helmapelti auki ja yllätys oli suuri. Jos ei pullistele se helman pinnoite ei kannata rueta aukomaan!

Selvästi pullistelevia kohtia vasemmalla puolella B-pilarin ympäristössä. Muuten ei ulospäin näkyviä vaurioita. Avustavana tekijänä tai jopa suurimpana syynä varmasti se, että jäljistä päätellen helman etuosa on joskus ajettu maahan, kiveen tms. Etureunassa, osittain roiskeläpän takana on osumajälkiä ja vääntynyttä, ruostunutta saumaa. Oikea puoli tuntuu tarkemman koputtelun jälkeenkin vielä täysin kovalta. Molemmilta puolen tulee kyllä maa-ainesta alas kun niitä vedenpoistoreikiä nostokohtien molemmin puolin rassaa. Varmasti reilusti ainetta molempien sisällä. Täytyy käydä leimalla tässä pikapuoliin, katsoa miten käy (tuskin katsastusmies edes huomaa vielä) ja sen jälkeen miettiä jatkotoimenpiteitä.

kumpta

  • Vieras
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #58 : 12.03.2010, 21:46:22 »
Onko autossasi sisälokasuojat edessä ja takana? Pari lähipiirin 406 autoa tutkineena -> koteloissa ei mitään ihmeellistä.

On molemmisa päissä lokarit. Toinen Nelinollakutonen neljä vuotta vanhempi ja ilman saa viedä jos löytyy kotelon sisältä ruostetta! Ja siinäkin lokarit.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #59 : 13.03.2010, 15:13:42 »
Kovapeltistä ei ole mitään järkeä ryhtyä avaamaan. Kotelon tähystys endoskoopilla, mikäli märkä niin kuivaa ensin hyvin ja ruiskuttaa kotelonsuojaa sen jälkeen. Savea siellä tuskin on. Kannattaa ajoissa tarkastella helman pinnoitetta, jos irronnut alasaumasta, niin koko muovipinnoite kannattaa poistaa ja maalata helma uudelleen. Helmanpellin ulkopinnan ja muovipinnoitteen väliin pääsevä suolavesi nuo puhkaisee.

Ei puhkaise, pelti voi olla ulkopinnaltaan vielä aivan puhdas sinkkipintoineen kun muovin vetää pois mutta takapuolelta pelti on syöpynyt sinappipurkin pellin vahvuiseksi. Aivan ehjän virheettömän muovipinnan ja siinä virheettömästi kiinni olevan pellin saa parhaimmillaa sormin painettua sisään.

Kyllä puhut asiaa. Itsekkin epäilin aluks asiaa, mutta totta se on. Jos olet aukonut noita isommalti kerrotko onko kotelon molemmissa päissä mitään tulppia tai aukkoja? Ei ole joutanut vielä tutkimaan saako sieltä mistään paskat huuhdeltua pois.

Vaikeeta on huuhtelu etupäästä en tiedä mutta takapäässä ei ole mielestäni kuin yksi n. 25 mm:n tulppa ja sekin on aika korkealla takapyöräkotelon puolella. Lisäksi se pöly on niin hienojakoista että on muurautunut todella tiukaksi betoniksi. Ei tahtonut lähteä ruuvarillakaan helposti.

En minä näitä enemmälti ole vielä aukonut, lähinnä vasta arvioinut tilannetta. Kun ei ole hitsaushommia tarvinnut näihin päiviin juurikaan tehdä muissa kuin entisöinti hommissa niin en mielelläni niitä tee jatkossakaan. Ruostehommissa kun on se ikävä piirre että jos haluaa hyvän menee kaiken ruosteen poistamiseen ja uudelleen pellittämiseen helposti viikko. Kukaan ei maksa 406 helman korjauksesta sitä mitä se todellisuudessa hyvin tehtynä vaatii työtä.