Auto: 2001 406 1,8 (EW7J4).
Jakopään hammashihnan uusiminen kuuluu normaaliin määräaikaishuoltoon, tosin näillä nykyautojen leveillä jakohihnoilla vaihtovälit ovat jo kohtuullisen pitkiä ja varmuusmarginaalitkin reiluja. Että jos autosta jakoremmi napsahtaa (tai siis oikeesti enimmäkseen hampaat irtoaa ko spitaalisella...) on se aivan huollon laiminlyönnin syytä, ei auton vika. Mitä uudempi auto, sitä tarkempaa on työssä oltava. Bensamoottorit eivät ole aivan kriittisiä mutta dieselmoottoreissa ei sallita mitään "sinneppäin"-juttuja.
Usein jakoremmin vaihtoon tarvitaan mitä moninaisempia erikoistyökaluja, mutta ainakin PSA:n perus tuplanokka bensakoneissa riittää ajotuspuikkosarja. Pelkkää jakoremmiä ei enää vaihda kuin Laihian Spar-marketin pullonpalautusautomaatin huoltomies, jakoremmisarjoja on hyvin tarjolla jossa mukana kaikki oleellinen. Useimmiten remmi+automaattikiristin ja ohjainrulla/ohjainrullia. Dieselmoottoreissa näiden lisäksi saattaa olla useampiakin pienempiä ohjainrullia takaamassa remmin tasaisen kulun.
Jakopään ajoitusohjeet löytyvät joskus yleisimmistä malleista ja moottorivariaatioista jopa ihan tee-se-itse korjausoppaista ja joskus jopa jakohihnapaketista. Korjaamo löytää ohjeet myös valmistajan sivuilta ja nykyjäänhän näitä ohjeita on netti pullollaan... Nykyjään myydään myös "täydellistä" pakettia jossa on mukana myös vesipumppu, se kun on syytä uusia jos kilometrejä on takana enimmälti. Viimeistään siinä vaiheessa kun jakopäästä on jakohihna irroitettu, pääsee kokeilemaan miten vesipumppu pyörii, vähääkään jos epäilee kuntoa tai jos pumppu on hiukankin vuotanut tai "vikissyt" on se syytä uusia samalla.
Ennen jakoremmin irrotusta siis kaikki nokka-akselien ja kampiakselin merkit hollilleen ja vielä samalla vilkaisee missä asennossa automaattikiristimen merkit ovat. Ajotustyökalut, eli Pökötissä ajotuspuikot paikoilleen ja remmi irti löysäämällä automaattikiristin. Uutta vesipumppua ja uutta ohjainrullaa paikoilleen, uusi automaattikiristin paikalleen ja uusi nokkahihna paikoilleen. Mitä uudempi moottori, sitä tarkemmin on automaattikiristin säädettävä. Säätöohjeista ei saa lipsua yhtään, aikaaviepää touhua kun kaikki on saatava huolellisesti tehtyä.
Tässä Peugeotissa oli jakoremmisarjan hankkiminen yllättävän helppoa, vain yksi variaatio oli tälle konetypille, sensijaan vesipumppuja oli kolmea hiukan erilaista tyrkyllä... Eli ns. vanhempaa, uudempaa ja kokonaisempaa mallia. Tähän k.o. moottoriin kävi tuurilla se vanhin ja yksinkertaisin = edullisin versio.
Täällä pari kuvaa hommasta:
http://www.kuljetusalanne.net/albumi/peugeot4061.8vm2001.jakopaa/