Kirjoittaja Aihe: 508 - Lämmityslaitteen lämmönsäätö ei toimi oikein automaatti-ilmastoinnilla  (Luettu 5177 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ikiteekkari75

  • Vieras
Auto 2011 508 SW 2,0 HDi.

Automaatti ilmastointi ei säädä lämpötilaa oikein. Montako lämpötila-anturia on 2-alue ilmastoinnissa ja missä sijaitsevat? Vaikuttaa ilmastointi mittaavan sisälämpötilan väärin. Oireilee siten, että puhallusilma on tosi kylmää ja puhallin puhaltaa turhan kovalla. Lämpötila säätyy kyllä, kunhan ottaa ilmastoinnin pois päältä ja säätää lämpötilaa isommalle. Mutta ei siis toimi automaattisesti. Liekö tuo ollut vikana jo talvella, kun oli sitä lasien huurtumisongelmaa. Silloin piti puhallinnopeutta nostaa käsin isommaksi

-jarno

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

ikiteekkari75

  • Vieras
Kiitoksia. Nuo viestiketjut kahlattu jo läpi ja yhdessäkään ei ole mainintoja lämpöantureista.
-jarno

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Tuossa on vika. Anturin puhallin peilin lähellä? Kuten 406...pistoke irti tai älyboxin bitti vinossa.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

ikiteekkari75

  • Vieras
Pitää yrittää ottaa peilin vierestä kannet auki.
Yritin diagnostiikkasoftallakin saada lämpötilalukemaa, mutten löytänyt kuin ilmastoinnin höyrystimen lämpötilan. Pitää tutkia tänään lisää.
-jarno

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
Suljetaan nyt pois tämä: Eihän kyseessä ole liikkeellelähtötilanne tai sitä seuraavat alkukilometrit?
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

ikiteekkari75

  • Vieras
Ei. Säätö ei ala pelaamaan, vaikka ajaisi kuinka kauan.
Sen verran tuossa jo tuli vinkkiä kahvipöydässä, että pitää kokeilla puhaltaa aluksi paineilmaa siihen anturiin.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Jos peilin anturi on sökö niin kojelaudan näytössä ulkolämpö on jotain muuta kuin oikea .
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Testerillä läppien ajo...
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
En ole varma 508:n suhteen, mutta joissain malleissa lämmityslaite on yhteyksissä myös valoisuudentunnistimeen, joka sijaitsee yleensä kojelaudassa tuulilasin etureunalla. Tämän voisi kuvitella vaikuttavan puhalluksen suuntaukseen automaatti-asennolla.
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Kaikissa automaatti-ilmastoiduissa on aurinkoanturi tuulilasin sisäpuolella, jolla mitataan auringon säteilyvoimakkuutta autoon, ja käytetään sitä tietoa hyväksi puhalluksen ohjauksessa.

pitää kokeilla puhaltaa aluksi paineilmaa siihen anturiin.

En puhaltaisi, voi mennä rikki jotain. Parempi ja hellävaraisempi idea on imeä pölynimurilla takaisinpäin, jolloin anturille imetyt villakoirat tulee pois, ja imemällä ne paineet siellä kanavassa kestää turvallisemmalla tasolla kuin paineilmalla puhaltamalla.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Auto 2011 508 SW 2,0 HDi.

Oireilee siten, että puhallusilma on tosi kylmää ja puhallin puhaltaa turhan kovalla. Lämpötila säätyy kyllä, kunhan ottaa ilmastoinnin pois päältä ja säätää lämpötilaa isommalle. Mutta ei siis toimi automaattisesti. Liekö tuo ollut vikana jo talvella, kun oli sitä lasien huurtumisongelmaa. Silloin piti puhallinnopeutta nostaa käsin isommaksi

-jarno

Palataan lähtöruutuun  ;). Kuten MJ totesi, paineilma on liian raju puhdistuskeino anturille. Noin uudessa autossa tuskin on anturin likaantuminen syynä. Asetusarvon nosto 25 asteeseen pitäisi pudottaa puhallinnopeutta alemmaksi. Vastaavasti talvella oven aukaisu yleensä nostattaa puhaltimen pyörimisnopeutta, kun yrittää lämmittää kabiinia. Vaikuttaisi anturivialta tai sen pikkupuhallin on seis.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

ikiteekkari75

  • Vieras
Niin, peilin vieressä oleva anturihan ei ole varsinaisesti "kanavassa". Anyway, eilen sitä jo puhaltelin. Toimivuus pitää vielä testata.
-jarno

ikiteekkari75

  • Vieras
Vaikuttaisi, että ilman puhaltaminen anturille auttoi. Tällä kertaa. Ja lämmönsäätö toimii oikein, eli asteen muutos napista aiheuttaa  muutoksen, puhallin ei huuda koko aikaa ja puhallin myös kiihdyttää tarvittaessa jos muutostarve on suurempi.

Seuraavalla kerralla lienee tarpeen katsoa, että anturin puhallin pyörii kunnolla. Ainakaan se ei vielä ääntele.... Pitäisikö tähän todeta, että Phuuh, en hetkeäkään epäillyt...

-jarno

ikiteekkari75

  • Vieras
Tuli tarpeen etsiä se anturi. Eipä löytynytkään totutusta paikasta peilin vierestä. Missähän lienee?
-jarno