Kirjoittaja Aihe: Expert - Vakionopeudensäätimen toiminta  (Luettu 2245 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 631
Expert - Vakionopeudensäätimen toiminta
« : 08.01.2020, 21:29:01 »
Auto: 2017 Expert 2,0 HDi 180 (EAT-6).

Kun ajaa vakkari päällä, niin jyrkässä mäessä vaihteisto alkaa jarruttaa. Onko tuollainen ominaisuus aina ollut automaatissa? Laskettelin mäkeä alas ja vakkari oli säädetty 85 km/h. Vauhti pyrki kohoamaan alamäessä, jolloin vaihteisto pudotti vaihteet kutoselta kolmoselle asti ja alkoi moottorijarruttamaan. Vauhdin tasaannuttua siirtyi vaihteet taas isommalle. Verrokkina mulla on robottivaihteisto, joka ei vauhdin kasvuun reagoi millään lailla.
« Viimeksi muokattu: 08.01.2020, 21:52:41 kirjoittanut Aakku »
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

antsu

  • Vieras
Vs: Expert - Vakionopeudensäätimen toiminta
« Vastaus #1 : 08.01.2020, 21:36:22 »
Ei ole AINA ollut, mutta maailma menee eteenpäin ;)

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: Expert - Vakionopeudensäätimen toiminta
« Vastaus #2 : 09.01.2020, 01:21:58 »
Se on näitä uusien vakkareiden ominaisuuksia, kun pyrkivät pitämään nopeuden myös alamäessä. Pösö on kuitenkin sen verran fiksu, ettei jarruta ensimmäiseksi jarruilla, vaan osaa käyttää moottorijarrutusta ja vaihteita tuohon.

antsu

  • Vieras
Vs: Expert - Vakionopeudensäätimen toiminta
« Vastaus #3 : 09.01.2020, 09:57:29 »
Moottorilla jarrutettaessa voidaan ladata myös akkua säästäen energiaa. Toisaalta vapaalla alamäki rullaten säästetään energiaa seuraavaan vastamäkeen (jos ei virkavalta ole nopeuksia mittaamassa). En tiedä kumpi sitten on parempi päästöjen kannalta, mutta tuollainen jarruttava versio ainakin pyrkii tiukemmin vakionopeuteen, kuten sen tehtävä onkin.