Viimeinkin kerkesin ryhtyä selvittämään pösön nykimisongelmaa. Mieleen tuli, että saattaisivatko suuttimet aiheuttaa kyseistä oiretta?
Huomasin myös yhden oireen lisää: pakoputken päässä on paksu nokikerros, ja polttoainettakin kuluu ehkä jonkin vverran normaalia enemmän.
Eilen mittasin kaikki suuttimet, ja kaikissa resistanssi oli 16,0 +/- 0,2 Ω mikä lienee ihan oikea lukema, ainakin Boschin sivujen mukaan. Tokikaan suutinten muuta kuntoa en tiedä, eli voivathan ne vuotaa tai olla tukossa.
Tänään mittasin lambda-anturia omatekoisen kytkennän ja tietokoneohjelman avulla, sillä en onnistunut saamaan oskilloskooppia mistään lainaksi.
Kunhan sain koneen lämpimäksi, tyhjäkäynnillä lambda antoi ~0,4 Hz taajuista pulssia. Kuitenkin ajettaessa tasakaasulla 50 km/h kolmosvaihteella taajuus oli jo n. 1,25 Hz, ja 100 km/h viitosella ajettaessa n. 1,5 Hz.
Lambdan voinee siis olettaa olevan vielä voimissaan, vai mitä arvelette? Tulisiko jännitevaihtelun olla vielä nopeampaa?
On mainittava vielä, että mittauksen aikana auto toimi koko ajan hyvin ja mitään nykimisiä ei esiintynyt. Voiko lambda-anturi särkyä siten että se lakkaa ajoittain toimimasta hetkeksi?
Liitteenä mittaustulokset kuvakaappausten muodossa. Yksi näytöllinen vastaa ajassa 20 sekuntuia. Johtuen erinäisistä häiriöistä mittauksessa sekä tietokoneohjelman luonteesta käyrät eivät ole kovin hyviä mutta kuitenkin tähän tarkoitukseen riittäviä.
MAP-anturi on vielä mittaamatta, mutta aion senkin kyllä mitata kunhan saan sen irroitettua. Mikäli sekin on kunnossa, on kai uskottava että nykimisen aiheuttaa välykset voimansiirrossa ja ajeltava menemään.
Muokkaus: Lamdan antaman jännitteen amplitudi on noin 0,7 V. (Pystyakselin asteikolla 1024 = 5 V)