Ongelma:
Auto: 2002 206 1,4 (55 kW).
Auto polttaa pyyhkijöiden sulakkeen samantien kun viiksestä laittaa pyyhkijät päälle, eivätkä pyyhkijätkään tietenkään toimi, palaneella sulakkeella. Eivät edes ehdi liikahtaa.
- kokeiltu johtoliitin irti pyyhkijänmoottorista -> sulake palaa edelleen viiksestä liikuttamalla
- sulake palaa kaikissa asennoissa (tihku-1-2-3)
- 0-asennossa ei polta sulaketta.
- toimi edellisenä iltana kotiintullessa, satoi rankasti. Aamulla lähtiessä sulake napsahti välittömästi.
- ei minkäänlaisia oireita, ääniä, nykimistä tai muuta erikoista käytöstä pyyhkijöissä tätä ennen, joten moottori voisi olla ehjä ja aikaisempia viestejä lukiessa esiintulleet maadoitusongelmatkin poissuljettuja?
- onko systeemissä joku rele joka voisi aiheuttaa oikosulun? Missä päin?
Eli voisi kuvitella, että johdoissa on oikosulku tai viiksessä on jotain vikaa. Johtonippua pöyhiessä ei siinä näkynyt mitään vikaa, johtonippu oli myöskin kuiva useita päiviä jatkuneesta kaatosateesta huolimatta.
Voiko viiksessä olevaa vikaa todentaa mitenkään, yleismittari ja sen toimintaperiaatteet jotakuinkin tutut. Pösön sähköpuolen sielunelämä ei niinkään. Liittimen päästä ja sulakekotelosta yritin johtoja mittailla mutta mitään valaistusta asiaan ei tätä kautta tullut.
Eihän tuo viiksi nyt päättömän paljoa maksa eikä ole hankala vaihtaakaan mutta ennen varaosan hakemista olisi mukava kuulla olenko oikeilla jäljillä ja tietenkin kun sateet näyttävät täällä etelässä jatkuvan, olisi hyvä päästä mahdollisimman suoraan ongelman ytimeen.
Kokeilin myös ilman johtoa ja sulake palaa => vika ei moottorissa? Löytyykö systeemistä relettä tai muuta potentiaalista ongelmakohtaa viiksen lisäksi?
Ratkaisu:
Automaassa pöyhivät vikaa ja paikallistivat sen sulakerasian pohjaan (konetilassa oleva) joka sisäisessä oikosulussa. Päällepäin en siinä mitään huomannut, vaikka osaa yritin maallikon silmin katsella ja mittailla. Mitään "kärähtämiseen" viittaavaa osassa ei ollut. Selvittelytyöt osineen yli 400 euroa.