Kirjoittaja Aihe: 206 - Sammuu kytkin pohjassa (sytytyspuola)  (Luettu 11654 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

avuton alma

  • Vieras
206 - Sammuu kytkin pohjassa (sytytyspuola)
« : 23.12.2010, 12:08:31 »
Ongelma:

Auto: 2000 206 1,4 (30 000 km).

Eli ongelma on 206, joka on viime kesästä asti tehnyt aina silloin tällöin sellaista että kun painaa kytkimen pohjaan niin moottori sammuu. Lähtee kyllä käyntiin kun kääntää avaimesta. Joskus vain moottorin valot välähtävät, mutta moottori pysyy käynnissä. Tätä tapahtuu ehkä kerran pari viikossa. Ei siis joka kerta. Useammin tapahtuu kun autolla on ajettu muutama kilometri. Suurimman osan ajastaan auto viettää lämpimässä tallissa enkä ole huomannut eroa vian esiintyvyydessä sen suhteen, onko auto ollut kylmässä vai lämpimässä.

Useimmiten näin käy kun ajan pienillä vaihteilla, esim. tänään aamulla etsin parkkipaikaa tien vierestä ja vaihde oli kakkosella, bongasin parkkipaikan, käänsin rattia ajaakseni paikkaan ja laitoin kytkimen pohjaan, jolloin moottori sammui. Joskus tätä sattuu myös valoihin tultaessa. Harvemmin silloin, kun tarkoituksena on vaihtaa pienemmältä vaihteelta isommalle, jostain syystä. Ja moottori sammuu siis sillä sekunnilla, kun kytkimen polkaisee pohjaan.

Olen käyttänyt autoa nyt kahdesti tämän takia Automaalla, johon siihen on tehty seuraavat työt: ekalla kerralla tyhjäkäyntimoottori vaihdettu kokonaan, akku vaihdettu, sytytystulpat vaihdettu... Toisella kerralla kondensaattori tjsp vaihdettiin ja ohjausyksikkö (tai joku sellainen, itse en tiedä autoista YHTIKÄS mitään) päivitettiin. Hintaa näille korjauksille 600 e. Totesivat testiajossa "nykimistä", joka kyllä korjaantui tuolla viimeisimmällä korjausreissulla. Mutta tämä yhtäkkinen moottorin sammahtaminen vain on ja pysyy.

Mitä tässä nyt pitäisi tehdä? Missä vika voi olla? Auttakaa avutonta, alkaa jo jurppia tämä. Suoraan sanottuna ketuttaa maksaa näistä korjauksista ilman, että varsinainen vika korjaantuu.

Ratkaisu:

Vika paikallistettu ja korjattu. Syy löytyi sytytyspuolasta. Ihmetyttää että vikakoodia kolmannella huoltokerralla luettaessa osoitti vian olen puolassa, mutta kahdella aiemmalla huoltokeikalla vikaa ei paikallistettu. Olisikohan vaan ettei vikakoodia edes katsottu, sohittiin vain johonkin suuntaan. Kokonaislaskuksi kolmelta korjauskerralta n. 800 e, kun olisin voinut säästyä pelkällä 250 eurolla, jos vika olisi paikallistettu heti.

Benkku

  • Vieras
Vs: 206 - Sammuu kytkin pohjassa (sytytyspuola)
« Vastaus #1 : 24.12.2010, 01:45:28 »
Tyhjäkäynnin/lisäilman säädin ts. solenoidi ei seuraa ohjauskomentoa, tyypillisesti johtuen karan liikkeen jäykkyydestä.

Benkku

  • Vieras
Vs: 206 - Sammuu kytkin pohjassa (sytytyspuola)
« Vastaus #2 : 25.12.2010, 17:56:05 »
Luulisi tekevän muulloinkin, kuin kytkintä painettaessa. Esim. vaihde vapaalla kaasutuksen jälkeen. Yksi veikkaus olisi mahdollisesti jokin johtonippu tai johdin ottaa johonkin kytkinpolkimen mekaniikkaan tai vaikka kenkään kytkintä painettaessa ja aiheuttaa sammumisen tai vikavalojen väläyksen.

Moottorin kierrosten laskun suhteen tilanne on täysin erilainen. Moottorijarrutuksessa poltto-aineen suihkutus on katkaistu. Tässä tilassa kytkin painettaessa, lisä-ilmaventtiilin ollessa jäykkä, ei moottori saa tarpeeksi ilmaa kohottaakseen pyörintänopeutta.

avuton alma

  • Vieras
Vs: 206 - Sammuu kytkin pohjassa (sytytyspuola)
« Vastaus #3 : 29.12.2010, 19:48:02 »
Luulisi tekevän muulloinkin, kuin kytkintä painettaessa. Esim. vaihde vapaalla kaasutuksen jälkeen. Yksi veikkaus olisi mahdollisesti jokin johtonippu tai johdin ottaa johonkin kytkinpolkimen mekaniikkaan tai vaikka kenkään kytkintä painettaessa ja aiheuttaa sammumisen tai vikavalojen väläyksen.

Voiko tuollainen oikeasti aiheuttaa ko. vian? Välillä tosiaan valot vain välähtävät päälle ja pois ja moottori ei silloin sammu..

Oon myös huomannut että jos vaihde on esim kakkosella, kytkin alhaalla ja alan nostaa kytkintä niin silloin helposti sammuu ellen polkaise kunnolla kaasua. Siis tuntuu että pitää polkaista enemmän kuin aikaisemmin, muuten moottori sammahtaa. Tai se voi olla että ei reagoi tarpeeks nopeasti kaasuun tai jotain... outoa kuitenkin, eikä ole aikaisemmin tuollaistakaan ollut. Pitää oikein keskittyä vaihteiden vaihtoon. Ihan kuin olis taas autokoulussa!

Entä kannattaako mun edelleen viedä tämä merkkihuoltoon, vai kannattaisiko yrittää jotain toista korjaamoa?

Benkku

  • Vieras
Vs: 206 - Sammuu kytkin pohjassa (sytytyspuola)
« Vastaus #4 : 30.12.2010, 01:45:01 »
Voiko tuollainen oikeasti aiheuttaa ko. vian? Välillä tosiaan valot vain välähtävät päälle ja pois ja moottori ei silloin sammu..

Ei, vaan valojen välähdys todennäköisimmin johtuu siitä, että moottorin kierrosnopeus hetkellisesti/hetkeksi putoaa alle ajovalojen kytkentäpisteen - jolloin ajovalot sammutetaan ja sytytetään. Näin siis, mikäli autossa on käynnistyksen jälkeen päällekytkevä ajovalo-automatiikka.

avuton alma

  • Vieras
Vs: 206 - Sammuu kytkin pohjassa (sytytyspuola)
« Vastaus #5 : 05.01.2011, 09:34:17 »
Auto teki sen taas tänään aamulla. Kahdesti. Kakkosvaihteella ajettaessa molemmat. Kakkosvaihteella, hiljensin vähän tullessani risteykseen, painoin kytkimen pohjaan, kierrokset tippuivat kuin lehmän häntä ja moottori simahti. Toisella kerralla taas ajoin pikkutieltä parkkipaikalle, jälleen kakkosella ja siinä kun painoin kytkimen pohjaan, niin kierrosmittarin osoitin heilui siinä 1000-750 kieppeillä ja moottori melkein sammui, moottorin merkkivalot valot välähti mutta hikisesti pysyi moottori päällä.

Ja juu, mun autolla ajetaan pääasiassa lyhyitä matkoja.

Peugeot91

  • Vieras
Vs: 206 - Sammuu kytkin pohjassa (sytytyspuola)
« Vastaus #6 : 08.01.2011, 22:19:05 »
Sanoisin 95 % varmuudella, että vika on MAP-anturissa, koska itselläni on samanlaista vikaa ja jos sulla on tyhjäkäyntisäädin vaihdettu eikä auttanut, niin vian on pakko olla MAP-anturissa.

Pesostelija

  • Vieras
Vs: 206 - Sammuu kytkin pohjassa (sytytyspuola)
« Vastaus #7 : 08.01.2011, 23:01:28 »
Rouvan vastaavassa kulkineessa oli samat oireet ja putsattiin tyhjäkäyntisäädintä tuloksetta, kunnes tuli mieleen, että pitäisiköhän puhdistaa myös se vastinpinta sieltä imusarjasta. Ja toden totta: puhdistus-sprayllä kostuteulla rätillä kun alkoi kaivamaan, niin sieltähän tuli sontaa aivan mahdottomasti. Tämän operaation jälkeen ei auto ole kiukutellut enää.

Eli ilmeisesti siellä poteron pohjalla oleva "mönjä" liimaa sen tyhjäkäyntisäätimen karan kiinni sinne pohjaan, jolloin säädin ei reagoi tarpeeksi nopeasti.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 206 - Sammuu kytkin pohjassa (sytytyspuola)
« Vastaus #8 : 16.03.2011, 09:12:00 »
Voi tietenkin olla, että vikakoodeja ei aiemmin ole edes haettu, mikä tuntuu kylläkin oudolta. Rahastuksen makua ja menty sieltä missä "aita on matalin". Hyvä kuitenkin, että on nyt kunnossa.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

avuton alma

  • Vieras
Vs: 206 - Sammuu kytkin pohjassa (sytytyspuola)
« Vastaus #9 : 17.03.2011, 11:02:01 »
Sammuiko auto heti kytkimen pohjaan painaessa vai kävikö ensin epätasaisesti ennen sammumista?

Yleensä sammui heti. Joskus harvemmin hytkähteli mutta pysyi kuitenkin käynnissä. Mutta ei siis joka kerta kun kytkimen painoi pohjaan vain hyvin satunnaisesti aina silloin tällöin. Ja useammin moottorijarrutuksen jälkeen eli yleensä kun oli tarkoitus vaihtaa vaihdetta pienempään vauhdin hiljennettyä.