Kirjoittaja Aihe: 508 - Lämmityslaitteen puhallin ei puhalla lämmintä ilmaa toiselle puolelle  (Luettu 29636 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Varmaankaan kennon tukkeentuminen ei ole ainoastaan Peugeottien ongelma. Olisiko aihetta lähettää tehtaalle kysymys. Kohtelias 508 ja 308 kanne  ;). Tässä Valvolinen Long Life nesteeseen ja tislattuun veteen luottava, vaihtoväli tosin 2-3 vuotta, vaikka purkin kyljessä lukeekin 7 vuotta.
http://www.motormarket.fi/valvoline-maxlife-cool-af-conc-5l-me-4-20-808502-16.html Orgaaniseen happoteknologiaan perustuva, patentoitukin.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Onhan kennoja toki tukkeentunut yksittäiskappaleissa iät ja ajat, mutta tällainen epidemia on kyllä PSA  virus.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 773
Vaikea sanoa näiden Peugeot Foorumin kautta tulleiden tapausten mukaan onko kyseessä virus. Olemme herkempiä tuomaan ongelmat esiin. Moni kenellä ei ole ongelmaa tällä palstalla, on hiljaa. Toki en kiellä yleisyyden mahdollisuutta. Ja hyvä tuodakin kaikki esille, tämä on PF:n hyve, ei pahe. Joillain merkeillä, kuten Ford, ei foorumilta paljon apua saa vaikka on joskus jotain häikkää ollutkin noissa Fordeissa. Ei korostuneesti, mutta vertailun vuoksi.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

altejtu

  • Vieras
Vaikuttaa siltä että jokin jäähdytysnesteen kanssa olevien materiaalien kemiallinen tai sähkökemiallinen reaktio. Kennon kanavat ovat sen verran pienet että menevät tukkoon ensimmäiseksi, todennäköisesti jäähdyttäjässä samaa ilmiötä mutta kun kanavat suuremmat niin ei mee tukkoon tai sitten jäähdyttäjän kenno ei ole ihan samaa materiaalia kuin lämppärin kenno jolloin samaa ei välttämättä esiinny. Mielenkiintoista olisi leikata jäähdyttäjän kenno auki ja katsoa miltä sisältä näyttää.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Ihan kiva että lopussa selvisi että automalli olikin eri kuin 508...
Mielenkiintoista sinällään että missä 508 vuosimalleissa nämä tukkeutuvat herkemmin? Meillä ei vielä ole tukkeutunut, auto 508 -11.

Kaikissa 1. sukupolven 508:ssa on sama kenno käytössä, myös faceliftissä.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

peukku

  • Vieras
Auto: 2011 508 1,6 HDi.

Katiskassa lämmöt hukassa toiselta puolen eli olisiko kenno tukossa. Nytkin tuntui siltä, että lämmöt hävisivät lopullisesti yhden ajon aikana. ServiceBoxista en löytänyt uuden kennon hintaa tai varaosanumeroa, mikähän tuo olisi, että saisi hinnan tarkistettua? Tai sitten sopivaan varaosaan linkki kelpaisi kanssa..

Vaihto-ohjeet:
https://imgur.com/a/9hxuXuF

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
2014 malliseen kennon varaosanumero on 6448 W9 ja hintaa merkkiosalla 240€.

Onneksi tuossa meidän autossa puhaltaa vielä niin kuumaa, että meinaa kengät sulaa jalkoihin, pakkasellakin...  :)

Katto kassinen

  • Vieras
Lähemmäs 40 vuoden aikana on ollut jos minkälaista kulkinetta mutta yhdessäkään ei ole vielä lämppärin kennot tuolla lailla tukkeutuneet, syylärit on saattanut muurautua umpeen mutta aina on kabiiniin lämpöä tullut, sen mitä nyt jossain joissain vanhoissa ropposissa nyt yleensäkään tuli.

Nytkin tuossa pihassani on aikamiehen ikäinen  Volvo joka on tietä ja maailmaa nähnyt, varmasti noihin vuosiin on jo nesteitä vaihdettu, mutta ei taatusti sen takia että hytti olisi kylmä. Lämpöä riittää ja vesi kiertää. Taitaa noissa vanhojen koslien kennoissa olla kanavat sen verran isoja että ei pikku sakat haittaa.

Pösössäni ongelmat alkoivat heti kohta sen jälkeen kun jakoremmin vaihdossa pyysin huoltoa vaihtamaan nesteet kun kerran vesipumppukin vaihdetaan ja niin tekivät kun nesteen värikin vaihtui punaisesta vihreäksi, samoin naama pakkasten tultua siniseksi :-X

En usko että tämän auton kanssa olen päässyt ongelmasta lopullisesti eroon, saattaa tämän talven kukaties pelata mutta ensi talvena epäilen huuhtelun olevan taas edessä. Onneksi se on helppo homma ja teenkin sen sitten kun vaihdan nesteet.

Mutta mutta, minkälainen homma nesteiden vaihto on ja onko mitään erityis jippoja jotka on otettava huomioon?

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
...Pösössäni ongelmat alkoivat heti kohta sen jälkeen kun jakoremmin vaihdossa pyysin huoltoa vaihtamaan nesteet kun kerran vesipumppukin vaihdetaan ja niin tekivät kun nesteen värikin vaihtui punaisesta vihreäksi, samoin naama pakkasten tultua siniseksi :-X
... Mutta mutta, minkälainen homma nesteiden vaihto on ja onko mitään erityis jippoja jotka on otettava huomioon?

No tuossa on se epäilys, että autossasi on sotkettu eri nesteitä joka on aiheuttanut tukkeaumia. Punaista jäähdytysnestettä ei Peugeoteissa ole tavannut olla alkuperäisesti, oranssin sävyistä pikemminkin tai sitten vihreää.
Se nyt ainakin on (itsestäänkin) selvää, että hyvä ja perusteellinen järjestelmän huuhtelu on tarpeen, varsinkin jos meinaa vaihtaa jäähdytysnesteen tyyppiä.

Katto kassinen

  • Vieras
Vihreää se oli mitä otin marmorilta pienen pullon koska halusin varmistua että tulisi oikeaa tavaraa. No sitä väriä olivat laittaneet sisään joten heidän tavaransa on luokituksen mukainen mutta eivät taatusti huuhdelleet järjestelmää kunnolla. Siksipä vahvasti epäilen ongelman johtuvan eri litkujen sekoituksesta ja täten tuli todistettua, ettei näköjään kannata eri värisiä litkuja sekoitella kuin baaritiskillä :D

altejtu

  • Vieras
Varmaankin voi eri nesteitä sijoitettaessa aiheuttaa tukoksia, tosin omassa vika uusiutui vaikka järjestelmä huuhdeltiin huolellisesti useampaan kertaan. Lisäksi uusi neste oli varmasti oikeaa laatua kun marmorilta sen hain. Tislattua vettä myös käytin. Ei kuitenkaan nuokaan toimet estäneet uudelleen tunkeutumista eli jotakin  muuta vaikuttaa olevan myös taustalla. Merkkihuollosta sai sen kuvan että aika leväperäisesti suhtautuvat kun normi hanavettä käskivät sekaan laittaa, onkohan tuo valmistajan menetelmä vai säädetäänkö täällä taas paikallisesti...

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vaikea sanoa näiden Peugeot Foorumin kautta tulleiden tapausten mukaan onko kyseessä virus. Olemme herkempiä tuomaan ongelmat esiin. Moni kenellä ei ole ongelmaa tällä palstalla, on hiljaa. Toki en kiellä yleisyyden mahdollisuutta. Ja hyvä tuodakin kaikki esille, tämä on PF:n hyve, ei pahe. Joillain merkeillä, kuten Ford, ei foorumilta paljon apua saa vaikka on joskus jotain häikkää ollutkin noissa Fordeissa. Ei korostuneesti, mutta vertailun vuoksi.

Monelta myös jäänee raportoimatta ongelmat, kun täältä löytyy valmiina syy oireisiin. Googlekin tarjoilee hakutuloksissa yleensä ensimmäisenä linkin tänne. Kuitenkin viimeisen 10v aikana valmistetuista näitä ongelmia on, pelkästään jo tämän foorumin perusteella ainakin 1. sukupolven 308:ssa, RCZ:ssa ja 1. sukupolven 508:ssa. Näissä kaikissa taitaa olla Valeon kenno. Jännä nähdä miten 2. sukupolven 308:n ja 508:n kanssa käy.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 773
.... Toki en kiellä yleisyyden mahdollisuutta.
...
;) Kiitos Aksu tilannekartoituksesta.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Enää jää siis tulkinnanvaraiseksi, mikä on viruksen määritelmä kenenkin mielestä ;)
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 773
Ei liene oleellista. Ongelmaan apua ja korjaus on.  :)
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04