Ongelma:
Aamulla töihin mennessä kiihdytin moottoritietä ja tökkäsin viitosen sisään; ilman haluttua tulosta. Laatikosta kuului vaan sellaista surinaa.
Töissä käytin kuljettajan puolen päädyn laatikosta auki (ilmeisesti viitosen pääty) ja viitonen päällä pyöritin rengasta; takimmaisen (lähempänä tulipeltiä) hammasrattaan akseli pyöri, mutta itse ratas ei! Vähän se yritti siinä mukana napsua ja nykiä, mutta ei kunnolla lähtenyt pyörimään.
Eli ilmeisesti boorit on menneet, mutta kysymys kuuluu, että kummasta ne yleensä menee, rattaasta vai akselista?
Ratkaisu:
Vika selvitetty ja korjattu. Jo ensimmäisen kerran kopan avatessani huomasin hammasrattaan hieman "hölskyvän" akselin päässä. En silloin alkanut sen kummemmin asiaa tutkimaan, pistimpähän askin kiinni pitääkseni tuumaustuokion.
Tänään toisen kerran avatessani paremmalla ajalla tutkailin lisää tuota ilmiötä; löysäsin lukitukset ja kiristin mutteria (lukitusholkki ei lähtenyt irti joten se pyöri mukana) noin 1/8 kierroksen, tämän jälkeen kaikki normaalia. Samaa sanoi aiemmin päivällä haastattelemani, jonkin verran pösöjen kanssa puuhastellut, autojobbari. Eli jostakin syystä akselimutteri löystyy, ja ratas irtoaa booreilta. Sitä en vielä ymmärtänyt, että miksi noin vähäinen kiristys poisti ongelman - toivottavasti ratas ei ole nyt ainoastaan "huulilla".