Kävin vielä mittaamassa. Takakontti juuri avattuna ja sisävalot vielä päällä jännite oli 12,32 V. Sisävalojen sammuttua jännite nousi 12,36 V:hen. Sitten ovi auki (eli sisävalot päällä) ja ajovalot päälle tiputti jännitteen 12,09 V:iin. Tuolloin jännitehäviä miinusnavasta runkoon oli 10 mV.
Kyllä nuo minusta ovat aika normaaleja. Pitää muistaa, että auto on seissyt 6 viikkoa ja sen jälkeen on kaksi viikkoa ajettu vain 10-20 minuutin matkoja kahdesti päivässä. Ei kai voi olettakaan akun olevan täysi tuon jälkeen. Ilman seisontaa ovat autojeni akkujännitteet olleet 12,4-12,5 V, kun täyden akun jännite olisi 12,7:n paikkeilla. Heti ajon jälkeen on voinut olla 12,8-13,0.
Ja vielä tarkennuksena, että mittaukset on tehty kalliimman pään Flukella, jolle luvataan 0,05% + 2 digits eli 8 mV tarkkuus tuolla alueella.