Kirjoittaja Aihe: 607 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto  (Luettu 5493 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

alfa164

  • Vieras
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 607 - Etujoustintuen yläpää


Auto: 2001 607 2,2 (EW12J4).

Laakeri selvästi vaihtokunnossa. Ohjeita vaihtoon kaipaisin, lähinnä tuon iskarin alapään suhteen. Sen verran kurkkasin, että 16mm avaimella mutteri iskarin juuresta pois, mutta siihen ideat loppui. Vetoakselikin siinä mukavasti tiellä, kun ilmeisti iskaria pitää nostaa alakautta? Kiitoksia etukäteen.

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 607 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #1 : 25.07.2016, 20:23:03 »
Helpointa lienee irroittaa vaimennin pyörännavan kanssa ja vaihtaa samalla ala-pallonivel ja raidetangon pää. (eivät ole kalliita. Niiden suojakumit menevät irroittaessa tod näk kuitenkin rikki) Tarvitset raidetangon pään irroittamiseen pallonivelen puristimen ja ala-palloniveleen isku-haarukan sekä sen vaihtoon ala-pallohylsyn. Vetoakselin mutterin joudut myös irroittamaan. Se on sitten tiukassa, mutta lähtee kunnon mutterivääntimellä.
Kunnon jousipuristimet ovat myös ehdottomat. Kokoonpuristetussa jousessa on energiaa muutamankin kallon halkaisemiseksi.

Muistinvaraisesti työ etenee näin: (avainkoot ei ole täysin muistissa)

- Auto pyörillään maassa: Irroita vetoakselin mutteri mutterivääntimellä (paineilma tai vahva sähköinen), jos sinulla ei ole keskireiättömiä orkkisvanteita. Keskireiättömillä: Auto ylös, irroita vanne ja pyydä apulaista painamaan jarrua kun paukutat mutterin irti.
- Irroita jarrusatula (2x 17mm? pultti) sekä jarrulevy (Torx 35?) Ripusta jarrusatula nippusiteillä tms esim korin jarruputken kiinnikkeeseen. (älä jarruputkeen tai älä jätä sitä letkun varaan roikkumaan)
- Löysää raidetangon aurauksensäädön lukitusmutteri (21mm?). Avaa raidetangonpään pallonivelen mutteri(17mm?) Purista pallonivel irti navan varresta.
- Irroita kallistuksenvakaajan koiranluun alempi kiinnike (15? ja 16mm? avaimet)
- Irroita pyörän-nopeusanturi (10mm pultti) tai mikäli se on jämähtänyt paikoilleen irroita sen johtoliitin
- Irroita alapallon mutteri (19mm?)
- Alapallon kartio irti alatukivarresta lyöntihaarukalla.
- Väännä alatukivartta alaspäin jotta saat alapallon kartion pois tukivarren aukosta.
- Vedä pyörännapaa poispäin autosta muutama sentti jotta pääset napauttamaan(muovivasara tms) vetoakselin irti navasta (manuaalilaatikosta taitaa tulla öljyt pihalle jos vetoakseli tulee ulos?) - Tue/kiinnitä vetoakseli autoon.
- Irroita vaimennintolpan kolme kiinnitysruuvia (Torx 45?) konehuoneen puolelta (pyydä avustajaa keventämään tolppaa).
- Tolppa pöydälle ja jousipuristimilla jousi kasaan varovaisuutta noudattaen.
- Ylämutteri auki (20mm? + 6mm? kuusiokolo)
- Kääntölaakeri on vapaa.

Alapallo on kätevä vaihtaa kun tolppa on pöydällä. Kokoonpantaessa käänteinen järjestys. Raidetangon pää pitäisi saada kierrettyä samalle etäisyydelle raidetangossa. (perinteinen tapa on laskea kierrokset kun sitä kiertää pois, mutta tarvike-osa saattaa olla eripituinen. (pyöränsuuntaus operaation jälkeen on suositeltavaa) Vetoakselin mutterin kiristystiukkuus taisi olla 240Nm? (tietävät korjannee?)

Lopuksi muista puhdistaa jarrulevy rasvaisista räpylänjäljistä.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 607 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #2 : 25.07.2016, 20:31:41 »
Itse otin alapallon auki ja vetoakselin mutterin myös, se lähtee aika helpolla pitkällä vääntimellä kun työntää levyn jäähdytysripojen väliin raudan joka stoppaa jarrusatulaan. Irroitin myös jarrusatulan jotta on köykäisempi touhuta. Sen jälkeen nopeeta hommaa ;D
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 967
Vs: 607 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #3 : 25.07.2016, 22:02:14 »
Eikös alapallonivel irtoa tukivarresta hartiaulosvetäjällä? Ainakin 406:ssa ulosvetäjän käpälät kevyesti kumiin kiinni ettei riko sitä ja sitten isoilla vesipumppupihdeillä puristaa ensin kevyesti varsia yhteen ettei ne ponnahda olakkeelta. Sitten mutterinvääntimellä vähän tiukempi voima jonka jälkeen kovempi puristus pihteihin ja lisää voimaa mutterinvääntimellä. Todennäköisesti aukeaa ja suojakumi pysyy ehjänä.

rallyedriver

  • Vieras
Vs: 607 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #4 : 26.07.2016, 10:55:36 »
Ei napaa eikä palloniveltä tarvitse irroittaa kun vaimentimen ottaa pois. Riittää kun irroittaa koiranluun ja raidetangonpään nivelen navasta sopivalla pallonivelen irroitustyökalulla. Tukivarsi antaa riittävästi periksi että tolpan saa auton alta pois vääntämällä esim rautakangella. Näin ainakin facelift 607 säätyvällä alustalla.

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 607 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #5 : 26.07.2016, 22:36:38 »
Onko säätyvän alustan tolppa lyhyempi? Mielestäni vetoakseli ei mahdu kulkemaan niin paljon alaspäin että normialustaisen tolpan saisi lokasuojasta ulos?

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 607 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #6 : 26.07.2016, 22:57:35 »
Kyllä sen saa. Kaikista autoistani se on tullut noin pois.
Audi A4 Tdi Q

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 607 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #7 : 27.07.2016, 07:49:52 »
Vaatinee yleensä jousen puristamista jo paikoillaan ollessa, jotta mahtuu pois.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 607 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #8 : 27.07.2016, 10:18:27 »
Vaatii rautakangen että alatukivarsi menee riittävästi alas.
Audi A4 Tdi Q

alfa164

  • Vieras
Vs: 607 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #9 : 27.07.2016, 10:46:57 »
Miten tiukassa tuo alapää yleensä on? Meinaan vain, että irtoaako tavallisesti, kun tukivarresta väännetään rautakangella?

rallyedriver

  • Vieras
Vs: 607 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #10 : 27.07.2016, 12:11:31 »
Kangella antaa painetta alaspäin ja moskalla hiukan naputtelee olka-akseliin niin irtoaa. On olemassa myös räikkään vääntiö jolla uran saa avattua enemmän.  Ei niin montaa minuuttia tuo työkalu etumatkaa että semmosta kannattaisi kyllä mielestäni ostaa.

http://m.ebay.com/itm/Peugeot-Japanese-Car-Absorber-Tube-Strut-Suspension-Spreader-Socket-Wrench-Tool-/undefined

knutari

  • Vieras
Vs: 607 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #11 : 27.07.2016, 15:33:08 »
Itse vaihdettin kääntölaakerit kesäkuussa ja huomattiin, ettei jousijalkaa tarvitse irroittaa ollenkaan. Kunnollisilla jousipuristimilla vaan jousi niin kasaan kuin menee ja yläpää auki, jolloin ne laakerit mahtuu vaihtamaan sieltä välistä. Aikaa menee murto-osa siitä mitä menee, kun ottaa koko jousijalan irti. Kannattaa kokeilla, on helppo homma, kun vain on kunnolliset jousipuristimet.

alfa164

  • Vieras
Vs: 607 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #12 : 28.07.2016, 23:32:29 »
Homma hoidettu knutarin tyylillä.Pientä vääntöä kyllä oli,kun tuo jousi tahtoo väännellä vattumaisesti ylhäältä ja alhaalta,kun kaiken lisäksi pänitys päällä iskarissa.Irrotus helppo,mutta asennus tuotti kirosanoja :)

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #13 : 31.10.2017, 14:59:45 »
Auto: 2005 607 2,7 V6 HDi (DT17, automaatti).

Laakerit takertelee molemmin puolin. Viikonloppuna iskareiden irrottamista tiedossa siis. Muistaako joku minkä kokonen tuo vetarin pultti on? Tietäis kattoo, että varmasti löytyy oikeen kokonen hylsy hommaan.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 607 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #14 : 31.10.2017, 16:05:58 »
35 tai 36mm. 95% varmuudella.
Audi A4 Tdi Q