Kirjoittaja Aihe: 605 - Ei käynnisty (polttoainepumppu rikki)  (Luettu 9660 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jere rantonen

  • Vieras
605 - Ei käynnisty (polttoainepumppu rikki)
« : 31.03.2009, 19:47:38 »
Ongelma:

Auto: 1994 605 SLI 2,0 (345 000 km).

Eli siis sammutettiin auto ja nyt se ei enään lähde käyntiin saa bensaa. Kipinää en ole viel kahtonnnu. Mutta voiko sytkä yksikkö hajota noin. Ei edes lähde kylmänä. Kone pyörii villisti.

Ratkaisu:

Polttoainepumppu oli rikki.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Ei käynnisty (polttoainepumppu rikki)
« Vastaus #1 : 02.04.2009, 15:45:56 »
Virranjakajan kanteen en ole koskennukkaan....

Eikä autossasi virranjaotinta edes ole, vaan kaksikkomuuntaja.

Tässä mallissa ei enää erillistä sytytysyksikköä taida olla, vaan pääteaste on ECU:ssa.

Kyllä on, kiinnitettynä sylinterinkanteen pultattuun levyyn sytytysmuuntajan lähelle. Sijainti siis ykkössylinterin puoleisessa päässä. FL-malli, jossa pääte-aste integroitu, tuli alkaen vuodesta 95.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Ei käynnisty (polttoainepumppu rikki)
« Vastaus #2 : 03.04.2009, 13:12:12 »
Pumppu ei sua virtoo. Mistä kaivan releet? Onko ne juurikin koneen edessä sellasessa mustassa boxissa?

Iskaritolpassa on iso ruskea rele.

Kyllä, kyseinen on käyttösähköt ohjaimelle ja pumpulle kytkevä kaksoisrele. Tarkasta aluksi nyt ainakin, ettei inertiakytkin ole auennut. Sijainti tuulilasinpyyhin mekanismin kaukalossa kuljettajan puolella.

jere rantonen

  • Vieras
Vs: 605 - Ei käynnisty (polttoainepumppu rikki)
« Vastaus #3 : 04.04.2009, 16:18:34 »
Releestä kyllä kuuluu naks kun starttoo, mut bensaa ei tule, ei haise, eikä ole tullu pulloon yhtään. Polttoainetta on yli puoli tankkia kun käytiin tankkoomassa. Sitte tultiin himaan, lähti normaalisti käyntiin. Sit loppu bensan saanti, pumppu ei suraha ku starttoo.

Niin, pitäskö tuolta kaksois releestä kuulua 2 kertaa naks? Kun sieltä kuuluu vaan kerran naks.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Ei käynnisty (polttoainepumppu rikki)
« Vastaus #4 : 05.04.2009, 14:51:40 »
...Vai lyönkö sinne ohittavan kytkimen tankille siis suoraa pumpulle.

Apuva löysin tanin vierestä keltaisen ja punaisen johdon mitä ne on.Toiseen tulee jatkuva virta toiselle tulee virtalukolta sytyts eli punaseen tulee jatkuva ja keltaiseen tulee virta kun kääntää virrat päälle.Mikäs se tankin päälle tuleva johto liitin on missä on 4 johtoo.

Tuskin kannattaa tehdä omia 'kytkinvirityksiä'. Johdinväreistä ei pysty sanomaan, sillä Peugeot koodaa johtimet johtokoodeilla ei väreillä. Tosin jos kyse alkuperäisistä johdoista niin, mainittu 'punainen' ehkä anturin johdotukseen liittyvä ja 'keltainen' pumpun käyttösähkö. Pumppu yksikkölle (ts. mainittu liitin) menee siis määrä-anturin ja pumpun johdotus.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Ei käynnisty (polttoainepumppu rikki)
« Vastaus #5 : 05.04.2009, 15:56:42 »
Siis missäs tossa sitten on pumppu? Keltasessa oli musta liitin kiinni ja ne kulkee mustassa sukassa. Punasessa ei ole mitään liitintä.

Pumppu sijaitsee tankissa, juurikin sen nelipinnisen liittimen alla. Kauluspannan avaamalla saat anturi/pumppu-yksikön irroitettua autosta.

'Keltaisesta' ja 'punaisesta' johtimesta on paha sanoa mitään. Edelleenkään Peugeoteissa värit eivät 'kerro' johtimen funktiota, vaan alfanumeerinen koodi johtimessa.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Ei käynnisty (polttoainepumppu rikki)
« Vastaus #6 : 05.04.2009, 23:21:37 »
<clip>
Miten voin testata toimiiko pumppu siis mikkä pinnit laitan akkulaturiin kiinne.
</clip>

Pumppu-yksikön kun otat tankista kätöseen ja katsot, mitkä kaksi johdinta liittimeltä on kytketty pumppuun.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 605 - Ei käynnisty (polttoainepumppu rikki)
« Vastaus #7 : 06.04.2009, 14:48:32 »
Jaaha tais tulla reissu auto kauppaan.Pumpun tilaus kestää 2-3 viikkoa kun ei ole maassa.Hyvää päivää 230 egee

Eli testasit suoraan pumpulle virtaa antamalla, että vika on nimenomaan pumpussa? Jos vika on pumpun kuluneissa hiilissä (minkä verran autolla on ajettu?), voi pumppu toimia taas hetken aikaa, kun sitä hiukan heiluttaa tai napauttaa.

Kysyitkö pumppua myös tarvikeliikkeestä vai saakohan tuohon malliin edes tarvikeosaa? Sopiva osa lienee todennäköisesti 1525 43 (jos kyse on monipisteruiskutusmallista ja polttoainemittari on viisarilla, eikä digitaalinen). Citroenilta tilaamalla saa yleensä nopeammin, mutta hintakin on merkittävästi korkeampi tässä tapauksessa... Peugeotiltakin saanee "pikatoimituksena", jos maksaa lisähintaa.

1525 43, GAUGE WITH PUMP, INJECTION AND NEEDLE TYPE FUEL GAUGE (Peugeot: 278,00 e, Citroen: 384,00 e)
1525 42, GAUGE WITH PUMP, INJECTION AND DIGITAL TYPE FUEL GAUGE (Peugeot: 323,00 e, Citroen: 409,00 e)
1525 06, GAUGE WITH PUMP, MONOPOINT AND NEEDLE TYPE FUEL GAUGE  (Peugeot: 253,00 e, Citroen: -)

Motonet:

28-1445, Ruiskupumppu PSA-Walbro, 605 "i" 92-> Ruiskupumppu jos Walbro [1992->1999], 69,00 e (varastossa osassa myymälöitä)
28-1406, Bosch-ruiskupumppu P605/XM, 605 "i" ->94 Ruiskupumppu jos Bosch [1990->1994] 225,00 e (varastotietoa ei saatavilla)

Motonetin osien sopivuudesta en tiedä (samoja osia saa muistakin tarvikeliikkeistä, jotka osaavat kertoa paremmin yhteensopivuudesta).
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Ei käynnisty (polttoainepumppu rikki)
« Vastaus #8 : 06.04.2009, 18:58:49 »
Kulutusosaa (kuten poltto-ainepumppu) tuskin kannattaa 330 tkm ajetusta ottaa. Tuossakin pumppu alkaa olemaan vaihtorajalla, ellei sitä jo jossain vaiheessa ole vaihdettu.

Polttoaine-yksikkö: Bosch EKP10, jossa pumppu 0 580 453 024. Tammer-Dieselissä about 260 eur.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Ei käynnisty (polttoainepumppu rikki)
« Vastaus #9 : 08.04.2009, 13:01:55 »
Öö kuulisko tossa keskellä pa pumppuu olla hiili.Joku jousi kuormitteinen systeemi siellä on mikä jää 2 mm vajaaksi tulee plusan ja miinuksen välii.

http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2c37g+jere-pensa-pumppu.html .Tossa olis eli sii tossa mihin noi bensa pumpun plus ja miinus johto tulee kiinne välis on pelti lätkä sen alla joku jousi härdelli

No nyt selvisi mitä tarkoitat. Kyseessä siis pumpun ylipaineraja. Ei liity mitenkään sähköihin - paitsi estäen pumpun oikosulun, rajoittamalla paineen suurentumisen alle 'teknisen jumiutumisrajan'.