Auto: 309.
Moottori: 1,6 (BDZ/XU5MZ ja BDY/XU5M2Z).
Ohjausjärjestelmä: Magneti Marelli G5 (yksipistesuihkutus).
Lähde: Peugeot 132-F-04/90, 163-F-02/91 ja 065-GB-03/90.
Ohjeita voi usein soveltaa myös muiden samaa moottorinohjausjärjestelmää käyttävien Peugeot-mallien kanssa, mutta eroavaisuuksia esim. koodien merkityksessä tai ohjausjärjestelmän toiminnassa vikatilanteessa voi esiintyä. Saman automallin järjestelmässä voi olla lisäksi vuosimallikohtaisia eroja.
VikakooditKoodi | Selitys (eng.) | Selitys | Luokitus | Hätäkäyttötila |
|
12 | Start of sequence | Koodien lukemisen aloitus | | |
13 | Inlet air thermistor function | Imuilman lämpötilatunnistin | Vähäinen | x |
14 | Coolant thermistor function | Jäähdytysnesteen lämpötila | Merkittävä | x |
21 | Throttle valve potentiometer function | Kaasuläpän asentotunnistin | Merkittävä | x |
22 | Idle regulation valve control | Tyhjäkäyntisäädin (solenoidiventtiili) | Vähäinen | |
23 | Idle regulation function * | Tyhjäkäynnin säätö | Vähäinen | |
31 | Mixture regulation auto-adaptation function | Polttoaineseoksen säädön mukautumistoiminto | Merkittävä ** | x |
33 | Inlet manifold pressure sensor function | Imusarjan painetunnistin (MAP-anturi) | Merkittävä | x |
41 | Engine speed sensor function | Moottorin pyörintänopeustunnistin (kampiakselin asentotunnistin) | Merkittävä ** | |
42 | Injector control function | Polttoainesuuttimien ohjaus | Merkittävä | |
45+57 | Coil control (dynamic ignition) *** | Sytytyspuolan ohjaus (tavallinen puola) | Merkittävä | |
45 | Coil 1 control (static ignition) *** | Sytytyspuolan 1 ohjaus (kaksoispuola) | Merkittävä | |
52 | Mixture regulation function | Polttoaineseoksen säätö (lambda-anturi) | Merkittävä | x |
54 | Injection-ignition control unit function | Moottorinohjausyksikkö | Merkittävä | |
57 | Coil 2 control (static ignition) ** | Sytytyspuolan 2 ohjaus (kaksoispuola) | Merkittävä | |
11 | End of sequence | Koodien lukemisen lopetus | | |
*) Koodi 23 vain moottorille BDY.
**) Moottorin BDY tapauksessa koodit 31 ja 41 on luokiteltu vähäisiksi.
***) Moottori BDZ käyttää tavallista virranjakajaa ja puolaa, jolloin kummatkin koodit 45 ja 57 viittaavat samaan vikaan. Moottori BDY käyttää virranjakajatonta sytytysjärjestelmää (kaksoispuola), jolloin koodit on eroteltu koskemaan puolayksikön kahta osaa.
Normaalisti vikavalo palaa kytkettäessä sytytysvirta päälle ja sammuu heti moottorin käynnistämisen jälkeen (tarkoituksena on varmistua valon toiminnasta). Mikäli muistiin on tallentunut vähäiseksi luokiteltu koodi, saattaa vikavalo jäädä palamaan esim. viiden sekunnin ajaksi käynnistyksen jälkeen (riippuen moottorinohjausjärjestelmästä). Vähäinen vikakoodi ei yleensä sytytä vikavaloa moottorin käydessä, mutta tallentuu kuitenkin muistiin. Luokitukseltaan merkittävä koodi sytyttää vikavalon moottorin käydessä. Vikavalo syttyy aina merkittävän vian ilmetessä ja palaa siihen asti, kunnes vika katoaa.
Vikojen luokittelu ja vikavalon syttyminen vaihtelee käytetystä moottorinohjausjärjestelmästä riippuen ja muitakin ehtoja voi valon palamiselle olla asetettu (esim. vikavalo sammuu, kun vian ilmenemisestä on kulunut riittävästi aikaa/käynnistyskertoja, mutta silti vikakoodit lukemalla merkintä viasta löytyy). Vikakoodit kannattaakin lukea aina vikaa epäiltäessä, vaikka vikavalo ei palaisikaan.
Hätäkäyttötila: joidenkin anturitietojen puuttuessa tai ollessa selvästi virheellisiä moottorinohjausyksikkö korvaa anturitiedon ohjelmiston muistiin tallennetulla kiinteällä arvolla, joka mahdollistaa moottorin toiminnan edes tyydyttävästi ja auton ajamisen korjaamolle. Esim. imuilman lämpötilatunnistimen vikaantuessa voidaan käyttää vakioarvoa +20 astetta. Imusarjan painetunnistimen vikaantuessa voidaan käyttää kaasuläpän asentotunnistimen antamaa tietoa moottoriin virtaavan ilmamäärän laskemiseksi riittävällä tarkkuudella.
AktuaattoritestitKoodi | Selitys (eng.) | Selitys |
|
91 | Fuel pump relay and fuel pump | Polttoainepumppu ja sen rele |
92 | Injector | Polttoainesuutin |
93 | Idle regulation valve | Tyhjäkäyntisäädin (solenoidiventtiili) |
94 | Canister purge solenoid valve | Polttoainehöyryjen kierrätysjärjestelmän solenoidiventtiili |
95 | Air conditioner compressor and supply relay | Ilmastoinnin kompressori ja sen rele |
Aktuaattoritestillä voidaan testata tiettyjen komponenttien toimivuus (esim. kaksoisrele/polttoainepumppu, suuttimet, tyhjäkäyntisäädin, polttoainehöyryjen kierrätysjärjestelmän solenoidiventtiili ja ilmastoinnin kompressori). Testissä komponentille annetaan ohjaussignaali, jolloin sen pitäisi toimia. Esim. polttoainepumppu käynnistyy tai tyhjäkäyntimoottorin kara liikkuu ääriasennosta toiseen.