Kirjoittaja Aihe: 309 - Vikakoodit (Magneti Marelli G5)  (Luettu 4506 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
309 - Vikakoodit (Magneti Marelli G5)
« : 25.08.2009, 04:14:14 »
Auto: 309.
Moottori: 1,6 (BDZ/XU5MZ ja BDY/XU5M2Z).
Ohjausjärjestelmä: Magneti Marelli G5 (yksipistesuihkutus).
Lähde: Peugeot 132-F-04/90, 163-F-02/91 ja 065-GB-03/90.

Ohjeita voi usein soveltaa myös muiden samaa moottorinohjausjärjestelmää käyttävien Peugeot-mallien kanssa, mutta eroavaisuuksia esim. koodien merkityksessä tai ohjausjärjestelmän toiminnassa vikatilanteessa voi esiintyä. Saman automallin järjestelmässä voi olla lisäksi vuosimallikohtaisia eroja.

Vikakoodit

KoodiSelitys (eng.)SelitysLuokitusHätäkäyttötila
12Start of sequenceKoodien lukemisen aloitus
13Inlet air thermistor functionImuilman lämpötilatunnistinVähäinenx
14Coolant thermistor functionJäähdytysnesteen lämpötilaMerkittäväx
21Throttle valve potentiometer functionKaasuläpän asentotunnistinMerkittäväx
22Idle regulation valve controlTyhjäkäyntisäädin (solenoidiventtiili)Vähäinen
23Idle regulation function *Tyhjäkäynnin säätöVähäinen
31Mixture regulation auto-adaptation functionPolttoaineseoksen säädön mukautumistoimintoMerkittävä **x
33Inlet manifold pressure sensor functionImusarjan painetunnistin (MAP-anturi)Merkittäväx
41Engine speed sensor functionMoottorin pyörintänopeustunnistin (kampiakselin asentotunnistin)Merkittävä **
42Injector control functionPolttoainesuuttimien ohjausMerkittävä
45+57Coil control (dynamic ignition) ***Sytytyspuolan ohjaus (tavallinen puola)Merkittävä
45Coil 1 control (static ignition) ***Sytytyspuolan 1 ohjaus (kaksoispuola)Merkittävä
52Mixture regulation functionPolttoaineseoksen säätö (lambda-anturi)Merkittäväx
54Injection-ignition control unit functionMoottorinohjausyksikköMerkittävä
57Coil 2 control (static ignition) **Sytytyspuolan 2 ohjaus (kaksoispuola)Merkittävä
11End of sequenceKoodien lukemisen lopetus

*) Koodi 23 vain moottorille BDY.
**) Moottorin BDY tapauksessa koodit 31 ja 41 on luokiteltu vähäisiksi.
***) Moottori BDZ käyttää tavallista virranjakajaa ja puolaa, jolloin kummatkin koodit 45 ja 57 viittaavat samaan vikaan. Moottori BDY käyttää virranjakajatonta sytytysjärjestelmää (kaksoispuola), jolloin koodit on eroteltu koskemaan puolayksikön kahta osaa.

Normaalisti vikavalo palaa kytkettäessä sytytysvirta päälle ja sammuu heti moottorin käynnistämisen jälkeen (tarkoituksena on varmistua valon toiminnasta). Mikäli muistiin on tallentunut vähäiseksi luokiteltu koodi, saattaa vikavalo jäädä palamaan esim. viiden sekunnin ajaksi käynnistyksen jälkeen (riippuen moottorinohjausjärjestelmästä). Vähäinen vikakoodi ei yleensä sytytä vikavaloa moottorin käydessä, mutta tallentuu kuitenkin muistiin. Luokitukseltaan merkittävä koodi sytyttää vikavalon moottorin käydessä. Vikavalo syttyy aina merkittävän vian ilmetessä ja palaa siihen asti, kunnes vika katoaa.

Vikojen luokittelu ja vikavalon syttyminen vaihtelee käytetystä moottorinohjausjärjestelmästä riippuen ja muitakin ehtoja voi valon palamiselle olla asetettu (esim. vikavalo sammuu, kun vian ilmenemisestä on kulunut riittävästi aikaa/käynnistyskertoja, mutta silti vikakoodit lukemalla merkintä viasta löytyy). Vikakoodit kannattaakin lukea aina vikaa epäiltäessä, vaikka vikavalo ei palaisikaan.

Hätäkäyttötila: joidenkin anturitietojen puuttuessa tai ollessa selvästi virheellisiä moottorinohjausyksikkö korvaa anturitiedon ohjelmiston muistiin tallennetulla kiinteällä arvolla, joka mahdollistaa moottorin toiminnan edes tyydyttävästi ja auton ajamisen korjaamolle. Esim. imuilman lämpötilatunnistimen vikaantuessa voidaan käyttää vakioarvoa +20 astetta. Imusarjan painetunnistimen vikaantuessa voidaan käyttää kaasuläpän asentotunnistimen antamaa tietoa moottoriin virtaavan ilmamäärän laskemiseksi riittävällä tarkkuudella.

Aktuaattoritestit

KoodiSelitys (eng.)Selitys
91Fuel pump relay and fuel pumpPolttoainepumppu ja sen rele
92InjectorPolttoainesuutin
93Idle regulation valveTyhjäkäyntisäädin (solenoidiventtiili)
94Canister purge solenoid valvePolttoainehöyryjen kierrätysjärjestelmän solenoidiventtiili
95Air conditioner compressor and supply relayIlmastoinnin kompressori ja sen rele

Aktuaattoritestillä voidaan testata tiettyjen komponenttien toimivuus (esim. kaksoisrele/polttoainepumppu, suuttimet, tyhjäkäyntisäädin, polttoainehöyryjen kierrätysjärjestelmän solenoidiventtiili ja ilmastoinnin kompressori). Testissä komponentille annetaan ohjaussignaali, jolloin sen pitäisi toimia. Esim. polttoainepumppu käynnistyy tai tyhjäkäyntimoottorin kara liikkuu ääriasennosta toiseen.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info