Kirjoittaja Aihe: 405 - Takajarrupaineensäädin  (Luettu 19724 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 405 - Takajarrupaineensäädin
« Vastaus #15 : 14.10.2010, 20:01:21 »
Auto: 1992 405 2,0 SRi.

Jarrupaineen säätimen jousi irti. Laitettaessa jousen pää takaisin akselin kiinnitysnupikkaan todettu että säätö pielessä, jää löysäksi roikkumaan ja irtoaa helposti uudestaan. Mitähän pitäisi tuolle tehdä?

Säädä jousi lyhemmäksi säätömutterilla sen verran, että "paininvipu" juuri ja juuri koskettaa säätimen painikkeisiin, pyörät maassa ilman kuormaa.

Jos sulla on auto ylhäällä ja rengas irti niin jousen kuuluukin olla löysällä kiristyy vasta kun paino tulee päälle.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 405 - Takajarrupaineensäädin
« Vastaus #16 : 03.11.2010, 14:25:58 »
Stylessä oli häikkää kanssa tuon säätimen kanssa, ei ottanut tarpeeksi takajarrut kun oli käsijarru päällä. Tämän huomasi hyvin kun vaihdoin ostopäivänä talvirenkaat alle. Tänään (eilen) sitten tutkin asiaa ja tämä korjaantui voitelulla ja jarrunesteiden vaihdolla eli onneksi ei tarvinnut ostaa satasen osaa.

Ei sillä säätimellä ole mitään tekemistä käsijarrun kanssa?

No en siitä tiedä mutta eipä tuo läpi mennyt, takana oli 1,3 ja 0,6 eli ei ole paljosta kiinni. Aukastava koko säädin ja voidella kunnolla.

Ei sillä säätimellä ole yhtikäs mitään tekemistä käsijarrun kanssa eikä siinä paljon säätimen voitelut auta ilman säätimen purkua. Ainoa tapa miten pystyt sitä säädintä ylipäätään kokeilemaan on irrottaa se lusikka siitä säätimestä. Tämän jälkeen pääset irrottamaan ne säätimen nastat sieltä ja herkistelemään niitä. Nastojen irrotuksesta johtuen jarrunesteet valuu sitten ulos nastojen paikalta ja jarrut pitää ilmata.

Kannattaa perehtyä satulan toimintaan niin selviää minkä takia se pitää yleensä toispuoleisesti: Syynä on se, että käsijarrun vipu, joka on satulassa ei palaudu joka kerta täysin taakse, josta seuraa automaattisäädön sekoaminen. Vivun taaksepalautumisen nihkeys johtuu taasen siitä, että satula on suunniteltu typerästi, koska vivun alla oleva stefa alkaa ajan mittaan vuotamaan. Hommaa nopeuttaa se, että sinne vivun alla olevaan poteroon pääsee suolavettä, jolla ei ole pintajännitystä ja joka myöskin menee pienimmästäkin välistä käsijarruvivun akselin ja jarrusatulan rungon väliin aiheuttaen korroosiota => jumittaa => palautusjousi ei jaksa enää palauttaa vipua täysin taakse => säätö sekoaa.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93