Kirjoittaja Aihe: 405 - Sammuu tyhjäkäynnillä (MAP-anturi)  (Luettu 4778 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

columbiina

  • Vieras
405 - Sammuu tyhjäkäynnillä (MAP-anturi)
« : 25.03.2010, 21:46:43 »
Ongelma:

Auto: 1990 405 1,6 (yksipisteruisku).

Tässä on ny muutaman päivän päätä vaivannut 405-vanhus, joka päätti pari viikkoa sitten ettei halua enää toimia. Alkuun ongelma ilmeni nykimisenä, joka laitettiin "vettä tankissa" piikkiin... Mutta ongelma ei sillä korjaantunutkaan vaan paheni siihen, ettei auto lähde enää ilman kaasua käyntiin, eikä pysy tyhjäkäynnillä, vaan sammuu kun kaasu löysätään.

Eilen vaihdettin tulpat ja tulppien johdot, bensa puolta ränkättiin, eikä vikaa/tukoksia sieltä puolen löytynyt. Virranjakajaa testailtiin eikä sekään antanut vastakaikua. Kaikki releet, nippelit ja nappelit käytettiin irti ja "voideltiin". Tänään on rapattu sitten lisää, mutta vikaa ei tunnu löytyvän.

Bensa kulkee, eikä mikään vuoda mistään. Nesteet eivät ole sekoittuneet keskenään "väärissä paikoissa". Tuntuu että kone saisi liikaa bensaa ja tukahtuu sen vuoksi.

Auto käy (vain kaasulla) kuin isännän vanha mason ferguson vm72.

Ratkaisu:

MAP-anturihan se siellä aiheutti ongelmia. Ensimmäisellä kerralla, kun sitä tutkittiin ei siinä vikaa ollut, mutta lähempi tutkistelu osoitti, että edellinen omistaja oli nippusiteellä yrittänyt korjata ko. anturia. Korjattiin anturi kunnolla, mustekynän sisusputken pätkällä ja runsaalla pikaliimamäärällä. Kun ei lähimmistä varaosaliikkeistä osaa saanut ja odotusta olisi tullut noin viikon verran. Hyvin se nyt toistaiseksi pelittää.

columbiina

  • Vieras
Vs: 405 - Sammuu tyhjäkäynnillä (MAP-anturi)
« Vastaus #1 : 26.03.2010, 11:18:55 »
Ruisku kone on, kuten jo mainitsin on sitä useammasta paikkaa availtu ja tarkistettu. Bensa kulkee, eikä mikään vuoda mistään. Nesteet eivät ole sekoittuneet keskenään "väärissä paikoissa". Tuntuu että kone saisi liikaa bensaa ja tukahtuu sen vuoksi.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Sammuu tyhjäkäynnillä (MAP-anturi)
« Vastaus #2 : 26.03.2010, 12:38:42 »
Olisiko auton tyhjäkäyntiä säätelevä laite jäätynyt tai muuten vain jumissa tai rikki? Mikä on auton VF3-alkuinen valmistenumero (selviää esim. rekisteröintitodistuksesta)? Moottorista riippuen autossa tyhjäkäyntiä säätelee joko solenoidiventtiili tai uudemmissa askelmoottori. Apua tunnistamiseen:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=23751.msg116566#msg116566

Myös vikakoodien lukemisesta voisi olla apua:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=33553.msg158209#msg158209
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=38837.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=38836.0
« Viimeksi muokattu: 26.03.2010, 22:03:47 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Nuudeli

  • Vieras
Vs: 405 - Sammuu tyhjäkäynnillä (MAP-anturi)
« Vastaus #3 : 26.03.2010, 19:14:12 »
Onko ventiilinvälyksiä tarkastettu?

Kannattaa tarkistaa imusarjanpaineanturin letku joka menee kaasuläppäkotelosta jäähdyttimen päällä olevaan mustaan mötikkään.

Ilmenee myös yleensä polttoaineen kulutuksen lisääntymisenä. Hakusanoilla "map anturi" löytyy useita ketjuja asiasta.