Kirjoittaja Aihe: 405 - Jäähdytysnestevuoto (ilmausruuvin tiiviste)  (Luettu 6830 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Koipo

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1995 405 1,8 (8-ventt., XU7JP).

Nyt kun tuossa taleven alkaessa on tullut viihdyttyä tuolla ranskattaren konehuoneessa niin huomasin että jäähdytinnestettä tulee jäähdytin kennon yläkulmassa olevasta korkista. En tiedä mitään kyseisen aparaatin toiminnasta, mutta otin kuvan ja liitän sen tähän jos joku viisas voi kertoa että mikä tuo on ja mistä mahdollisesti tuo johtunee tuo vuoto. Paljoa sitä sieltä ei tule, mutta niin että sen huomaa.

Ratkaisu:

Termostaatti ja jäähdyttimen ilmausruuvin O-rengastiiviste on vaihdettu uusin. Vuoto loppui ja lämmöt nousevat taas normaalisti. Otin 88 asteen termostaatin, kun sellainen löytyi nopeesti.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.


KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 405 - Jäähdytysnestevuoto (ilmausruuvin tiiviste)
« Vastaus #1 : 28.11.2010, 13:28:41 »
Se on jäähdyttäjän ilmausruuvi, jos se ruuvi on ehjä ja kiinni niin todennäköisesti sen O-rengas on vuodon syynä.

Koipo

  • Vieras
Vs: 405 - Jäähdytysnestevuoto (ilmausruuvin tiiviste)
« Vastaus #2 : 28.11.2010, 14:03:00 »
Nostaa nestettä ruuvin päälle ainakin ku on n. tunnin johdon päässä. Ajon jälkeen oli tullut vain vähän, mutta nousi ainakin pieni savu niiltämain, missä vuotoa tapahtuu. Pakokaasun määräkin tuntuu olevan jotenkin runsas ainakin kiihdyttäessä. Ei ole oikein vertailu kohdetta, mutta tuntuu että tulee suht. paljon. Voiko tuollainen vuoto vaikuttaa lämpöihin? Ei tahdo nousta yli 70 asteen. Pahvia on konehuoneessa ja keulalla kennon edessä huohotinletkuja ajatellen suojaamassa. Niin ja vaatiiko tuon O-Renkaan vaihto jotain toimenpiteitä? Esim järjestelmän ilmausta tai jotain? Käykö ihan perus O-Rengas jos saattuu löytämään arkistosta?
« Viimeksi muokattu: 28.11.2010, 14:07:02 kirjoittanut Koipo »

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Jäähdytysnestevuoto (ilmausruuvin tiiviste)
« Vastaus #3 : 28.11.2010, 14:04:44 »
Ilmausruuviin voi ostaa mallin mukaan uuden O-rengastiivisteen alan liikkeestä tai merkkiliikkeestä kokonaan uuden ilmausruuvin:

405 (2. mallisarja), INJECTION XU7JP AND EXCEPT HOT COUNTRIES OR INJECTION XU5JP AND EXCEPT HOT COUNTRIES

1306 77, DRAIN PLUG, DIAM 14, VALEO (THERMIQ), 14,11 e

Osa on Suomessa sen verran pahasti ylihinnoiteltu, että suosittelen hankkimaan pelkän O-renkaan. Valitettavasti en ole merkinnyt joskus ostamani sopivan tiivisteen mittoja muistiin (kuitti on varmaan edelleen tallessa, mutta kadoksissa). Tiivisteeksi käynee mikä tahansa mitoiltaan sopiva O-rengas, kunhan se kestää jäähdytysnestettä.

Vaihdossa ei ole mitään sen erikoisempaa, tulppa vain kierretään kokonaan auki/irti esim. pihdeillä, jos tuntuu olevan kovin kiinni ja nostetaan pois. Tulpassa taisi olla kaksi asentoa, joista ensimmäiseen kierrettynä se ei vielä irtoa, vaan avautuu ilmaamista varten ja vasta hiukan enemmän kierrettynä sen pystyy irrottamaan. Tosin on syytä odottaa riittävän kauan moottorin jäähtymistä ennen ilmausruuvin avaamista, jotta jäähdytysjärjestelmän paine laskee sen verran, ettei kuuma jäähdytysneste syöksy ulos. Paineet voi päästää pois myös avaamalla varovasti jäähdyttimen korkkia (vaikka hanskat ja rätti suojaksi, ettei neste ruisku päälle). Jäähdytysjärjestelmää ei tarvitse ilmata ilmausruuvin irrottamisen jälkeen, kunnei sen kautta tule nestettä ulos.
« Viimeksi muokattu: 28.11.2010, 14:33:55 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Jäähdytysnestevuoto (ilmausruuvin tiiviste)
« Vastaus #4 : 28.11.2010, 14:18:13 »
Voiko tuollainen vuoto vaikuttaa lämpöihin? Ei tahdo nousta yli 70 asteen.

Ei noin pieni vuoto taida juuri mihinkään vaikuttaa. Sen sijaan vika voi olla termostaatissa, joka ei sulkeudu kokonaan, jonka vuoksi moottori ei lämpene riittävästi kylmällä ilmalla.

405 (2. mallisarja), INJECTION XU5JP OR INJECTION XU7JP OR INJECTION XU10J2

Termostaatin vaihdosta ko. konetyypillä varustettuun 306:een:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=19935.msg106004#msg106004

1,8-litraisessa (8-venttiilinen XU7JP) 306:n koneessa siirsin hiukan letkuja syrjään termostaattikotelon ympäriltä, puristin letkut umpeen (ylävesiletku ja joku toinen ohuempi letku sen vieressä) siihen tarkoitukseen tehdyillä pihdeillä ja avasin termostaattikotelon. Ylävesiletkuakaan ei tarvinnut termostaattikotelon kannesta irrottaa, vaan kokonaisuuden sai hyvin siirrettyä syrjään. Ehkä sieltä n. 0,5-1,0 litraa valui nestettä, mutta sitten lakkasi.

Kun vaihto oli tehty, suoritin luonnollisesti ilmauksen oikeaoppisesti (tässä tapauksessa ilmausruuvit jäähdyttimen päädyssä, termostaattikoteloon tulevassa pienemmässä letkussa, termostaattikotelon kannessa ja lämmityslaitteen letkussa) ja lopuksi pesin koneen päälle valuneen jäähdytinnesteen pois, jotta mahd. vuodot näkyisivät veden haihduttua (kunnei jäähdytinneste kovin helposti haihdu pois).

Auton alle pitää tietenkin laittaa vaikka jokin kooltaan sopiva astia ottamaan enimmät nesteet talteen. Oikea paikka vanhoille autokemikaaleille on kaatopaikka, jonne ne voi viedä maksutta.

Syynä vaihtoon oli vastaavanlainen ongelma, jossa moottorin käyntilämpötila oli selvästi liian alhainen:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=19847.msg104933#msg104933

Yleensä myös maantieajossa moottorin pitäisi lämmetä yli 70 asteen, joka on esim. 306:n mittarissa ensimmäinen viiva.

Vaihdoin juuri eilen 306:teen (1,8-litrainen XU7-kone) termostaatin vastaavien oireiden vuoksi. Moottori ei enää n. +10 asteen ulkolämpötilassa maantieajossa juuri lämmennyt; mittari ei hievahtanutkaan minimiasennostaan ja lämmityslaitteesta tuli vain melko haaleaa ilmaa. Kaupunkiajossa saattoi mittari kivuta juuri ensimmäiselle, 70 asteen viivalle. Noin 30 minuuttia tyhjäkäyntiä riitti nostamaan lämpötilan tuulettimen kytkeytymisrajalle ja kylmänä oli havaittavissa, että neste alkoi heti kiertää jäähdyttimen kautta (lämpeni hyvin nopeasti).

Alkuperäinen, vuonna 1994 valmistettu ja 220 000 km ajettu termostaatti ei enää sulkeutunut kokonaan vaan jäi aavistuksen verran auki, joka riitti siihen, että moottori ei lämmennyt oletetulla tavalla. Uuden termostaatin vaihto korjasi ongelman heti (termostaatti 7,40 e + tiiviste 0,90 e + jäähdytinnestettä täyttöön ja ilmaukseen). Uudella termostaatilla jäähdytinkin pysyi "kylmänä" siihen asti, kunnes termostaatti avautui ja päästi nesteen virtaamaan ohitseen.

Jäähdytysjärjestelmän ilmaaminen:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=50189.msg208843#msg208843
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Jäähdytysnestevuoto (ilmausruuvin tiiviste)
« Vastaus #5 : 28.11.2010, 17:18:24 »
Ei noin pieni vuoto taida juuri mihinkään vaikuttaa.

Eivät vesipumppujen akselitiivisteetkään aluksi paljoa vuoda, järjestelmä kuitenkin tyhjenee - on siis virheellistä sanoa, ettei taida vaikuttaa. Paineen suurentuessa vuotokin suurentuu. Tuossa vuotokohta - vieläpä paikassa, johon termostaatin auettua muodostuu aina dynaaminen ylipaine.

Tarkoitin sitä, ettei vielä muutaman pisaran vuoto jäähdytysjärjestelmää tyhjennä hetkessä tai juuri vaikuta käyntilämpötilaan - siitähän tässä tapauksessa oli kysymys... Toki riittävän ajan kuluessa järjestelmän nestemäärä vähenee liiaksi, joten vuotokohta on hyvä korjata ajoissa.
« Viimeksi muokattu: 04.08.2011, 10:21:44 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info