Ongelma:
Auto: 1990 309 1,6 (yksipisteruisku, XU5M, 3-ovinen).
Talvella täytyi kiinni jäätynyt takakontti saada väkisin auki, ja vajaan puolen tunnin sulattelun jälkeen yritin sitä ehkä hieman liian väkivalloin avata. No ei lähtenyt silloin auki, eikä näköjään lähde enää nyt kelien lämmettyäkään. Nappi on saman tuntuinen kuin kontti olisi lukossa, eli painuu suht' kevyesti pohjaan. Avain ei käänny lukkopesässä mihinkään suuntaan, eikä kontti lukossa mielestäni pitäisi olla.
Todennäköisesti sieltä on jotain tuossa "avausoperaatiossa" mennyt särki, mutta mitä? Millainen systeemi tuossa napin ja lukkokielekkeen välissä on (voisi katsoa korjausopasta, mutta sekin on tuolla kontissa)? Miten saada tuo luukku auki, jos se avausmekanismi nyt on rikki mennyt sitten? Hattuhyllyn särkemällähän tuonne saattaisi jonkinlaisilla akrobaatin taidoilla itsensä pystyä änkemään, mutta pääseekö siihen lukkomekanismiin sisältäpäin (ahtaassa ja pimeässä kontissa) miten helposti käsiksi?
Ratkaisu:
Sain tavaratilan kannen avattua. Ensin tuli revittyä jostain syystä ulkopuolelta se peitemuovi irti, joka oli sellasilla painettavilla (irrotettaessa hajoavilla) klipsuilla kiinni. Tuosta toimenpiteestä ei hirveästi hyötyä ollut, joten keplottelin hattuhyllyä sen verran pois edestä, että sai takapenkin kaatumaan ja pääsi ryömimään konttiin kaikkien rojujen keskelle. Kontin sisältä ruuveilla kiinni ollut muovi pois ja lukon pääsi ruuvimeisselillä avaamaan suoraan salpamekanismista.
Kun lopulta sai salvan irti kontista, syyllinenkin löyty. Nimittäin muovinen välikappale lukkomekanismilta tulevan tangon ja salvan välillä oli katki.