Kirjoittaja Aihe: 407 - Lämmityslaite ei puhalla kuumaa/kylmää (säätöläpän akseli)  (Luettu 218117 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Eräs kekseliäistä TI-asentajista on vaihtanut yksialueisen ilmastoinnin säätömoottorin toiselle puolelle koteloa. Kyn tämä tehdään, niin pitääkö toimilaitteen johdotuksiin tehdä muutos, eli moottorin käyntisuuntaan, vai osaako automaattisesti säätöpaneeli päätellä sen?

Säätömoottoriin (84 ohmia) on kytketty viisi johdinta, onko tarjolla kytkentäkuvaa? Sähkökaaviosta ei täysin selviä.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

rilli

  • Vieras
Auto: 2006 407 2,0 (kaksialueilmastointi).

Alemmat lämpötilan säätöläpät on nyt vahvistettu ja vaihdettu. En laittanut moottoreita kiinni, onneksi, sillä moottoreiden rattaat tai läpät olisivat entiset, sillä kun laitan lämpötilan MIN - 21 ja takaisin MIN, muuttuu lähtökohta aina taaksepäin. Sama kun laittaa MAX-21-MAX eli läpät ovat kiinni, mutta moottorit vääntävät akselia aina eteenpäin joka säädöllä lisää. Sama myös ylemmissä suuntaläpissä. Mistä tälläinen voisi johtua?

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Enpä nyt muista ketjun kaikkia viestejä, mutta tuo kuulostaa loogiselta. Ehkä on suunniteltu toimimaankin noin. Läppiä ajetaan vähän yli, jotta menevät varmasti kiinni. Onko tuolla jokin virtarajoitus vai ei on mulle epävarmaa. Vaikka olisi virtarajoitus (jolla ohjauselektroniikka/tietokone mahdollisesti huomaa että läppä on kiinni), nyt kokeilussasi vastusta ei ollut, jolloin kuormitus ja siis Virta ei kasvakaan eikä ohjaus siis huomaa että "ollaan tapissa". Tai sitten tuo vain ajaa tyhmästi vähän yli varmuuden vuoksi. Tai sitten siellä on jokin moka ohjelmoinnissa, mitä en oikein usko.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Itse asiassa en tiedä kasvaako askelmoottorin virta jos se kohtaa vastuksen. Tasavirtamoottoreilla virta taitaa kyllä ainakin kasvaa. Ja kun virta kasvaa, saadaan se mitattua mikrokontrollerin ad-muuntimella kun virtapiirissä on sarjavastus joka muuttaa virran jännitteeksi.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Benkku

  • Vieras
Näinköhän vahvistettu läppä hajottaa koko kotelon.

Moottorin kiinnitystornit (ts. korvakkeet) ilmanjakolaatikon kyljessä ovat melko pieniä pinta-alan poikkileikkaukseltaan - jos/kun korvake murtuu, voi sen korjata/vahvistaa omatoimisesti 'parilla eurolla'.

Sitikkapuoskari

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 239
Noita kuoria on korjattu Finsco/Wurth-muoviliimoilla useita. Ei tarvitse koko koteloa uusia.

Jurmu P

  • Vieras
Auto: 2004 407 1,6 HDi (Webasto kellolla, 240 000 km).

Vuosi sitten loppui lämmin vänkärin puolelta ja viikkositten myös kuskinpuolelta. Kuskiakin alkoi paleltaa joten remontti hommiin.

Läppäremontti tehty omatoimisesti. Purin kaiken tarvittavan ohjeiden mukaisesti (kiitokset hyvistä ohjeista). Kaikki meni hienosti, mutta mutta... Löytyykö ajatusta, mistä seuraavaa ongelmaa kannattaa alkaa ratkaisemaan: mikään läppien säätömoottoreista ei liiku lämpötilaa muutettaessa tai puhalluksen suuntausta vaihdettaessa. Myöskään puhallustehon säätö ei toimi. Puhaltaa vakioteholla (noin puolella teholla). Webasto toimii normaalisti. Toki säätöläpät sattuivat olemaan niin, että puhaltaa ylöspäin, joten ei tietoa, ajoiko Webasto noita läppiä mihinkään. Näytölla kaikki pelaa oikein, mutta tieto/virta ei liiku. Kaikki liittimet, jotka jouduin käyttämään auki, merkitsin teipillä ja kynällä sen paikan. Näin jälkeen päin tuli mieleen, että meneekö puhallusmoottorille useampi piuha/liitin? Tökkäsin muistaaksen siihen vain yhden liittimen. Toki mitään ylimääräisiä liittimiä ei minusta jäänyt käteen. Olenko kuitenkin jättänyt jonkin liittimen laittamatta/huono kontakti? Voiko Webasto sekoittaa tuota systeemiä? Epäilen ettei. Kyseessä kaksialueinen ilmastointi ja moottoreita en uusinut. Ennen purkamista moottorit pyörittivät normaalisti akselia. Tai siis tyhjää, kun akselin päät molemmin puolin olivat tippununeet pois.

Perehdyin hieman tuohon toiseen korjaustapaan, kun lämppäri oli hyvin esillä. Tein valmiiksi sabloonat, jos joutuu vielä vaihtamaan läppiä. Kuvasin myös, mistä kohdin kannattaa tuo aukko tehdä. Voin tehdä ohjeistusta kuvien kera kunhan ehdin, josko siitä jollekin hyötyä olisi. Sabloonat voin skannailla myös. Minusta jalkatilojen kautta mahdollista tuo läppien vaihto, kunhan tietää, mistä pirralla/kolvilla aukon tekee. Hieman ahdasta, mutta pitäisi onnistua molemmille puolille. Aukon "kannen" takaisin laitto/kiinnitys vaatii hieman askartelua, muttei mahdotonta.

Remontti tuolla työläämmällä opilla tosiaan aika työläs ja aikaa vievää, joskaan ei aivan mahdottoman vaikea, kun ohjeistys olemassa (eihän se tosin kuntoon vielä tullut). Jatkossa, jos vielä joutuu noita vaihtamaan, niin yritän jalkatilan kautta ja jos menee munilleen, niin sitten puretaan taas kaikki. :) Läpät näyttivät alkuperäisiltä (vahvistamattomat) ja näytti siltä, ettei lämppäriä oltu availtu. Yllättävän pitkään kestäneet alkuperäiset. Liene Webaston ansiota?

Josko tuohon ongelmaan löytyy ajatusta, niin tuumatkaa. kiitos.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Auto: 2004 407 1,6 HDi (Webasto kellolla, 240 000 km).

Tökkäsin muistaaksen siihen vain yhden liittimen. Toki mitään ylimääräisiä liittimiä ei minusta jäänyt käteen. Olenko kuitenkin jättänyt jonkin liittimen laittamatta/huono kontakti? Voiko Webasto sekoittaa tuota systeemiä?

Tein valmiiksi sabloonat, jos joutuu vielä vaihtamaan läppiä.

Yksi liitin menee puhaltimelle, ks. kuva. Näin ollen oikein tökätty kohdilleen. Kannnattaa tarkistaa, että säätöviestin ohuemmat 3 ovat ok.
Webasto ohjaa säädinpaneelin kautta, joten nuo liittimet kannattaa tarkistaa huolella, ettei vika vain piilisi niissä. Katso myös sulakkeet, ettei puhaltimen varsinainen ole palanut tai BSI:n pohjassa huono liitos. Tällöin Webaston kautta toimii pulssireleen kautta.

Sabluunat hyvä hyödyntää, hyvä asia.
« Viimeksi muokattu: 06.01.2014, 20:33:07 kirjoittanut JPL »
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Jurmu P

  • Vieras
Kiitos JPL vastauksesta. Eilen illalla ehdin vihdoin tukia hieman tuota ongelmaa lisää. Otin jalkatilasta verhoilut ja hasikaslokeron pois ja tarkistin vielä liittimet. Myös säätöviestin piuhat ja liitin vaikuttivat silmämääräisesti olevan ok kts. kuva. Sulakkeen 11 konehuoneen puoleta tarkistin ja vaihdoin varulta. Bsi:lle (ilmeisesti tuo boksi sulaketaulun vieressä ratin alla) menevä liittin vaikutti myös ok. Muuten tuohon ei ole kajottu kuin irroitettu liitin varovasti.

Onko mahdolista, että Bsi tämän osalta jotenkin sekaisin ja vaatii päivitystä? Pystyvätkö testerillä tuota ongelmaa mitenkää paikantamaan merkkihuollossa? Tuo puhallus nopeus vaikuttaa korvakuulolta samalta kuin Webastolla autoa lämmittäessä. Siksi Webaston osuutta asiaan ensimmäseksi mietinkin. Meneekö säätöviesti piuhasta tieto sekä puhallin nopeudelle, että säätötieto läppien moottoreille? Ilmeisesti noiden molempien toimintojen toimimattomuus nyt johtuu samasta ongelmasta.

Läppien moottorit käytin irti ja läpät säätelin käsin niin, että ohjaa puhallusta tuulilasille sopivän lämpöistä, niin ei ikkunat huurru ja tarkenee.

Edelleen jos aatoksia aiheeseen, niin olisin kiitollinen. Täytynee Pörhöltä varailla aikaa jos ei ala selviämään.

Jurmu P

  • Vieras
No niin, kuitataanpas täällä tämä minunkin läppäremontti loppuun. Paripäivää sitten testattiin autoliikkeen testerillä noita läppien ajoa. 11 vikakoodia paukkui ilmastointilaitteen/ilmastoinnin puolella, eikä niitä voinut kuitata pois eikä minkään laista viestiä saanut perille. Pähkäilin, että vika ei voi olla muualla kuin jossakin johdossa tai liittimessä säätöpaneelissa. Tänään käytin auki paneelin kolmannen kerran ja heureka. Suurin liitin säätöpaneelissa, jossa on keinuvipulukitus ei ollutkaan pohjassa. Melkein hävettää. Liittimen olin jo kahdesti käyttänyt irti varmuuden vuoksi. Liitin pitää painaa ns. toiseen haittoon asti ja vasta sitten kiristää keinuvivulla. Minulla piti hieman "pakottaa", että meni tarpeeksi syvälle ennen kuin käänsi vivusta lopullisen lukituksen. Aikaisemmin laittamassani kuvassa vasemmanpuoleisin liitin on siis väärin paikallaan, ei tarpeeksi syvällä.

miktus

  • Vieras
Auto: 2005 407 2,0 Executive (automaatti).

Läppä remppa tuli sitten uudestaan vastaan. Maanantaina hain vahvistetut uudet läpät Raisiosta 102 e. Vanhat olin vahvistanut metalli u-listalla ja muovi liimalla mutta vierestä mennyt hanttari puoli poikki. Kotelossa oli vähän vauriota aikaisemmasta katkeamisesta jo. Olisiko kotelossa oleva akselin rajoitin, jonka pitäisi moottoria rajoittaa? Vai voiko noi sekoittaa keskenään kun kyse kaksialueisesta ilmastoinnista vai ajaako moottorit aina läpät tiettyyn asentoon? Kiinnostaisi tietää jotta ei rikkoisi uusia?

Jurmu P

  • Vieras
Minusta läppien reunat otti vastaan lämppärin reunaan ennen kuin moottorin rajoiti otti vastaan. Ihmettelin tuota kun uusia läppiä laitoin paikalleen. Jonkin verran kumitiiviste saattaa painua läjään, mutta minulla ainakin seinä tuli vastaan ennen topparia. Kaksipuolisessa ilmastoinnissa ei voi vaihtaa läppiä puolelta toiselle, eivät ole symmetrisiä jos miktus tuota tarkoitit kysymykselläsi.

miktus

  • Vieras
En tarkoittanut läppiä vaan niiden moottoreita. Viime korjauksen yhteydessä kun ne meni sekaisin ja niitä arposin et kumpi kummalle puolelle. Mutta siis hajoaminen voipi johtua siitä, että läppä rajoittaa akselin liikettä ja siten vääntää sen poikki kun liike varaa olisi vielä?

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Kuten aiemmin on todettu niin läppä rajoittaa liikkeen jolloin akseli joustaa (kiertyy). Moottorissa suunnittelumoka tai sen ohjauksessa.
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Eli voin moottori ei ota siitä nokkiinsa jos teen metallista rajoittimen jolla korvaan kotelossa olevan muovisen korvan? Omassa autossani taitaa juuri se hanttarin puolen rajoitin rikki..

Voi olla riskinä kotelon hajoaminen. Oikea tapa olisi rajoittaa moottorin voimaa.
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99