Kirjoittaja Aihe: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää (diesel)  (Luettu 1418 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JIIPEEE

  • Vieras
Auto: 1996 306 1,9 (XUD9TE, porrasperä, käyttöönotto 04/1996, 66 kW, 90 hv, 470 000 km).

Laaja huoltohistoria 10v samalla omistajalla ollut käytössä. Käynnistymisongelma (ei saa dieseliä). Eli jostain syystä Peugeot on aiemmin jättänyt käynnistymästä satunnaisesti, nyt vika on kokoaikainen. Johtoja käyty läpi, imuvuotoja, letkuja uusittu, releitä käyty läpi. Auto sytyttää hehkuvalon ja virtoja pois käytettäessä valon palamisaika lyhenee. Ei edes lupaile eikä suuttimille tule dieseliä. Hehkut mitattu. Käsipumpulta letku vaihdettu läpinäkyvään eikä kuplia esiinny.

Nyt alkaa loppua miehellä konstit. Voiko kaukosäädin avain aiheuttaa moista? Käsittääkseni tässä ei ole ajonestolaitetta. Releen mysteeri selvinnyt vissiinkin. Tässä vielä raapustus toiselta pösö foorumilta ennenkuin löysin tänne. Iso kiitos etukäteen avusta!  :)

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 029
Tässä jotain arvauksia: Jaksaako akku siis pyörittää riittävällä vauhdilla? Eli onko akku kunnossa, eikä kyykkää? Oliko siis johdot käyty läpi niin,  että kun startissa liikkuu sen verran suuri virtamäärä ettei pyöritä huonosti? Missä lämpötilassa yrität käynnistää? Ovatko aikaisemmat ongelmat esiintyneet kylmänä käynnistäessä? Sammutinsolenoidi? Kaiketi Lucas pumpussa? Onkohan se myös Boschin pumpussa?

JIIPEEE

  • Vieras
Akku vastikään uusittu, pyörittää vauhdilla ainakin omalla korvalla kuunneltuna. Johdot myös vastikään uusittu. Vika oli alkanut edellisellä omistajalla jo. Auto lähti kauppa hetkellä hyvin käyntiin mutta pidempi kauppareissu ja noin +5 astetta lämmintä. Lucaksen pumppu, meinaatko tuolla solenoidilla sitä ns. Kolarikytkintä? Mitenkä tuon toiminnan voisi varmasti selvittää kun tuntuu hieman löysähköltä, kuuluisiko esim. Naksahtaa painaessa tms?

Kiitos vastauksesta! - JP

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Eihän höri jostain ilmaa? Olikos tuossa käsipumpu konehuoneessa? Ei muista enää.

Hehkut kannattaa myös tarkistaa niin kuin jo olet tehnyt, mutta varmistus ei maksa mitään. TD ei lähde pimeillä hehkuilla käymään vaikka kuinka hyvin pyörittääkin. Tämä ihan oma kokemus. Kesähelteellä pimenivät ja ei toivoakaan käynnistymisestä. Muistaakseni yksi oli vielä "ehjä" muissa aivan olematon kyty. DC-pihtimittarilla mittaisi helposti onko hehkuissa oikeasti henkeä.
« Viimeksi muokattu: 17.10.2020, 18:04:41 kirjoittanut ves_ku »

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 029
Akku vastikään uusittu, pyörittää vauhdilla ainakin omalla korvalla kuunneltuna. Johdot myös vastikään uusittu. Vika oli alkanut edellisellä omistajalla jo. Auto lähti kauppa hetkellä hyvin käyntiin mutta pidempi kauppareissu ja noin +5 astetta lämmintä. Lucaksen pumppu, meinaatko tuolla solenoidilla sitä ns. Kolarikytkintä? Mitenkä tuon toiminnan voisi varmasti selvittää kun tuntuu hieman löysähköltä, kuuluisiko esim. Naksahtaa painaessa tms?

Kiitos vastauksesta! - JP

Sammutinsolenoidi ei ole kolarikytkin vaan polttoainepumpussa oleva solenoidi joka estää polttoaineen syötön kun siltä katkaistaan virta, eli käännetään virta-avaimesta auto sammuksiin. Solenoidi voi olla rikki tai ei saa virtaa jolloin moottori ei käynnisty.

Se oli minulla vikana joskus 90-luvun Sierrassa. Sillä pääsi ajamaan kun ruuvasi solenoidin irti. Sammutus ei onnistunut virta-avaimesta.

JIIPEEE

  • Vieras
Osaatko tarkentaa tuota solenoidia? Pumpun suunnilla parhaat päivänsä nähneitä kytkentöjä/johtimia kyllä... Täytyy tarkistaa tuo huomenna, kiitos paljon vastauksesta ja avusta! 😊

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 029
Ei kai tuon ikäisen auton polttoainepumpulle tule kovin montaa sähköjohtoa. Arvasin että jostain siitä pumpun päältä se löytyy. Noista en tiedä käykö moottori jos solenoidin poistaa eli vuotaako silloin polttoainetta kun se on irti.

JIIPEEE

  • Vieras
Tätä koittamaan seuraavaksi, piru kun kerkesi jo ensilumi sataa tänne pohjoiseen ja ulkona joutuu ropaamaan. Ilmoitan kuin käy. Mittasin hehkujen volttimäärän täältä luetulla tyylillä eli: mittarin plussa hehkujen johdotukseen ja miinus akun miinus napaan, huiteli sielä 12++ voltin hujakoilla ja lähti laskuun.

JIIPEEE

  • Vieras
Hehkutulppien kunto tarkistettu, eli ongelma edelleen kakun saannin kanssa. Suuttimille ei tule dieseliä, ilmaa ei näy kun läpinäkyvä letku korvattu suodatin jalalta lähtevän mustan tilalle.

Voiko tuo pumppu vain hajota?

ratti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 35
Itse juuri vaihdoin bensapumpun 406 2L bensakoneeseen. Pumppu oli tankin sisällä. Ei sanonut mitään pumppu kun siihen laittoi virtaa. Ei kestänyt kui 465tkm