Auton ruostesuojaaminen vaimentaa melua jonkin verran ja on siinä muuutakin hyötyä. Mitä tulee noihin eristeen lisäämisiin, joka paikkaan sitä mattoa on ihan turha tunkea, tulee vaan paha mieli kun mikään ei muutu.
Aikoinaan kovin meluisan 205:sen kovan melun syyksi selvisi kastuneet maton alla olevat ääni eristeet, penkit pois, sisä matto ulos ja uudet puuvilla/bitumimatto eristeet paikalleen. Oli kuin eri auto sen jälkeen. Yhden sedan 306:n kanssa koitin hävittää melua lisäämällä 10 mm äänieristettä lattia maton alle, ei mitään vaikutusta. Periaatteessa rengasmeluun vaikuttaa itse renkaiden jälkeen enemmän puslat kuin muut asiat.
Yhden 309 kanssa ihmeteltiin miksi kuljettajan oven kohdalta kuuluu moottorin ääni sisään ajettaessa rotvallin reunan lähellä, syyksi paljastui pienen bitumimaton irtoaminen ovesta. Kyllä se oli vain luokkaa 10 x 10 cm, kuuluu olla siinä kylkilistan alapuolella.
1. Selvitä onko jokin äänieriste kastunut, jos on kuivaa se ja selvitä mistä kosteus on tullut
2. selvitä miten ja mistä melu kantautuu, jos et tiedä niin eristäminen on aika turhaa.
3. Selvitä onko joku pyöränlaakeri melun aiheuttaja
Ja rengas meluun parasta on vaihtaa renkaat, kesäksi jotkut continental ymv. pehmeät ja nopeasti kuluvat, talveksi kitkat.
Ja lopuksi, hanki sedan 406, se on hiljainen.