Kirjoittaja Aihe: 307 - Istuinlämmitin  (Luettu 27550 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 307 - Istuinlämmitin
« Vastaus #30 : 27.09.2007, 11:47:51 »
 Kyllähän sen selkänojan vastuslangan voi periaatteessa korjatakin. Ainakin tuossa vanhemmassa mallissa (406) se vastuslanka on ihan kuparijohdinta, ja katkenneen kohdan liittäminen huolellisesti pitäisi auttaa. En sitten tiedä millaista elementtiä tuossa 307:ssä on käytetty, ja jos siinä penkissä on sivuturvatyyny, voi penkin avaaminen olla hankalampaa/arveluttavampaa. Tyynyhän rajoittaa myös noitten istuinpäällisten käyttöä ts. päällinen saa ulottua vaan ahterin alle ja selän taakse, ei penkin sivustoille.

jalat

  • Vieras
Vs: 307 - Istuinlämmitin
« Vastaus #31 : 27.09.2007, 11:52:12 »
307 istuimessa on sivussa se airbag. Verhoilu menee kyllä sivussakin, mutta siin on sellainen muovinen osio jonka alta se airbag laukeaa. Tämänkaltainen


Sen vuoksi verhoilun purkaminen arveluttaa. Samoin myös toisella puolen penkkiä olevan käsinojan irroittelukaan ei innosta verhoilun purkamiseksi. Siksi ajattelin että jos vain nyppäisi sen lämmittimen piuhan penkin alta pois ja lykkäisi varaosavastuksen penkin alle lattialle levitettynä ja piuha kiinni. Tällöin saisi edes sen sarjaankytkennän toimimaan ja penkin istuinosan lämmitin toimisi.

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 869
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 307 - Istuinlämmitin
« Vastaus #32 : 27.09.2007, 12:23:05 »
Maahantuoja korjasi joitain istuinlämmityksiä siten, että vaihtoi koko penkin (taisi olla nahkaverhoiltuja malleja).
Peugeot RCZ HDI FAP

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 307 - Istuinlämmitin
« Vastaus #33 : 27.09.2007, 12:55:23 »
  Voi olla, ettei kannata käydä aukomaan. Tuskin mikään riemukkain homma tiedossa... Voihan sen tehdä niin, että mittaat sen istuinosan resistanssin, ja sitten ostat ohutta johdinta (0,75 mm)² riittävästi. Siitä sitten mittailee pätkän, jonka resistanssi on vähintään istuinosan resistanssi, ja kieputtaa johdon penkin alle. Tuostahan voisi tehdä aluksi turhan pitkän, ja sitten lyhentelee kun kokeilee kuinka istuin lämpenee. Siinäpä poppakonstia kerrakseen...  :D

jalat

  • Vieras
Vs: 307 - Istuinlämmitin
« Vastaus #34 : 27.09.2007, 13:05:12 »
Jotakin tällaista olisi tarkoitus keksiä :)
Ensin kyllä vääntelen ja tutkin vielä ne liittimet kertaalleen. Vaikka automaalla sanoivatkin ja mittasivat selkänojan vastuksen olevan rikki, niin nehän nyt voi sanoa mitä vaan että saavat sen 646e + työn hinta.

Tiedä vaikka liittimestä olis vähän johto irronnut.

Toivottavasti se liitin on yksinkertainen 2-johdon liitin, ettei se ole sellainen missä menee miljoona johtoa joista osa airbagille. Sitten menee sormi suuhun että mitkä mahtaisi olla lämmitysvastukselle.
Uskaltaako yleismittarillakaan mennä mittailemaan jos ei tiedä mitkä on lämmittimeen. Ettei airbag laukea.

Harmi kun en tähän hätään muista millainen se liitin oli. Mittapoika automaalla otti vaan tyynesti liittimen auki ja yleismittarilla mittasi. Olisi pitänyt katsoa tarkemmin. No ehkä se selviää jokupäivä kun kerkiää.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 307 - Istuinlämmitin
« Vastaus #35 : 27.09.2007, 13:30:16 »
 http://www.kaha.fi/kahaweb/category.php?cid=120&pid=55
Tuon rakkineen max.-virta näyttää olevan 8A @ 13,8V -> 1,725 Ohm, joten tuosta voisi ottaa mallia sille kokonaisresistanssille (n. 2 Ohm lienee turvallinen kokeilla). Ja tuo (0,75mm)² taitaa olla turhan tuhtia tavaraa. Näyttäis pyörivän tuolla 24 Ohm/km luokassa, ja lämpötilakorjauksella n. 1.15, eli 27-28 Ohm/km. Esim. 0,9 Ohmin saavuttamiseksi pitäs olla 32-33m johtoa. Eli ohuempaa pitäisi laittaa. Olisihan se persoonallinen ratkaisu...
Katso tarkkaan, mistä liittimestä mittaat. Väärästä liittimestä mittaaminen saattaa huonolla tuurilla poikia ikävyyksiä. Omassa 406:ssa tuo vyönkiristimen liitin/johto oli oranssi ("tulilinja"), lämmittimen liitin joku arkinen väri. Mutta älä ota tätä yleisohjeena, en tunne 307:n ratkaisuja.

antsu

  • Vieras
Vs: 307 - Istuinlämmitin
« Vastaus #36 : 27.09.2007, 13:42:17 »
Mieluiten laittaisin lämpöistuinelementin kiinni ja heittäisin sen penkin alle. En vain netistä löytänyt ainakaan mistään että mitä sellainen maksaisi. Se ainakin olisi about sitä hommaa varten tehty.

Motonetista olen pari settiä hakenut ja hinta oli kympeissä.

jalat

  • Vieras
Vs: 307 - Istuinlämmitin
« Vastaus #37 : 27.09.2007, 15:21:47 »
Motonetista olen pari settiä hakenut ja hinta oli kympeissä.

Passaako kysyä mihin automalleihin olet asentanut, ja onko liittimet johdoissa olleet standardia, vai oletko joutunut itse tekemään viritykset liittimille?

antsu

  • Vieras
Vs: 307 - Istuinlämmitin
« Vastaus #38 : 27.09.2007, 15:43:35 »
Passaako kysyä mihin automalleihin olet asentanut, ja onko liittimet johdoissa olleet standardia, vai oletko joutunut itse tekemään viritykset liittimille?

Laitoin 1999 malliseen Ibizaan. Vaihdoin vain istuinosan eli piti rakentaa johdotusta. Johto poikki ja juotokset ja kutistesukat kuvioon. Liittimistä en muista mitään :-\

Kikke

  • Vieras
Vs: 307 - Istuinlämmitin
« Vastaus #39 : 15.10.2007, 19:29:38 »
Lainaus käyttäjältä: jalat
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=19070.0

Kiitoksia nimimerkille jalat vinkistä penkinlämmittimen korjaukseen. Omasta 307:sta on myös kuskin penkinlämmitin ollut pimeänä ja noista kuvista viisastuneena lähdin tutkimaan tapausta. Taitoin tuota penkin selkänojan alareunaa eteenpäin ja purin noin sentin pehmustetta niin sieltä penkin alta tuleva penkinlämmittimen johto jäi kokonaan käteen! Molemmat johtimet olivat menneet poikki heti siitä kohdasta, missä se musta eriste päättyy. Täytyy vielä koittaa nuo johtimet kolvailla yhteen, jos vaikka lähtisi pelittämään.. Valoa jo kuitenkin tunnelin päässä..  :)

jalat

  • Vieras
Vs: 307 - Istuinlämmitin
« Vastaus #40 : 16.10.2007, 07:44:50 »
Kiitoksia nimimerkille jalat vinkistä penkinlämmittimen korjaukseen. Omasta 307:sta on myös kuskin penkinlämmitin ollut pimeänä ja noista kuvista viisastuneena lähdin tutkimaan tapausta. Taitoin tuota penkin selkänojan alareunaa eteenpäin ja purin noin sentin pehmustetta niin sieltä penkin alta tuleva penkinlämmittimen johto jäi kokonaan käteen! Molemmat johtimet olivat menneet poikki heti siitä kohdasta, missä se musta eriste päättyy. Täytyy vielä koittaa nuo johtimet kolvailla yhteen, jos vaikka lähtisi pelittämään.. Valoa jo kuitenkin tunnelin päässä..  :)

Hyvä jos joku muukin tästä löysi apua.
Se johto oli itsellä ainakin niin haperon tuntuista, että en suosittele kolvaamaan katkenneita johtoja yhteen, jottei se johto ainakaan enemmän kireälle joudu. Silloinhan se napsahtaa helpommin jostain uudesta kohtaa poikki. Ja jos se katkeaa keskemmältä selkänojaa, niin sinneasti ei viitsi enää pehmusteita kaivaa irti :) Eli laita suosilla jotain ohutta piuhaa muutaman sentin pätkä, niin ei kiristy turhaan lämmitinjohto.

antsu

  • Vieras
Vs: 307 - Istuinlämmitin
« Vastaus #41 : 16.10.2007, 08:45:38 »
Olen joskus tapellut vastaavanlaisen lämmittimen kanssa, mutta siinä käytetty johto oli vaikeasti juotettavaa eli ei ollut tinattua kuparia vaan mitä lie :-\

Sähköteknisesti ajatellen sen korjauspätkän ei tarvitse olla ohutta kunhan se on notkeaa. Reilu pätkä silikonipäällysteistä johtoa tuohon "rajan ylitykseen" voisi olla joustava ja kestävä ratkaisu. Ja liitoskohdat vielä ompelemalla (tai liimalla) kiinni kankaaseen ettei mekaaninen rasitus kohdistu liitoksiin. Tina kun ei ole mekaanisilta ominaisuuksiltaan hääviä.

Kikke

  • Vieras
Vs: 307 - Istuinlämmitin
« Vastaus #42 : 16.10.2007, 16:59:56 »
Hyvä jos joku muukin tästä löysi apua.
Se johto oli itsellä ainakin niin haperon tuntuista, että en suosittele kolvaamaan katkenneita johtoja yhteen, jottei se johto ainakaan enemmän kireälle joudu. Silloinhan se napsahtaa helpommin jostain uudesta kohtaa poikki. Ja jos se katkeaa keskemmältä selkänojaa, niin sinneasti ei viitsi enää pehmusteita kaivaa irti :) Eli laita suosilla jotain ohutta piuhaa muutaman sentin pätkä, niin ei kiristy turhaan lämmitinjohto.

Juu taisi olla vähän huonosti selitetty, mutta tosiaan tarkoitus oli tuo tehdä samalla tavalla kuin itse olit tehnyt. Vaikutti fiksulta ja toimivalta. Varmaa on, että jos tuohon ei tuota välipiuhaa laita, niin ennemmin tai myöhemmin johto napsahtaa uudelleen poikki.

Tupla 307

  • Vieras
Vs: 307 - Istuinlämmitin
« Vastaus #43 : 11.11.2007, 18:20:15 »
Kovin on yleinen tuo Pösön penkinlämmityksen simahtaminen, mutta ainakin Helsingin Malmilta löytyy erikoistunut autoverhoomo, jolla on tiettävästi jopa huoltosarjoja varastossaan. Liimatun istuinpäällisen "nylkeminen" onnistuu tottuneelta kohtuulliseen alle 200 hintaan vastuselementteineen tai jopa halvemmalla, jos johdot ovat poikki selkänojan alaosasta.
Sähköt ovat usein relesysteemillä, joten ovat tarvikevastusta kinkkisemmät itse tutkittavaksi.  Penkin airbagiä ei kannata poksauttaa vastusmittarilla kokeillessaan. Huolto-opaskirjan vinkki on kuulema tosi.

jalat

  • Vieras
Vs: 307 - Istuinlämmitin
« Vastaus #44 : 11.11.2007, 20:48:03 »
Penkin airbagiä ei kannata poksauttaa vastusmittarilla kokeillessaan. Huolto-opaskirjan vinkki on kuulema tosi.

Takapenkin jalkotilasta kun avaa hieman sitä penkin kangasta löysäämällä kumilenkit penkin alta, niin sieltä näkee tarkalleen mikä johto menee airbagille ja mikä penkin lämmittimelle.