Kirjoittaja Aihe: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää  (Luettu 17019 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Janju

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #30 : 20.07.2013, 10:03:58 »
Tässä muuten kävi kiinni välillä Boschin anturi kanssa mutta samat oireet senkin kanssa.

Nyt saisin aika edullisesti transponderin, ecun, sirun ja ajonesto boxin purkuautosta. Jos ei niitten vaihto auta täytyy varmaan kutsua romumies.

paavojaelvis

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #31 : 21.07.2013, 00:05:45 »
Auto: 1998 306 1,6 XR (VF37BNFZE32452530).

Itsellä samat oireet/ongelmat, kaksoisreleen pinnille 9 tulee vain -8,7 V virtalukon ollessa "ON" -asennossa eikä kela jaksa vetää.  Kokeiltu toisella releellä, ei vaikutusta, alkuperäinen toimii toisessa autossa. ECU:n ja releen väliset johdotukset OK, samoin ECU:n maadoitukset. Toinen puoli vetää kyllä. Haiskahtaa ajonestolta?

Paavo

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #32 : 21.07.2013, 05:46:31 »
Paavo mainitsee että
 
.. ECU:n ja releen väliset johdotukset OK, samoin ECU:n maadoitukset. ...

Paavo

ja janju oli tarkistellut johtoja ja sen jälkeen oli toiminut. Voisikohan molempien vika johtua kuitenkin maadoituksista?

Esimerkiksi tämä 406 ja 306



paavojaelvis

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #33 : 21.07.2013, 09:36:07 »
Mun tapauksessa maadoitukset korjattiin ensimmäisenä työnä niin konehuoneessa kuin ohjaamossakin.
Ja pinnille 9 tuleva -8,7V on jatkuva (kun virta kytkettynä avaimesta), eli parin sekunnin pulssia ei tule.
« Viimeksi muokattu: 21.07.2013, 10:01:07 kirjoittanut paavojaelvis »

Janju

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #34 : 21.07.2013, 11:53:58 »
Täällä kanssa maat käyty läpi ja niitten johtojen joita on heiluteltu ja käynnistymisen välillä ei tunnu olevan mitään järkevää yhteyttä.

Jos meillä on samat sähköt pinnille 9 ei tule pulssia ennen kuin ecu on maadoittanut releen.(Pinni 10) Eli rele pitää kanssa olla kiinni ennen kun siitä saa mitattua.

paavojaelvis

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #35 : 21.07.2013, 12:17:35 »
Hupsista, siis pinnille n:o 10 tulee tuo -8,7V. Tuli edellä kirjoiteltua väärin...  ;D

paavojaelvis

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #36 : 21.07.2013, 16:28:12 »
Oman autoni vika löytyi: ylempi moninapaliitin vasemman koripalkin etupäässä, moottorin johtosarjan ja korin johtosarjan välillä. Pinnit 9 ja 8 hapettuneet pilalle, ohitusleikkauksen jälkeen kone käynnistyi heti.

TEMP_ARKISTOON

PL

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #37 : 21.07.2013, 17:13:59 »
Hienoa että selvisi! Tuosta seuraava kohde Janjulle tarkistettavaksi.

paavojaelvis

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #38 : 21.07.2013, 21:08:19 »
- Transponderilta tuleva pinkki johto (821) moninapaliittimen pinnin 9 kautta ECU:n pinniin 22: katkos pinnin 9 sisällä
- Keltainen hyppylanka pinnien 9-8 välillä: katkos pinnin 9 sisällä.

Miten korjasin: katkaisin moninapaliittimen pinneihin 8 ja 9 tulevat johtimet molemmin puolin liitintä ja kytkin ne liittimen ulkopuolella toisiinsa. Oikea tapa olisi tietysti ollut uusia molemmat johtosarjat, mutta mutta... ;D

Kannattaa tarkistaa myös transponderilta tuleva beige (822)  moninapaliittimen pinni 10 kautta ECU:n pinniin 48.

Moottorinohjaus siis Bosch MP 7.2.

TEMP_ARKISTOON

Janju

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #39 : 22.07.2013, 00:58:31 »
Tarkoitatko "transponderilla" virtalukon ympärillä olevaa sirun tunnistinta vai ajoneston ohjausyksikköä?,jos olen tajunnut oikein se löytyy jostain keskikonsolista.Minulla tulee sinne virtalukolle neljä johtoa luvuilla 8271, 8272 ja jotain tälläistä.

Oliko tuo keltainen hyppylanka siis jossain siinä moninapaliittimessä?

Ymmärsinkö oikein oikein että pinnin kahdeksan johdot on nyt katkaistu liittimen molemmin puolin ja kytketty takaisin toisiinsa ja ysille tehty samoin.(Vai onko kasi ja ysi nyt samassa nipussa, eli onnistuitko siis ohittamaan ajoneston?)

Pitää alkaa huomenna mittailemaan noita johtoja kun on itsellä enemmän virtaa.


paavojaelvis

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #40 : 22.07.2013, 06:33:54 »
Transponderi=sirun tunnistin virtalukon ympärillä. Numerointi muuttuu matkan varrella, nuo yllämainitut johdinnumerot ovat moottorin johtosarjasta. Hyppylanka (tehtaan jäljiltä) oli moninapaliittimessä moottorin johtosarjan puolella. Pistokkeet on valettu umpeen, joten johtimia vastaavien pinnien haku teettää vähän töitä, mutta neula ja yleismittari auttaa. Kytkentä on siis ihan alkuperäinen muuten paitsi että 8 ja 9 ovat nyt liittimen ulkopuolella. Ajonesto toimii siis normaalisti. Siru oli ECU:lle tuttu, mutta kun tunnistustieto jäi matkan varrelle, niin ajonesto makasi päällä.

Janju

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #41 : 26.07.2013, 13:45:27 »
Tietääkö kukaan mistä tuo ajoneston ohjausyksikkö löytyy? Keskikonsoli nyt irti ja sen takaa tupakansytyttimen ja hätävilkkujen vierestä löytyi yksi laatikko kahdella liittimellä. Jos on tämä niin taitaa olla itsellä väärät varaosat.

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #42 : 26.07.2013, 13:49:00 »
Ajoneston ohjausyksikkö on integroitu moottorinohjaimeen.

Janju

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #43 : 26.07.2013, 14:36:55 »
Mikä on tuo A162 "Immobilizer control module"?
Sain ecun mukana boxin joka ainakin ajoneston ohjausyksikkönä minulle kaupattiin.:-\

[ylläpito on poistanut liitteen]

plagu

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #44 : 26.07.2013, 14:57:32 »
Varmaankin bsi poksi joka ei 306:ssa tainnut tosiaan tehdä juurimuuta kuin sotkea ajonestoa, nimimerkki S_a_m_i osannee sanoa parhaiten.