Kirjoittaja Aihe: 405 - Raidetangon sisempi pää  (Luettu 3414 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ChainX

  • Vieras
405 - Raidetangon sisempi pää
« : 19.06.2006, 21:09:57 »
Auto: 19xx 405 x,x Mi16.

Mitenkäs tuon näkösessä systeemissä vaihdetaan suojakumen alla oleva nivel (oikeanpuoleinen raidetanko)? Pitääkö sitä vain yrittää kiertää auki siitä pallonivelen holkista vai pystyykö edes vaihtamaan? Löysää kuitenkin on joten jotain pitäis keksiä.

Benkku

  • Vieras
Vs: 405 - Raidetangon sisempi pää
« Vastaus #1 : 19.06.2006, 22:50:47 »
Nivelen suojakumissa peltirengas joka naputettu vastaavaan olakkeeseen. Irtoaa kampeamalla ohuella taltalla tmv.

Kyseessähän 'aivan normaali' raidetangon kiinnitysratkaisu eli sisäpäässä on kierre - avautuu kiertämällä vastapäivään.


ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Raidetangon sisempi pää
« Vastaus #2 : 04.10.2014, 23:17:57 »
Auto: 1996 405 2,0 GTX Style (XU10J2C, RFX, MM 8P, ABS, DAM 6906/06.10.1995).

405 (1. mallisarja), ohjaus
405 (2. mallisarja), ohjaus

405 (2. mallisarja), ohjaus, STEERING RACK COMPONENTS, POWER STEERING

405:n ohjaustehostimella varustetuissa ohjausvaihteissa tehostimen hydraulisylinterin mäntä kiinnittyy oikealla puolella hammastangon jatkeena olevan pyöreän osan tappiin. Tämän pyöreän osan jatkeeksi puolestaan kiinnittyy sisempi raidetangon pää. Rakenne on sama kuin mm. joissakin 406-malleissa.

Vasemmalla puolella käytetään raidetangon sisemmän pään lukitsemiseen lukituslevyä ja aluslevyä, mutta oikealla puolella tätä tapaa ei käsittääkseni voi käyttää, koska nivelkuppi tulee em. hydraulisylinterin männän kiinnitysosan sisälle siten, että lukituslevyyn ei voi päästä millään käsiksi raidetangon päätä irrotettaessa. Tässä kyseessä olevassa autossa ei ainakaan ollut oikealla puolella kuin pelkkä raidetangon pää kierrettynä hammastangon päähän ilman lukituslevyä tai edes kierrelukitetta. Tosin voi hyvinkin olla, että autoon on jo joskus aiemmin raidetangon pää vaihdettu, joten asennus ei välttämättä ole tehtaan jäljiltä.

Myös varaosaluettelo tukee sitä käsitystä, että oikeaa puolta ei lukita kuten vasenta puolta, koska ko. lukituslevy näkyy kuvassa vain vasemmalla puolella ja tarvittava kappalemäärä on vain yksi. Service Box ei sisällä ohjeita tähän toimenpiteeseen ja Haynesin opaskaan ei osaa asiassa neuvoa, vaan siinä asiaa käsitellään vain yleisellä tasolla eli ei erikseen erotella eri asennustoimenpiteitä oikealle ja vasemmalle puolelle. Koska sisempi raidetangon pää (3812 98) on sama kummallakin puolella, toimitetaan sen mukana kuitenkin aina lukituslevy aluslevyineen (ks. aiemman linkin kuva).

Haluaisin vielä ennen osan asennusta varmistaa, että oikealla puolella ei tosiaan kuulu käyttää lukituslevyä, vaan raidetangon pää vain kierretään kiinni sellaisenaan? Kannattaako/onko välttämätöntä kuitenkin käyttää kierrelukitetta?

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.

"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: 405 - Raidetangon sisempi pää
« Vastaus #3 : 04.10.2014, 23:46:00 »
Purettaessa ei ole tuossa kohteessa ollut lukituslevyä, joten en ole sellaista myöskään laittanut. Kierrelukitettakaan en ole käyttänyt, vaan kiristänyt raidetangon hammastankoon sallituun momenttiin.

Rakenne on sama, kaikissa ulkopuolisella tehostinsylinterillä varustetuissa PSA:n malleissa (mm. 205, 309, 405, 406, 605 ja sisarmerkin vastaavat).