Kirjoittaja Aihe: 307 - Takajarrulevyjen vaihto  (Luettu 35928 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

olli_tr

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #90 : 15.07.2019, 13:33:32 »
edit 2: Minä käytin lämpöä ja kylmää kun ensin sain torxin rikottua. Sitten porasin kannan irti. Kun ei lämpö ja kylmä auttaneet. Sen jälkeen ei ollut ongelmia. Tämä oli siis ensimmäinen pultti jota avasin.
Seuraavat sitten puhdistin ensin huolellisesti torx kannan ja pulttipyssy suoraan ja todella sai pitää kovaa pulttipyssyä kantaa vasten. Silti sai aika pitkään laulattaa että lähti yhtään pyörimään auki. Sittenkin avautui tosi nihkeästi. Niissä on sinistä lukitetta ja ohjeen mukaan ne pitäisi aina uusia.

Tyhmä kysymys ehkä, mutta miten tuollaista poraat? Kokeilin hieman, mutta en ainakaan omilla terilläni saanut tuohon mitään jälkeä, sen verran kovaa materiaalia oli.
3008 Allure 1.6HDI (2017), 307 HB Trendy 1.6  (2006)

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #91 : 15.07.2019, 14:10:21 »
Koboltti-terällä, toimii hyvin kovemmissakin materiaaleissa.

Turhis

  • Vieras
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #92 : 19.04.2020, 09:58:27 »
Auto: 2004 307 1,6 (VF33CNFUK83500308, 135 000 km).

Moi,

Minulla oli vedetty käyttöautosta (307 vm 2004 1.6) renkaan vaihdossa yksi pyöränpultin kiinnitys aivan sileäksi. Uusi pultti ei tartu ollenkaan. Painiskelen tässä helicoil-korjauksen ja uuden keskiön&jarrulevyn välillä. Ehtisikö joku tsekkaamaan VIN:n perusteella onko kulkineessa laakerillinen koko paketti vai saisiko kenties vaihdettua vain tuon jarrulevyn keskiöllä. Itsellä ei keskustassa asuvana ole oikein mitään paikkaa missä ropata, enkä tossa kadulla viitsi nyt rengasta irroittamaan. Uskaltaisiko service-boxin tietojen perusteella tilata levyt ja palat kiesiin? Vai lähtisittekö Helicoil polulle? Kotteron on vanha, mutta vähän ajettu (135tkm) ja meni maaliskuussa katsastuksestakin heittämällä läpi.

Vin on VF33CNFUK83500308 ja ainakin korin puolesta on ykkössarjan auto. Kiitoksia etukäteen avusta.

T. Turhis
« Viimeksi muokattu: 19.04.2020, 10:02:13 kirjoittanut Turhis »

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #93 : 19.04.2020, 20:53:27 »
Service boksin tiedoilla uskaltaa kyllä ostella levyt ja palat, mutta ne on valitettavasti nuo service boksin tiedot maksullisia nykyään. Enää ei tavan kuolevaiset pääse katsomaan varaosatietoja ellei kaiva kuvetta.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Late

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 493
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #94 : 19.04.2020, 21:48:17 »
Näät siitä jarrulevystä johon vanne osuu onko kiinteä vai irallinen levy. Pelkässä jarrulevyssä on kiinnitys ruuvien paikat. Jos on navallinen niin siinä ei ole niitä kiinnitys ruuveja (30 torx)

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 967
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #95 : 20.04.2020, 11:03:08 »
Jos osaa helicoilit laittaa, voi kannattaa. Siinä on sekin riski että kierre onnistuu hyvin mutta suoruus ei ja alkaa rengas tutisemaan 80 nopeudella. Jos pelkkä napalaikka uusitaan, halkeaa laakeri usein ulemmasta sisäkoolista ja sen asennuksessa voi sisätiiviste olla huono jos se asentuu takaperoisessa järjestyksessä. Tai sitten onnistuu, omassa onnistui ja on toiminut ehkä 100 000km. Niin sen koolin irrottaminen ehjänä on vaikeaa, visainen juttu.
« Viimeksi muokattu: 20.04.2020, 11:59:29 kirjoittanut fluxpur »

ajaaskel

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #96 : 11.04.2023, 22:47:24 »
Autoni nykyään 307-SW 2006 2.0L koneella. Tulipa vahingossa ajettua takajarrupala oikealla hieman yliloppuun ja menee levykin vaihtoon, kun pala kaivoi urat levyyn. Tässä vuosimallissa levy on yhtä murikkaa laakereiden kanssa eli tuleepa nekin uusittua samalla, vaikka väljää ei niissä tunnu.
Huomiota kiinnittää palojen toispuoleinen kuluminen. Vaikuttaa, että nämä REMSAn palat olisivat ehkä ylitiukat päistä, jonka vuoksi yhden palan jumiessa on kulutus kohdistunut siihen toiseen --- karkea arvaus.  Toisessa palassa oli nimittäin pintaa hyvin jäljellä.   

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 967
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #97 : 11.04.2023, 23:36:13 »
Jos pala oli "käpälä" puolella eikä männän puolella, saattaa ylikuluminen johtua myös liukutappien jumista.
Remsaa en pidä hyvänä palana, muistaakseni Volkkarissa kerran irtosi koko kitkapala ja jarrupoljin meni pohjaan. Virosta saa Remsan hinnalla jopa Aten paloja.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 144
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #98 : 12.04.2023, 06:52:49 »
, Tässä vuosimallissa levy on yhtä murikkaa laakereiden kanssa eli tuleepa nekin uusittua samalla, vaikka väljää ei niissä tunnu.

Levy ja napa on yhtä palaa, laakerin saa erikseen. Se on sitten eri asia kannattaako vaihtaa pelkkää levyä tai laakeria.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.