Auto: 2006 307 SW 1,6 Trendy (VF33ENFUC, manuaali-ilmastointi, n. 210 000 km).
Ongelma: ilmastoinnin kompura ei mene päälle, rele ei napsahda.
Osaakos joku antaa vinkkiä, mistä kannattaa lähteä tutkimaan ko. ongelmaa, kun seuraavat esityöt jo tehty:
- Kylmäaine täytetty, ei (ainakaan isoa) vuotoa havaittu testipaineistuksessa
- Kompuran piuhat tarkastettu ja mitattu - kompuralle ei näyttäisi menevän virtaa (tämä jäi nyt vähän epäselväksi)
- Matalapaineanturin johdot irroitettu, puhdistettu ja kytketty uudestaan
- Kompuran pyörii ok, jos sitä käsin pyörittää
- Flekti ei mene päälle, kun ilmastoinnin kytkee - mutta flekti toimii muuten ok, esim. PP2000 saa käynnistettyä sen manuaalisesti
- Moottorin kierrokset nousevat hieman vähäksi aikaa, kun ilmastoinnin kytkee päälle (käsittääkseni siis valmistautuu jo ilmastoinnin päälle-kytkentään)
- Sulakkeet tarkastettu
- Johdot käyty pikaisesti läpi, ei päällisin puolin havaittuja ongelmia
- PP2000 näyttää, että "air conditioning compressor request" ja "air conditioning compressor control" vaihtuvat Inactive --> Active, kun ilmastoinnin kytkee päälle (ts. painike toimii oikein ja komento ilmastoinnin kytkemiselle lähtee eteenpäin) *KUVA1*
- PP2000 antaa seuraavan virheen: BSI / F994 / Engine fusebox: Fault in the aircon compressor clutch control circuit / Permanen Local *KUVA2*
Eli tuossa tulee nyt mieleen seuraavat:
- Voiko vika olla esim. releissä, ts. on/ovat sökönä? Jos näin on, niin ilmeisesti ko. rele on moottoritilan sulakelaatikon sisällä ("engine fusebox"), vaiko kenties sisätilassa olevassa sulakelaatikossa? Tämä jäi vähän epäselväksi. Jonkun youtuve videon perusteella ainakin 406:ssa se näyttäisi olevan sisätilan sulakelaatikon sisällä.
- Vai voisiko vika olla joissakin antureissa (esim. tuo matalapaineanturi), vaikka PP2000 näyttää kuvassa 1, että anturit ovat Inactive -tilassa.? Vai pitäisikö tästä tulla erilainen vikakoodi (ts. ovatko samassa sähköpiirissä).
Ideoita, kommentteja? Kiitos jo etukäteen!