Kirjoittaja Aihe: 508 - Kaiuttimet  (Luettu 36623 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

downtime

  • Vieras
Vs: 508 - Kaiuttimet
« Vastaus #30 : 07.08.2015, 14:45:30 »
Tuo voisi viitata juurikin tehottomaan vahvistimeen itse radiossa. Äänihän säröytyy kun vahvistin alkaa leikkaamaan siinä vaiheessa kun siltä odotetaan liikoja :)

No pitääpä kattoa mitä tuon kanssa tekisi. Ainakin mittojen puolesta vaikuttaisi että se sopisi tuonne cd-soitin slotin alle. Siellä purkukuvien/youtube videon perusteella olisi tyhjä tila.

Jabe

  • Vieras
Vs: 508 - Kaiuttimet
« Vastaus #31 : 15.08.2015, 03:57:34 »
Auto: 2012 508 SW Active.

Nämä jutut oman auton (-12 SW Active, normaali soitin RD5? ei naveja tms.) perusteella moneen eri kysymykseen tässä ketjussa. Projekti mulla vielä vähän kesken (tänään illalla sain soimaan etupään, subbari puuttuu), eikä kuuntelukokemusta juuri ole.

Ideana mulla oli tässä parempi ääni, niin että mitään muutosta ei näy ulospäin ja vahvistin ja muut kamat auton etuosaan asennuksen helpottamiseksi + helppo maadotus samaan pisteeseen + lyhyet piuhat. Subbarin piuha vaan menee kontiin. Subbari kontin pohjan alle, kuuluu sitten miten kuuluu, mutta kontista ei saa mennä tilaa, eikä sivut olleet vaihtoehto, koska verhoilu olisi pitänyt rikkoa.

Etukajarit voivat olla max 43-45mm syvät, vastaan ei ota muovikehikko, vaan lasi auki asennossa. Ohuen korotusrenkaan voi ehkä laittaa ja verhoilu menee paikalleen. Alkuperäinen asennuspaikka kannattaa vahvistaa sisäpuolelta vanerilla. Ja vaimennusmatot toki oviin. n.1m2 per ovi oli mulla ja vähän oli liian vähän, mutta toki silläkin pärjää. Kajarin ympärille kannatanee tehdä jostain vähän tiivistettä, että pääosa äänestä tulee ulos, eikä ovipahvin ja oven väliin.

Tuossa pari sopivaa midbassovaihtoehtoa, varmasti on muitakin
http://www.hifitalo.fi/hertz_evf1655_65_midbasso
http://www.hifitalo.fi/sinuslive_sl-f165_ii_65_midbasso_pari_1

Itse laitoin noi Hertzit, koska siinä vaiheessa kun olin avannut sen oven ja nähnyt sen paikan mataluuden ja naurettavat pahviset kahvikupin aluslautasen malliset, kaks senttiä paksut, alkuperäis"kaiuttimet", hermostutti jo sen verran, 25 milliä liian syvät Hertzin HSK:t käsissä, että tilasin ensimmäisen mikä oli mitaltaan sopiva... Muistanut edes, että tuota Sinusliveä on kehuttu tai sellainen on olemassa.

Ovipahvi irtoaa seuraavasti: Kampea V-mallinen koristelista kahvasta irti. Avaa kaksi sen alla olevaa ruuvia. Kampea ikkunannostimenohjauspaneeli irti. Sitten vaan alakulmasta aloittaen voimalla irti. Klipseja hajoaa varmasti, kannattaa hakea sitten mallin kanssa uusia, vaikka Motonetista suht halvalla.

508:n soittimesta ei saa Diagboxilla pudotettua signaalia linjatasoiseksi. 407:ssa tämä onnistui.

Alkuperäinen soitin ei leikkaa signaalia, sen vahvistinosa vaan on tehoton. Ainakaan Bit ten ei havainnut tarvetta EQ:n säätöön, eikä nopealla testikuuntelullakaan ala- tai ylätaajuuksia puutu. Subbari ei ole vielä kytketty, joten ihan alataajuuksista en osaa sanoa. Bit Ten perään ja sen perään vahvistin ja kunnolliset kajarit, niin johan iloksi muuttuu. Bit ten muuten mahtuu kätevästi mankan alle. Toki kunnollinen soitin olisi varmasti parempi, mutta mistäs sellaisen saa? Kiinanavi ei ole vaihtoehto.

Jos autossa on asennettu sisätilanlämmittimen johto, vahvarin virtajohto on siitä reiästä helppo vetää. Vaikka vähän laajentamalla reikää. Sikaa vaan sitten tukkeeksi. Tosin ei se reiän poraaminenkaan sinne hanskalokeron taakse ole homma eikä mikään. Hanskalokero irtoaa seuraavasti. Kampea apukuskin puolelta vaihdekepin vieressä oleva kiiltävä lista irti. Irrota sen alta kaksi keskikonsolin etuosan sivupaneelin ruuvia. Yksi ruuvi lisää on edessä apparin jalkatilassa. Väännä paneeli irti, lähtee sinne hanskalokeron reunaan asti. Äsken irrottamasi paneelin alla on yksi hanskalokeron ruuvi. Muut lokeron alareunassa, lokeron katossa sisäpuolella, lokeron oikealla puolella. Myös kojelaudan päässä oleva kolmion mallinen pieni paneeli pitää ottaa irti, sen alla on yksi ruuvi.

Vahvistin ja Bit One on helppo kytkeä tämän tai vastaavan avulla, mulla oli tuo jo 407:ssa ja sama palikka käy 508:n. Ei tarvitse rikkoa alkuperäistä johtoa ja voi käyttää auton omia kajarijohtoja (joo ne on ohuet, mutta uusien vetäminen on iso homma).
http://www.incarmusic.co.uk/ct10pe04-peugeot-t-harness-io-talk-play-parrot-bluetooth-sot-wiring-lead.html
Tuosta leikkelee ylimääräiset liittimet vaan pois, että jäljellä on lähinnä "mankan johdon jatkojohto". Siitä katkaisee kajaripiuhat ja niitä sitten jatkaa juottamalla lisää piuhaa tarvittaessa. Mankasta tulevat päät DSP:lle ja auton puolen päät vahvistimen kajariliitäntöihin. Samasta voi toki ottaa virrat myös DSP:lle. Ja niin, maajohto kannattaa katkaista ja jatkaa sitä ja maadottaa mankka, dsp ja vahvistin samaan pisteeseen.

Pienelle vahvistimelle on tilaa hanskalokeron päällä. Kiinnityspisteitä on heikosti. Pioneer GM-D8604 sinne tungin ja mahtui. Saa nähdä pysyykö paikallaan. Metallipannalla on vähän kiinni ja tukee hanskalokeron kattoon. Retkipatjan paloja laitoin hanskalokeron päälle ja ilmastointikonetta (tai mikä se nimi nyt on) vasten ettei riko sen osia, jos pääsee liikkumaan.

Ja valmis maadoituspiste löytyy molempien etuoviaukkojen etualakulmassa olevan muovin alta. Apparin puolelle maadoitin koko systeemin, eikä laturi vingu läpi.

Mitäs muuta, ei nyt tule mieleen, enää tähän aikaan yöstä. Kysykään, jos jotain kiinnostaa, saatan osata vastata. Kuvia voin laittaa tossa muutaman päivän päästä, jos jotakuta kiinnostaa, kunhan saan subbarin valmiiksi ja vähän kuuntelukokemustakin.

Jabe

  • Vieras
Vs: 508 - Kaiuttimet
« Vastaus #32 : 18.08.2015, 17:15:55 »
Korjataas sen verran edellistä postausta. Kyllä se Bit tenin automatiikka jotenkin korjaa sitä taajuusvastetta, että jotain vaimennusta siellä ilmeisesti ainakin alapäässä on. En oikein aluksi tajunnut tuota automaattisen taajuusvasteen säädön ledin vilkkumislogiikkaa ja luulin, ettei se korjannut mitään.

Lisäksi sellainen huomio, että takakanavia ei kannata irrottaa kokonaan. Loppuu pysäköintitutkan piippaus. Itse liitin takakajarit takaisin suoraan mankkaan ja käänsin mankan faderin täysin eteen. Tutkan piippaukset eivät välitä faderin asennosta, joten nyt ne kuuluu takaa, mutta kaikki muu vain edestä.

508

  • Vieras
Vs: 508 - Kaiuttimet
« Vastaus #33 : 03.01.2016, 01:55:24 »
Minkä moisia soittimia väki on näihin vaihtanut?

plagu

  • Vieras
Vs: 508 - Kaiuttimet
« Vastaus #34 : 03.01.2016, 18:54:40 »
Ainakin vanhempiin rd4,rt3,rneg jne soittimiin saa linjalähdön päälle ihan pps:llä, Asetuksista vaihdetaan vai että auto on varustettu erillisellä vahvistimella, mutuilisin saman homman olevan mm 508:kin.  Asetus muuttaa kaiutinlähdöt linjatasoisiksi joten jonkun asteista piuha patenttia se vaatii.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 508 - Kaiuttimet
« Vastaus #35 : 03.01.2016, 19:09:28 »
Tästä ei ole kauaa kun juttelin yhden merkkihuollon asentajan kanssa 508:n äänen toistosta, jotenkin jäi sellaen muistikuva että oli joutunut hakemaan ihan tusina muuntimet jotta sai linjalähdöt viritettyä.

Kehui muuten että foorumilta löytyy 508 kohdalla paljon hyvää tietoa, tosin osa on väärää tietoa. En jäänyt kyselemään tarkemmin, ehkä se selviää vielä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

GTpesonen

  • Vieras
Vs: 508 - Kaiuttimet
« Vastaus #36 : 27.10.2016, 07:09:11 »
Auto: 2011 508 2,2 HDi GT.

Tervehdys, hommasin juuri 508 Gt:n -11

Pientä parantelua on aikomuksena tehdä soinnin suhteen, joten kysymyksiä tulee. Onko tuossa navi soittimessa todellakin suodatettu matalimpia taajuuksia pois?

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Kaiuttimet
« Vastaus #37 : 27.10.2016, 19:41:37 »
Onnittelut ja tervetuloa joukkoon. Kyllähän sieltä sitä bassoa löytyy, kun vähän säätää soittimen asetuksia, vaikka eihän siellä mitään subbaria ole vakiona.

505_RZC_508

  • Vieras
Vs: 508 - Kaiuttimet
« Vastaus #38 : 26.03.2017, 12:27:41 »
Auto: 2011 508 SW 1,6 Allure.

Hei, kiva kun löytyi tästä 508 orkkisäänentoiston surkeudesta keskustelua! Jotain haluaisin itsekin asialle tehdä, kun hankein 12/2016 aikoihin 2011 bensafarkun ja tarkoitus olisi pidempään tällä ajella. Edellinen auto RCZ oli vakiosoitinvehkeillä tosi hyvä äänentoistoltaan näin amatöörin vinkkelistä. Autohifiä en ole ikinä ennen asennellut :(

Se taisikin selvitä, että vakiosoitimmella vrs. navi-soittimella ei juuri ole eroa vahvistintehon suhteen. Eli kesksutelusta ymmärtäisin että päivittämällä vakiosoitin tuohon navigaattorivehkeeseen ei juuri tule stereoihin lisää potkua. Navigaattoripaketilla olen ymmärtänyt sisältävän neliskuutiomaisen varsinaisen (dvd) soittimen, joka asennetaan mustan monitoimipaneelin taakse sekä lisäksi isompi ruutu joka asennetaan ylös ilmastoiniräppänien väliin.

Olisi kiva kuulla minkälaisia soittimia olette vaihtaneet vakioisen tilalle, kun muutama keskustelija kehui että tällä pelkästään parani ääni aika paljon ilman että etukaiuttimiin koskettiin. Eli vahvistintehon lisäys pelkästään ja vanhat vakio etuovikajarit paranisi ilmeisesti pelkän soittimen vaihdolla. Youtuben perusteella tuon pelkän soittimen vaihtaminen voisi onnistua melko kokemattomallekin automiehelle. Kommentoitteko ystävällisesti soittimenvaihtoprojektiakin ja kuinka helpolla johtoviidakon kanssa yms. selvisitte. Olisi kiva kuulla uuden soittimen tiedot ja hintahaitarit jos näitä olette jo tutkineet.

Etuovien purkamisesta tosiaan löytyy myös youtubepätkää ja siitä taisi ollakin linkki tässä viestiketjussa. Projekti näytti jo aloittelijalle senverran haastavalta, etten taida uskaltaa tuohon ryhtyä. Jos rikon jotain johtoja tai tekniikkaa niin hintalappu voi nousta aika paljon. olisi kiva että auton lukitus, sähköikkunat ja sun muu tekniikka ovessa toimii jatkossakin :)

Ja kiitti myös kirjoittajalle joka kommentoi että etupenkin alle ei tahdo mahtua aktiivisubbari. Pitää siis hylätä sekin vaihtoehto..

Entä osaako joku heittaa hintahaitaria asennustyöstä, jos jossain autoalan liikkeessä asennuttaisin lisävahvistimen tuohon vakiosoittimen ja vakiokajarien väliin.

-A

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 874
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 508 - Kaiuttimet
« Vastaus #39 : 26.03.2017, 12:31:10 »
ikiteekari75 voisi kertoa, asensi Android-soittimen. Radiothan ovat huonoja radio-kiinanvehkeissä.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

pasi84

  • Vieras
Vs: 508 - Kaiuttimet
« Vastaus #40 : 24.08.2017, 21:34:46 »
Auto: 2012 508 1,6 HDi (VF38E9HL0CL043105).

Tykkäsin omassa, että ääni muuten oli ihan ok mutta bassoa ei kuulunut yhtään. Laiton tavaratilan maton alle aktiivi lättäbasson (Rockford Fosgate) ja nyt jytinää riittää. :P

rahi

  • Vieras
Vs: 508 - Kaiuttimet
« Vastaus #41 : 06.03.2018, 09:35:48 »
Nostetaanpas hieman vanhaa, mutta aina ajankohtaista aihetta. Olen palannut Pösö maailmaan ja tällä kertaa 508 RT6 navi olisi edessä. Katsoin että PP-AC 00 kaapeli on se mikä kuuluu olla välissä ja PP62DSP sopii laitteena. Onko jollain nyt tehtynä sitä Helix DSP asennusta (minne mahtuu vahvistin ja miten sähköt?) ja miten se meni ja kannattiko?

rahi

  • Vieras
Vs: 508 - Kaiuttimet
« Vastaus #42 : 12.03.2018, 21:42:40 »
Jatketaan monologilla. Etuovien kaiuttimet ei voi olla kovin syvät, mutta löysin ranskalaisten foorumilta tällaiset kuvat:


Syvyys aika tarkkaan 45mm, jonka jälkeen lasi tulee vastaan. Takaovissa lasi ei tule niin alas, että se osuisi magneettiin.



Sitten löytyi tällaiset kaiuttimet mitkä juuri ja juuri mahtuu:
Hertz ESK165F.5 6.5" (syvyys 43mm, ylitys 14mm) https://www.hifitalo.fi/hertz_eskf165-5
Ground Zero GZIC 650FX (syvyys 44mm, ylitys ???) https://www.fanaticaudio.com/shop/kaiuttimet/65-tuumaa/ground-zero-gzic650fx/
DLS RCS6.2 (syvyys 45mm! ylitys ???) https://www.fanaticaudio.com/shop/kaiuttimet/65-tuumaa/dls-rcs6-2/
Rainbow IL-C6.2F (syvyys 43mm, ylitys 14mm) https://www.fanaticaudio.com/shop/kaiuttimet/65-tuumaa/rainbow-il-c6-2f/
JBL Club 6500C (syvyys 44.6mm, ylitys 10.2mm) https://radiokulma.fi/autohifi/kaiuttimet/jbl-club-6500c-2-tie-erillissarja

Huom. Minkään em. sarjan diskanttien sopivuudesta en tiedä ja lisäksi itse joistain midbasson elementin paksuudesta pinnan ulkopuolelta.
« Viimeksi muokattu: 12.03.2018, 21:54:50 kirjoittanut rahi »

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 508 - Kaiuttimet
« Vastaus #43 : 13.03.2018, 11:36:06 »
Voi jotain hifimiehiä naurattaa, mutta jos hakee helppoa ja edullista konstia parantaa äänentoistoa...

https://www.sony.fi/electronics/autokaiuttimet/xs-fb1730#product_details_default  (tokmanni myy alta 50 €)

^ Laitoin tollaset Boxerin ovikaiuttimien tilalle kesällä ja ei tee tiukkaakaan peitota ajoääniä yms. kohinoita isollakaan tiellä ja ihan puhtaasti soittaen. Soitin on ihan perustason nyky Pinohiiri. Apukuskin ulkopeili soi ja rämisee kuin mopoautobassoissa konsanaan, ei kuulu kuitenkaan sisään, onneksi...  8)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

saipua

  • Vieras
Vs: 508 - Kaiuttimet
« Vastaus #44 : 04.07.2018, 16:51:19 »
Kiitos Jabe ja rahi arvokkaan sisällön tuottamusesta tähän ketjuun! Tältä pohjalta on hyvä ponnistaa oman 508 hifi upgrade -projektin kimppuun.