Kirjoittaja Aihe: 406 - Kolina takavasemmalta  (Luettu 34470 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 751
Vs: 406 - Kolina takavasemmalta
« Vastaus #15 : 04.01.2010, 20:43:20 »
Tuon ikäisessä 406:ssa ei ole kaasuiskareita, omassa vastaavassa on 400 tkm ja edelleen täysin kunnossa olevat iskarit takana. Aurauksen säätötangoissa voi olla väljää varsinkin, jos niitä ei ole koskaan uusittu. Omassani taisivat olla vaihtokunnossa juuri noilla kilometreillä.

Sam_406

  • Vieras
Vs: 406 - Kolina takavasemmalta
« Vastaus #16 : 04.01.2010, 20:47:56 »
Aivan... noo täytyypä katsella... ei tuo nyt aivan hirvittävää ole, mutta olisi se mukava ajella hiljaisella autolla  :D Tuli vaan mieleen, että kun luon noita vanhempia juttuja näistä kolinoista, niin tuli mieleen, että oma pösönikin tuntuu välillä menevän melkoisen kummallisesti tiellä: tuntuu, että välillä se pyskii keskiviivaa kohden ja välillä reunaviivaa. En tiedä tuntuuko vain siltä, mutta ainakin ratti ei ole suorassa, eli ohjauskulmat saattavat olla pielessä. No tutkitaan asiaa. ;) ;D

Sam_406

  • Vieras
Vs: 406 - Kolina takavasemmalta
« Vastaus #17 : 06.01.2010, 20:59:08 »
Tutkin taas hiukan asiaa ja nostin auton pukeille molemmilta puolilta. Yritin hieluttaa rengasta joka suuntaan molemmilta puolilta, eikä klappia ollut havaittavissa. polttoainetankkia koitin paukuttaa ja sielä kuului jotain pientä kolinaa takapäässä tankkia. Apurunkoa koitin kammeta yläpäästä ruuvimeisselillä ja sitä sai aika herkästi kammettua, mutta paha sanoa onko puslat huonot. Vieläkään en saanut selville, että mikä voisi sen pahuksen kolinan aiheuttaa. Eihän rumpujarruissa olisi jotain, kun välillä tuntuu, että ne eivät pidä, vaikka auton tunkille nostaessa ne pitävät oikein hyvin, kun pyöriä ei saa liikkumaan, kun rengasavaimella pultteja avatessa ja välillä ne jäätyvät melko nopeasti. vaijerit on vaihdettu ja samoin kengät ja sylinterit. Vähän olen käsijarrukäännöksiäkin tehnyt näin lumikeleillä, mutta eihän sen nyt pitäisi vaikuttaa, muuta kuin jarrukenkien kulumiseen, tai mistä senkään tietää. jarrukenkien asennussarjaa ei vaihdettu kenkien asennuksen yhteydessä. Kertokaa nyt joku, että kannattaako alkaa avaamaan rumpua. Eihän se kova homma ole, mutta kun toisesta pultista mikä pitää rummun paikallaan, niin nuljaantui kanta, eli sen joutuisi ensin joko poraamaan yms... :-\ ;D

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Kolina takavasemmalta
« Vastaus #18 : 07.01.2010, 08:19:58 »
No en ole kyllä kuullut että jarruista kuuluisi kolinaa?

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 406 - Kolina takavasemmalta
« Vastaus #19 : 07.01.2010, 17:21:17 »
Edelleenkin uskon vahvasti, että sen kolinan aiheuttaja on iskunvaimennin.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

Sam_406

  • Vieras
Vs: 406 - Kolina takavasemmalta
« Vastaus #20 : 07.01.2010, 19:03:36 »
Näin minäkin vähän ajattelin, mutta kaikki käy mielessä, kun ei löydy vikaa. Olen itsekin alkanut epäillä iskunvaimenninta, kun ääni kuuluu niin selvänä auton korista. Eli joko yläpää, tai sitten koko iskunvaimennin, olen kyllä koittanut painella auton perää ja se tuntuu palautuvan normaalisti. Mutta melko helposti koko auton korin saa heilumaan hieman, kun vähän heijaa jostain kohdasta. Täytyisi varmaan ottaa lämpimämmällä ilmalla iskari irti ja katsoa, että onko se sökö. Voihan olla, että joku on vaihtanut sinne jotkut huonot kaasuiskarit, vaikka sielä kuuluisi ilmeisesti alkuperäisenä olla nesteiskarit. ;) ;D

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Kolina takavasemmalta
« Vastaus #21 : 07.01.2010, 19:42:02 »
Näin minäkin vähän ajattelin, mutta kaikki käy mielessä, kun ei löydy vikaa. Olen itsekin alkanut epäillä iskunvaimenninta, kun ääni kuuluu niin selvänä auton korista. Eli joko yläpää, tai sitten koko iskunvaimennin, olen kyllä koittanut painella auton perää ja se tuntuu palautuvan normaalisti. Mutta melko helposti koko auton korin saa heilumaan hieman, kun vähän heijaa jostain kohdasta. Täytyisi varmaan ottaa lämpimämmällä ilmalla iskari irti ja katsoa, että onko se sökö. Voihan olla, että joku on vaihtanut sinne jotkut huonot kaasuiskarit, vaikka sielä kuuluisi ilmeisesti alkuperäisenä olla nesteiskarit. ;) ;D

Voithan vaihtaa ristiin, jos epäilet iskaria ja huollat muutenkin autoa. Kun kiinnität, niin muista kiristää alapultti auto alasvedettynä, eli paino päällä. Yläpäähän on ns. ohjemitta, ts paljon kierrettä jätetään näkyviin, mittaa ennen irroittamista. Muuten kumipuslat jää jännitykseen ja vaimennus ei toimi suunnitellusti. Minulta löytyy 1 kpl originaali iskari, jos haluat sen sopuhintaan kokeiluusi. Ai niin, samalla iskareiden yläpään prikan dimensiota kannattaa sorvata neljä milliä (tai uusi prikka), ettei takapää pakkasella kolise (eräs vika, joka oli aika hassu löytää). On todettu, että vain originaalilla nesteiskarilla saat hienot ominaisuudet autoosi.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Sam_406

  • Vieras
Vs: 406 - Kolina takavasemmalta
« Vastaus #22 : 07.01.2010, 19:58:27 »
Joo täytyy taas kokeilla, kun ilmat tästä lämpenisi, niin voisi koittaa ottaa iskarin irti. On mulla Haynesin kirja onneksi apuna, vaikka auton kanssa olen jonkun verran hommia tehnytkin ja iskareita vaihdellut, niin siitä on aina hyvä katsoa vinkkejä korjaus/huolto toimenpiteisiin.  ;) :D

Sam_406

  • Vieras
Vs: 406 - Kolina takavasemmalta
« Vastaus #23 : 10.01.2010, 22:58:11 »
Tänään otin vasemman takaiskarin yläpäästä irti. Painoin sylinteriosan alas, eikä se palautunut ylös, mutta kuulin, ettei nesteiskarin kuulu edes palautua. Pihdeillä sai vedettyä sylinteri osan takaisin ylös, mutta aika jäykästi se nousi takaisin. Eli onko iskari rikki, vaiko ei. Vai onko se vain jäätynyt?? ;D ;)

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 751
Vs: 406 - Kolina takavasemmalta
« Vastaus #24 : 10.01.2010, 23:12:28 »
Nesteiskarin varren kuuluu liikkua jäykähkösti molempiin suuntiin, missään vaiheessa ei saa olla löysää liikettä, muuten iskarin öljyt ovat osittain vuotaneet. Vuotojäljet pitäisi kyllä näkyä tiivisteen alapuolella.
Mutta eipä iskari siltikään juuri kolise, ellei kiinnitysten kumipuslat ole hajonneet.
« Viimeksi muokattu: 10.01.2010, 23:19:18 kirjoittanut EFL605 »

Sam_406

  • Vieras
Vs: 406 - Kolina takavasemmalta
« Vastaus #25 : 10.01.2010, 23:18:11 »
Kyllä yläpään puslat olivat melko hyvä kuntoiset. Eli iskarit ovat siis kaiketi ehjät. Mitään vuotojälkiä ei näy. Eli pitää vieläkin etsiä vikaa muualta. Olisikohan ne sitten aurauksen säätötangot, tai sitten jotkut puslat.  ;) :D

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 751
Vs: 406 - Kolina takavasemmalta
« Vastaus #26 : 10.01.2010, 23:21:28 »
Ai niin, samalla iskareiden yläpään prikan dimensiota kannattaa sorvata neljä milliä (tai uusi prikka), ettei takapää pakkasella kolise (eräs vika, joka oli aika hassu löytää).

Tuo GET406:n vihje kannattaa ottaa huomioon.

Sam_406

  • Vieras
Vs: 406 - Kolina takavasemmalta
« Vastaus #27 : 10.01.2010, 23:35:43 »
No se on kanssa mahdollista, että ne on vain prikat, mitkä kolisevat. ;)

AS16

  • Vieras
Vs: 406 - Kolina takavasemmalta
« Vastaus #28 : 11.01.2010, 06:12:18 »
Olet jo varmaankin tarkastanut ettei siellä vararenkaan "montussa" mikään tunkki tai työkalu pidä sitä kolinaa?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Kolina takavasemmalta
« Vastaus #29 : 11.01.2010, 07:43:39 »
Olet jo varmaankin tarkastanut ettei siellä vararenkaan "montussa" mikään tunkki tai työkalu pidä sitä kolinaa?

Totta. Takapenkin lukitus voi olla myös äänen aiheuttaja. Tuntuupa jo siltä, että vian haku menee "hakuammunnaksi". Iskari voi olla sisäisestikin epäkunnossa.
Kerrothan,  kun sitkeän tuntuinen ongelmasi on ratkennut.   
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -