Kirjoittaja Aihe: 405 - Tyhjäkäyntiventtiilin puhdistaminen (MM G5)  (Luettu 2937 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

405Gli

  • Vieras
Magneti Marelli G5 -moottorinohjausjärjestelmän tyhjäkäyntiventtiilin puhdistaminen (solenoidiventtiili)

Auto: 1991 405 GLI 1,6.

Jokainen kokeilkoon tätä omalla vastuullaan. Ohje alkaa siis siitä, kun venttiilistä on irrotettu se musta muovinen alaosa. Lähtee esim. meisselillä varovasti kampeamalla.

Purkaminen on helppoa, mutta osat pitää saada just' eikä melkeen takas samaan asentoon. Muuten menee pari viikkoa "säätäessä". Aukaise se pienen pieni mutteri siitä kierre osasta joka työntyy ulos "sylinteristä". Ole kuitenkin varovainen, sillä sieltä ponnahtaa jousi ja ja sen jousen päällä on pieni muovinen "jousenohjain", joka katoaa aika helposti (et saa uutta mistään).

Pistä tavalla tai toisella merkki kohtaan jossa mutteri on ollut, koska sillä on merkitystä ja se on säädetty vain S I N U N autosi moottoria varten. Se mutteri on nimittäin sen venttiilin säätö ja yksilöllinen sellainen. Koko venttiilli on suunniteltu siten, että siihen voi vaihtaa varaosia, mutta niitähän ei tästä maasta saa, vaan on ostettava uusi ja se on kallis.
 
Kun olet poistanut mutterin, jousenohjurin ja itse jousen, voit pudottaa männän pois sylinteristä. Jos ei tule kohtuudella, napauta puuta vasten ja pitäs tulla. Voit avittaa vielä sylinterin seinämissä olevista rei'istä vaikka meisselillä, mutta varo naarmuttamasta mitään pintoja (jumittaa heti). erityisen varovainen ole "männänrenkaiden" suhteen - eli ne kullan väriset männän ylä- ja alapäässä.

Ne menevät epäsymmetrisiksi pienestäkin kolauksesta (esim. jos itse mäntä tipuu lattialle). Ota myös huomioon, että kun mäntä putoaa, tulee männän mukana vielä yksi jousi, joka on vahvempi kuin toinen jo aiemmin poistettu. Älä venytä/vanuta jousia. Nyt voit puhdistaa sylinterin. Ei haittaa vaikka panet koko roskan likoamaan, koska itse sähkömagneetti (käämikela) on visusti suojattu teräksen sisään.

Jos syynä auton vikaan on tämä venttiili, on ongelma se, ettei mäntä palaudu ja silloin siellä itse sylinterissä on likaa joka haittaa sekä alipaineen että vastajousen toimintaa. Nimittäin myös alipaine vetää mäntää "kiinniasentoon" (suurilla kierroksilla venttili on täysin kiinni). Tarkasta männässä olevat reiät. Niiden pitäisi olla auki, mutta harvoin ovat (kuumenna nuppineula punahehkuun ja työnnä läpi, jos ei muu auta). Eli männässä on neljä pientä reikää, joiden pitää olla puhtaat. Reiät ovat tyhjäkäynnin ohivirtausta varten, sekä pienentävät alipainetta, jotta sähkömagneetti jaksaa tarvittaessa vetää venttiilin auki.

Venttiilin ainoa tarkoitus ei suinkaan ole ylläpitää tyhjäkäyntiä, vaan se toimii "imuna/rikastimena" ja kaasuläppäanturilta saamansa tiedon avulla yrittää ylläpitää kaupunkiliikenteessä kierroksia yllä, jotta turha kaasuttelu ja nykivä ajo jäisi pois. Eli venttiili ei sulkeudu heti kun kaasu löysätään vaan juuri päinvastoin. Kierroksissa tulisi olla vähän alle sekunnin viive kaasupolkimen liikkeeseen verrattuna. Venttiilin sylinteri on siis alituisessa liikkeessä kaupunkiliikenteessä. Juuri tuo mutteri säätää tätä viivettä sekä myös omalla tavallaan venttiilin tiiveyttä.

Itse kokeilin puhdistaa venttiiliä tämän ohjeen mukaan, tosin vasta sen jälkeen kun olin hommannut uudemman toimivan venttiilin ja laittanut sen kiinni. Puhdistettaessa saa tosiaan olla aika varovainen, multa lensi yksi jousi sieltä venttiilin sisältä aika vihaisesti, mutta löytyi kuitenkin.

Meikäläisen originaaliventtiili oli jonkin verran likainen, mutta en ole varma sainko sitä enää koottua alkuperäisenlaiseksi. Se mutterin saaminen takaisin oikeaan kohtaan on yllättävän vaikea toteuttaa.