Kirjoittaja Aihe: 206 - Taka-akseliston rasvanipat  (Luettu 27842 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hp10a10

  • Vieras
206 - Taka-akseliston rasvanipat
« : 31.05.2009, 14:38:47 »
Auto: 2000 206 1,4 (8-vent.)

Katselin tuossa omaa autoani että siellä ei ole rasvanippoja taka-akselilla. Onko tuo kuinka kovaa materiaalia porata tuo akseli, johon nipat pitäisi ruuvata kiinni. Tarviiko jotain erikoisteriä vai meneekö ihan normiterillä ja akkuporakoneella? Muutenhan noissa asennuksissa ei pitäis olla mitään ihmeellistä kun ohjeita kyllä haulla löytyy.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 206 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #1 : 31.05.2009, 17:45:53 »
Aivan on räkä rautaa menee millä vaan.

Lazze^

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #2 : 01.06.2009, 08:16:59 »
Minä ainakin omaan 306:seen porasin ihan akkuporakoneella ja joillakin halppis poranterillä. Lienee 206:ssa yhtä pehmeetä tavaraa.

_MikkoT_

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 187
Vs: 206 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #3 : 08.06.2009, 20:23:09 »
Johonkin noille main ne tulee laittaa. Eli nimenomaan liikkuvan osan 'kynkän' keskelle.
Seat Leon X-perience 2.0 TDI 4Drive 2015, Peugeot 207 1,4 16V 2006
Ex:Fiat Scudo Weekend 2.0 JTD 2004, Seat Exeo Style 2.0 TDI 2010, Volkswagen Golf 1.4 16V 2001,  Seat Toledo 1,9 TDI 2003, Peugeot 306 1,6 SR Style -96, Peugeot 309 1,6 GR -87

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 206 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #4 : 09.06.2009, 19:28:58 »
Meneekö toi rasva tosielämässä noille laakereille asti, jos nippa on keskellä laakereiden välissä? En tunne 2xx- ja 3xx-sarjan akseleita kovin hyvin, joten en tiedä onko laakerointi suojattu molemmin puolin, toispuoleisesti vai ei ollenkaan? Jos tuo olisi oma autoni niin irrottaisin mieluummin koko kynkän akseliputkesta ja rasvaisin sitä kautta. Hommaa on tietysti enempi mutta tällöin rasva menee tasan oikeen paikkaan...
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 206 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #5 : 09.06.2009, 20:02:48 »
Suojaus on ainoastaan sisemmän laakerin ulkopuolella, muuten laakerit on avoimia kaikissa malleissa. Koska ulompi laakeri on aina se ensin kosteudestta kärsivä niin nippa kannattaisi aina porata niin lähelle sisempää laakeria kuin vain mahdollista. Joskus näkee että nippoja on laitettu molemmille laakereille omansa, eikä sekään huono ratkaisu ole. Sitten reilusti rasvaa niin ei siitä ainakaan haittaa ole.

Ainahan rasvaus avaamalla on tehokkain ja paras tapa mutta sitä tuskin kukaan viitsii tehdä pariin kertaan vuodessa minkä noi kestääkseen vaatii.

hp10a10

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #6 : 27.10.2009, 08:16:16 »
Nyt oli meininki alkaa laittamaan nuo nipat. Onko jollakulla "oikeaa" tietoa paljonko tuonne pitää laittaa rasvaa per puoli. Tuolta lueskelin juttuja niin määrä oli jokaisella vähän omansa... Mikähän on riittävä määrä ja onko sillä merkitystä laittaako rasvat sisään rengas ilmassa vai maassa?

Lazze^

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #7 : 27.10.2009, 08:35:34 »
Itse ainakin olen lisännyt rasvat renkaat ilmassa johtuen lähinnä nosturin tuomasta helpotuksesta päästä auton alle  ;D Tuskinpa mitään merkitystä miten sen tekee? Sitten heti rasvauksen jälkeen olen nitkutellut perää ylös/alas käsijarrua käyttäen siinä toivossa, että uusi rasva leviäis mahdollisimman paljon.  8) Rasvan määrä menee varmaan omantunnon mukaan, itse olen laittanu prässillä kymmenisen "pumppausta" per puoli pari kolme kertaa vuodessa.

Leipuri

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #8 : 07.11.2009, 22:14:37 »
Tietääkseni 206 takatukivarret ovat onttoja, joten jos nipat laittaa, niin että nippa on esim. kutakuinkin keskellä ulomman ja sisemmän laakerin välissä, niin rasvaa saa tunkea tosi paljon, koska rasva menee onttoon tulivarteen. Siellä ei ole muoviholkkia laakereiden välissä niinkuin 405:ssa. Kyseinen holkkihan estää juuri sen tukivarren onkalon täyttymisen rasvalla. Tietysti, jos nipan laittaa aivan laakerin viereen, niin voi siitä jotakin laakerillekin asti mennä. ???

kmj68

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #9 : 30.07.2010, 11:06:51 »
Auto: 2005 206 1,4 Trendy.

Auto menossa ensi viikolla huoltoon, mutta merkkiliike (Automaa, Raisio) ei suostu laittamaan mitään ylimääräisiä rasvanippoja taka-akselille. Olisiko Turun seudulla joku muu korjaamo, joka olisi laittanut näitä 206:n rasvanippoja?

-Kari

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 206 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #10 : 30.07.2010, 12:40:16 »
Menovehkeessä onnistunee (Paraisilla), kun akselistoja tarkistavat/kunnostavat/myyvät:

http://www.leijonaosat.com/

Rasvanippojen asennuksen ei pitäisi viedä aikaa kuin noin 15 minuuttia, joka kannattaa pitää mielessä kustannusarvion kohtuullisuutta arvioitaessa.
« Viimeksi muokattu: 30.07.2010, 12:59:46 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 206 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #11 : 30.07.2010, 12:57:15 »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

J-PR

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #12 : 17.09.2010, 12:09:14 »
Löytyisikö joltain vielä kuvaa mihin kohtaan rasvanipat laitetaan.

Kuva 106 nipan paikasta. Eli 28mm kynkän sisäreunasta on hyvä paikka. Joku joka tuntee 206 paremmin voisi kommentoida onko tuo sopiva myös 206:een, uskoisin kyllä että on.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 206 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #13 : 17.09.2010, 13:02:39 »
106 ja 206 akselit on rakenteeltaan aivan samanlaiset. Ainoastaan 205/309/306/Xsara tyypin akseleissa on laakeri putki kynkässä muissa se on akselissa kuten 106,206,Partner,Berlingo,405. 106:n nipan paikka pelaa oikein hyvin 206:ssa.

Benkku

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #14 : 28.09.2010, 21:06:47 »
Kauan tollanyt päristelee jos laittaa rasvanipat vaihtaa laakerin ja holkin? kuukauden välein painaa vaseliinii väliin?

Kauan... Kun laitat sinne vaseliinia, joka tarkoitettu kosteudelle/teräksen korroosiolle alttiisiin olosuhteisiin. Kuukauden välein rasvaus, ehkä hieman liioittelua. Muutaman vuoden välein, voi olla tarpeellista, tai sitten ei. Riippuu lähinnä rasvasta ja laakereiden tiivistyksestä.