Kirjoittaja Aihe: 406 - Lämmityslaite on tehoton  (Luettu 12406 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

AK 5

  • Vieras
406 - Lämmityslaite on tehoton
« : 12.10.2010, 16:05:38 »
Ongelma:

Auto: 2000 406 2,0 ST (automaatti-ilmastointi).

On kylmä eikä riitä lämpö sisällä autossa.

- Ulkoanturi näyttää oikein
- Sisäanturi puhdistettu
- Ei nosta puhaltimen kierroksia automaatilla, manuaalisesti kyllä
- Puhaltaa jonkin verran lämmintä, mutta ei riittävästi
- Lämpötilan säätö muuttaa kylmälle

Lämpötiloja:

-Moottorinlämpö +86 C
-Ulkoilma -1 C
-Sisälämpö +13 C
-Pyynti +30 C
-Tuulilasille tuloilma +12 C
-Sivusuulake +42 C
-Jalkatila +17 C
-Keskisuulake +23 C
-Puhallin nopeus n. 1/2 maksimista
-Uusi termostaatti, ilmattu, ei vaihdettu vesipumppua, tuloilmasuodatin poistettu (ei vaikutusta)

Ratkaisu:

Vika oli kennossa, joka vaihdettiin ja kyllä nyt tarkenee. Motonetista 64 e. Se kenno oli sisältä tukossa, siis ne alaosan kanavat. Saisi varmaan avattua huuhtelulla, sieltä rintapellin liitoksien kautta. Puristuspihdit letkuihin, letkut irti, pitkä huuhtelu molempiin suuntiin vedellä, letkut kiini, pihdit irti, ilmaus ja menoksi. Tai 64 e Motonettiin, kennon vaihto, nesteen vaihto, huuhtelu, täyttö, ilmaus ja menoksi.

TEMP_ARKISTOON

anssi406

  • Vieras
Vs: 406 - Lämmityslaite on tehoton
« Vastaus #1 : 12.10.2010, 20:09:46 »
Jäähdytysnesteen pinta alhainen ja ilmalukko tulee ensin mieleen.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Lämmityslaite on tehoton
« Vastaus #2 : 12.10.2010, 23:36:54 »
Onko autossa säännöllisesti käytetty raitisilmasuodatinta, mikäli - niin suodatin voi olla tukkeutunut. Mikäli suodatinta ei ole käytetty, voi lämmönvaihdinkenno olla tukkeutunut (neulasia, puiden lehti yms. maatunutta roskaa).

Tarkista myös - lämmönvaihdinkennon tulovesiputkessa sijaitseva, metalliklipsillä putken pintaan kiinnitetty, lämpötila anturi - ettei ole irronnut.
« Viimeksi muokattu: 12.10.2010, 23:39:59 kirjoittanut Benkku »

AS16

  • Vieras
Vs: 406 - Lämmityslaite on tehoton
« Vastaus #3 : 13.10.2010, 10:42:21 »
Tarkista myös - lämmönvaihdinkennon tulovesiputkessa sijaitseva, metalliklipsillä putken pintaan kiinnitetty, lämpötila anturi - ettei ole irronnut.

Auto: 1997 406 3,0 V6 SV (ES9J4).

Missähän tämä tarkalleen ottaen sijaitsee? Minun autossani (automaattinen ilmastointi) tuollaista ainakaan en silmiini saanut kun mielenkiinnosta kävin etsimässä. :) Eikä kyllä löytynyt Service-Boxin kuvistakaan? Ei kummassakaan vuosikerrassa (96-99, 99-2004)?

505 tbo

  • Vieras
Vs: 406 - Lämmityslaite on tehoton
« Vastaus #4 : 13.10.2010, 12:35:59 »
Oma -03:nen vaatii ainakin koneen lähes normaalilämpöön ennenkuin alkaa nostaa puhaltimen kierroksia automaattisesti. Siihen saakka puhaltaa todella rauhallisesti. Ei se vielä lämmettyäänkään puhalla kovin lujaa jos vertaa esim työkaverin edelliseen 120d bemuun. Tukka meinas lähteä...  :)  Käsin kun nostaa puhaltimen nopeutta niin kyllä tupa lämpeää ihan kivasti.... Mulla on ollu tuulilasin suuttimessa lämpömittari niin jotain 65 asteista ilmaa tulee parhaimmillaan...  23 astetta pyyntinä....

artsi

  • Vieras
Vs: 406 - Lämmityslaite on tehoton
« Vastaus #5 : 13.10.2010, 12:45:27 »
406:n automaatti-ilmastoinnin logiikka on oma tieteenalansa, mutta ymmärtäisin kysyjän ongelman olevan nimenomaan sen, että puhaltimesta tuleva ilma ei ole lämmintä. Tulee se sitten automatiikan tai käyttäjän manuaalisesti säätämänä.

AK 5

  • Vieras
Vs: 406 - Lämmityslaite on tehoton
« Vastaus #6 : 13.10.2010, 15:54:37 »
-Siis se puhallusilma on haaleaa ei kuumaa
-Se nesteen määrä on normaali
-Vaikka moottorin lämmöt normaalit,ei muuta puhallinta automaatilla isommalle
-Tuloilma sivusuulakkeessa +39c ja ei kyllä oikeen riitä

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 716
Vs: 406 - Lämmityslaite on tehoton
« Vastaus #7 : 13.10.2010, 15:56:21 »
Pitäisi tulla ainakin + 65...70 astetta.
Peugeot 3008 hybrid

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Lämmityslaite on tehoton
« Vastaus #9 : 14.10.2010, 03:29:02 »
Auto: 2003 406 2,0 HDi ST (automaatti-ilmastointi).

Ei tuollaista anturia löydy meiltäkään eikä taida löytyä mistään 406:tosesta.

Kyllä automaatti-ilmastoiduissa nesteen lämpötilaa mittaava anturi on, mutta sijainti ei olekaan kennon tuloputkessa vaan, lämmönvaihdinkennon kotelossa. Kyseinen anturi, mittaa siis epäsuorasti nesteen lämpötilaa (ts. lämmönvaihdinkennon pinta-/kennokotelon lämpötilaa).

Osanumerot, 6445 L5 (O 08791 asti) tai 6445 JA (alkaen O 08792).

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Lämmityslaite on tehoton
« Vastaus #11 : 14.10.2010, 20:19:10 »
Mittaisikohan tuo anturi kuitenkin puhallusilman lämpöä eikä nesteen lämpöä? Jos tuo mittaisi nesteen lämpöä niin se tuskin pystyisi toimimaan kesällä ilmastoinnin ollessa päällä(kennossahan kiertää aina vesi),vai löytyykö sillekin oma anturi?

<clip>
Lainaus käyttäjältä: Benkku - tänään kello 03:29:02
...mittaa siis epäsuorasti nesteen lämpötilaa (ts. lämmönvaihdinkennon pinta-/kennokotelon lämpötilaa).
</clip>

Suomeksi... 'Lämmitysmoodissa siis', mittaa milloin puhallinnopeutta - ylipäätään, kannattaa alkaa nostamaan. Tuolla anturilla ei ole mitään tekemistä (jäähdytysmoodissa) ilmastoinnin puhallinnopeuden säädön kanssa, lämmityslaitteen kennossa kiertää jatkuvasti jäähdytysneste, se on kesälläkin kuumaa. Jäähdytysilmaa ei siten kierrätetä, ilmaa lämmittävän kennon kautta ja kyllä - höyrystinkennossa on oma anturinsa.

Sen verran pitää vielä palata asiaa,että miksi mitattaisiin epäsuorasti nesteen lämpötilaa kennon kotelosta,kun moottorin vesitilasta löytyy antureita joilla mittaus onnistuu tarkasti

Syystä, että lämmityslaitekin haluaa tiedon, milloin puhallusta voi/kannattaa nostaa. Kyseinen tieto, ei kulje väylällä ilmastoinninohjausyksikköön, vielä tuon ikäisessä.

AS16

  • Vieras
Vs: 406 - Lämmityslaite on tehoton
« Vastaus #12 : 15.10.2010, 13:03:19 »
Tulipa sitten aikani kuluksi kokeiltua vaihtaa tuo lämmönsäätö paneeli (automaattinen yksikkö) toiseen samanlaiseen ja kas kummaa, kaikki toimii nyt niinkuin pitääkin.

Se huurteenpoistonapin painallus aikaisemmin ei saanut kuin ihan minimaalisen tuulettimen kierrosten nousun aikaiseksi ja nyt alkaa villasukatkin jo mummolla pyörimään päässä, minusta puhumattakaan. Ja sama juttu nyt kaikkien lämmönsäätöjen kanssa, jos vaihtaa lämmöt tai kylmän täysille, niin puhallusta alkaa tulemaan huomattavasti kovemmalla.

Joten setän päätelmä on että siinä paneelissa/säätöyksikössä on vikaa jos noin temppuilee. Ja uusi pösöllä (Ph1) ei maksa kuin 925€ , Ruotsista näyttäisi saavan n.150€ posteineen. Ph2:n näyttäisi olevan paljon ::) halvempi , 450-550€ vuosimalleista riippuen.

Pietu82

  • Vieras
Vs: 406 - Lämmityslaite on tehoton
« Vastaus #13 : 22.10.2010, 15:31:46 »
Auto: 2000 406 2,0 ST.

Autossani on siis seuraavat oireet:
- Ulkolämpömittari näyttää noin 8-10 astetta liikaa.
- Vaikka laittaisin kojetaulun lämmöt asentoon 30 astetta, ei puhallus lisäänny, eikä tule lämmintä ilmaa, vaan sellaista "taskulämmintä", haaleaa. Puhallusta saa toki lujemmalle manuaalisesti, mutta lämpöä en ole saanut "kikkailtua". Ikkunat ei tänään tahtoneet sulaa enää työmatkalla..
- Keskimmäisistä etupuhaltimista tulee pelkkää kylmää, se vähäkin lämpimästä tulee reunoilta.
- Oire on kestänyt noin kuukauden päivät, ennen toimi moitteetta.

Auto ei siis kaiketi ymmärrä, että tarttis painaa lämpimämpää ilmaa kabiiniin. Tai sitten on jokin muu palikka hajalla. Voiko tällainen johtua pelkästään tuosta ulkolämpömittarin hajoamisesta, ja mitä muita syitä ongelmaan on muilla käyttäjillä?

Pietu82

  • Vieras
Vs: 406 - Lämmityslaite on tehoton
« Vastaus #14 : 22.10.2010, 18:21:19 »
Kyllähän automaatti-ilmastoidussakin 406:ssa puhaltimen nopeutta manuaalisesti säätäen sieltä pitäisi tulla pyydetyn mukaista lämpöä ihan riippumatta siitä, mitä ulkolämpömittari näyttää.

En oikein ymmärtänyt edellä olevaa tekstiä. Osaako joku sanoa, miten tietokone päättää sisälle tulevan lämmön? Siis tarkoituksena on kysyä, että vaikuttaako ulkolämpötilamittarin väärä arvo sisälle tulevaan lämpöön?