Kirjoittaja Aihe: Jäähdytysnesteet  (Luettu 110257 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pösöpenaali

  • Vieras
Vs: Jäähdytysnesteet
« Vastaus #15 : 07.01.2010, 16:13:38 »
Raahen Pörhöltä ostin nyt tota propyleeni-pohjaista nestettä, kun sitä tuolla aika varmasti nyt on, maksoi 15e 3L-tonkka, Zeron valmistamaa. Ne ois tarkoitus sinne laittaa. No niin, tuolla Service Boxin oppaassa netissä lukee että jäähdytin nestettä ei tarvitse vaihtaa :-X , kuitenkin huoltokirjaan on merkattu joko 120tkm/5 vuoden välein ::) ,mutta jos kummiski sen tässä vaihdan niin paljonko sinne sitä menee, tietääkö kukaan, varmaankin n. 6-7L , kaikkia tuolta ei varmaankaan pois saa joten luultavasti tuo 3L tonkka riittänee.
« Viimeksi muokattu: 07.01.2010, 16:23:30 kirjoittanut pösöpenaali »

pösöpenaali

  • Vieras
Vs: Jäähdytysnesteet
« Vastaus #16 : 09.01.2010, 19:19:47 »
Vastaten itse itselleni, tuo propyleeni pohjainen oli pösöön ihan oikea neste(väri ehkä myös hieman punertavan keltainen)n.5l meni koska järjestelmää ei saanut ihan kuivaksi valuteltua, kyl nuot nesteet kannattaa ainakin n.120tkm/5v välein uusia jo senkin vuoksi että neste vanhetessaan saattaa alkaa jopa syövyttämään tiettyjä metalleja taikka mennä hyhmään kovalla pakkasella ja tästä vesipumppu ei tykkää jne. , nätisti kävi vaihto näin talvella tuolla pajalla, mittasivat paljonko entistä tuli ulos, sitten saman verran sevosta kannuun, järjestelmään "vaihtovehkeellä" alipaine ja vhuss..uudet nesteet imasi sydeemi salamana sisään, ei kuulemma jää ilmoja tuolla koneella ;)

sulo2604

  • Vieras
Vs: Jäähdytysnesteet
« Vastaus #17 : 18.01.2010, 13:16:46 »
Auto: 2006 307 SW 2,0.

Jäädhytysjärjestelmästä pitäisi laskea nesteet pois. Mitä tilalle? Automaassa käyttävät kuulemma ZERO hd:tä, mutta vakiona on sitä keltaista...Onko väliä, jos laitan jotain long-life nestettä, kun kaikki nesteet kuitenkin vaihtuu?

Löytyi: LINKKI.

Täyttää samat vaatimukset kuin Glysantin G33 eli PSA B 71 5110.

sulo2604

  • Vieras
Vs: Jäähdytysnesteet
« Vastaus #18 : 18.01.2010, 21:08:09 »
Jep, Pörhöllä Raahessa oli propyleenipohjaista, Zeron valmistamaa, 15e purkki.

Samaa löytyi Motonetista, mutta ei ole samaa ainetta kuin alkuperäinen keltainen, joka on Glysantin G33-23F. Citroenilla on omassa purkissa Glysantin G 33, mutta se on sinistä. Että näin. Kyllä on yksinkertaisesta asiasta osattu tehdä vaikeaa. Nyt kuitenkin koneeseen menee Valvolinet ja huuhtelen systeemin ensin. Saa luvan kelvata Leijonalle.

pösöpenaali

  • Vieras
Vs: Jäähdytysnesteet
« Vastaus #19 : 18.01.2010, 21:13:41 »
No kyllä varppina kelpaa jellonalle Valvolinet, taitavat paremmat nesteet olla kuin nuot mitä mulle laitettiin, ekaks mullekkin tuota Valvolinea ehdottivat mutta oli se verta tyyristä ja olis jouduttu huuhteleen niin jäi laittamatta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Jäähdytysnesteet
« Vastaus #20 : 30.05.2010, 19:09:45 »
Hei taas! Seuraava ongelma pösöni (309 1.6 -91) kanssa ilman käyttöohjekirjaa on että minkäslaista jäähdytinnestettä hankin ja mistä sitä lisään?

Riippuu taas siitä, mitä nestettä auton jäähdytysjärjestelmässä ennestään on. :-) Todennäköisesti neste on ns. lyhytkestoista (vaihtoväli 2 vuotta) etyleeniglykolipohjaista silikaattipitoista ja väriltään vihreää. Tällöin esim. Aspon Zero HD on sopiva valinta.

Nestettä lisätään jäähdyttimen korkin aukosta (jollei autossa ole erillistä paisuntasäiliötä).

Itsellä sattuu olemaan jotain Korrekia http://www.korrek.fi/app/product/view/-/id/191
Voisiko tuota kenties laittaa sinne sekaan jos siellä olisikin tätä vihreää tavaraa?

Näyttäisi olevan ihan tavallista vihreää lyhytkestoista nestettä, joten käy se (kunhan aiempi ei ole punertavaa). Vanhan nesteen väri selviää parhaiten imemällä sitä hiukan esim. letkuun tai astiaan.
« Viimeksi muokattu: 20.09.2010, 19:39:00 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Jäähdytysnesteet
« Vastaus #21 : 09.08.2010, 09:18:46 »
MaxLife jäähdytysnesteen mainoksen pointti on juuri sekoitettavuus. Valvoline MaxLife jäähdytysnesteen ohjeissa, ei purkin kyljessä, mainitaan että kyseistä nestettä saa sekoittaa myös muiden nesteiden kanssa. Ensisijaisena työtapana ehdotetaan kuitenkin kaiken vanhan nesteen poistoa ja korvaamista MaxLifellä. Toissisijaisesti sallitaan sekoittaminen muitten nestetyyppien kanssa.

Itselläni vihreän nesteen korvaaminen MaxLifellä ilman huuhtelua ei ole aiheuttanut ongelmia, kun kokemusta on kahdesta autosta.

Valvoline MaxLife Coolant AntiFreeze (tuotesivu suomeksi, tuotesivu englanniksi, tuotetiedot PDF-muodossa)

Lainaus
Voidaan sekoittaa tarvittaessa useimpien väriltään ja laatuluokitukseltaan erilaisten jäähdytinnesteiden kanssa (punaisten, oranssien, vihreiden, sinisten). Suosittelemme kuitenkin sekoittamista saman laatuluokan nesteiden kanssa tai jäähdytinnesteiden vaihtoa kokonaan.

Lainaus
Luokitukset

BS 6580, 1992, Afnor 15-601, 1991, ASTM D-3306 (D-4656), ASTM D-4985, NATO S-759, Cuna NC956-16, O-Norm V5123, SAE J1034, J814C, J1941, DC 325.0, 325.2, 325.3, Ford WSS M97 B44-D, BMW N600.69.0, MAN 324 type NF, VW TL774C/D, G12, AUDI, Seat, Skoda, Jaguar, Opel 6277M, Isuzu, Daf, Leyland, MAN B&W, Renault RVI, Scania, Volvo, GM B 040 0240, MTU, SAAB (6901 599), Peugeot (PSA B 71 5110), Citroën (PSA B 71 5110), Detroit Diesel, Deutz MWM, G12+, G13, G30, G33, G48

Eli tuotteen sekoitettavuus muihin nesteisiin on poikkeuksellisen hyvä. Litrahinta 6,78 e (Motonetissa) vain on aika järkyttävä verrattuna muihin pitkäkestoisiin silikaattivapaisiin nesteisiin (esim. Aspo Zero Long Life maksaa 3,99 e/l).
« Viimeksi muokattu: 15.02.2012, 12:05:26 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

antsu

  • Vieras
Vs: Jäähdytysnesteet
« Vastaus #22 : 28.01.2011, 07:46:50 »
Oma "kuningasleijona" kävi termostaatin vaihdossa. Eivät tyhjentäneet järjestelmää kokonaan, joten nyt sisällä kahta eri perusnestettä. Muutama tonni nyt kuljettu ja hyvin pelaa. Sitä ihmettelen kun kaatoivat vain raakaa nestettä sisään, mittarilla mittasin kestävyyttä niin pohjaan napsahti. Talvella ei tieten moottoria haittaa vaikka neste onkin melkein raakaa? Ymmärrykseni on että kesäksi tieten kannattaa laimentaa kiehumispisteen takia?

Etyleeniglykolin kiehumispiste on tämän mukaan 200 C, mutta sen lämmönsiirtokyky on jonkun verran heikompi kuin veden. Eli jos kone kesällä pyrkii liika kuumaksi, kannattaa käyttää ohuempaa seosta. Ja vesihän on paljon halvempaa eli turha käyttää liian vahvaa seosta.

Benkku

  • Vieras
Vs: Jäähdytysnesteet
« Vastaus #23 : 27.06.2011, 00:18:23 »
Valvolinellä erikoisneste (huom. mainostavat parhaimmaksi).
http://www.valvoline.fi/tuotteet/jaahdytinnesteet/jaahdytinnesteet_index.html           

'Mainostavat parhaimmaksi' - missä niin lukee - parhaimpiin kuuluvaksi mainitsevat, seikka josta monoetyleenituotteiden kohdalla ollaan toistakin mieltä.

Ihan normi tavaraahan tuo on - eipä juuri mitenkään poikkea muista monoetyleenipohjaisista tuotteista.
http://www.bobistheoilguy.com/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=612106

http://en.wikipedia.org/wiki/Ethylene_glycol

Jos haluaa parasta ja lisäksi myrkyttömän vaihtoehdon, niin prolyleeniglykolia jäähdytysnesteen olla pitää.
http://en.wikipedia.org/wiki/Propylene_glycol

Benkku

  • Vieras
Vs: Jäähdytysnesteet
« Vastaus #24 : 27.06.2011, 10:12:07 »
Valitse suorituskykyinen, uuden teknologian MaxLife jäähdytinneste:
...
Patentoitu lisäaineistus takaa jäähdytysjärjestelmän erittäin pitkän käyttöiän...

Joo, kuulostaahan tuo 'patentoitu' hyvältä, mutta kyseinen patentti on erään kemian alan yhtiön ei Valvolinen. :) Kyseinen yhtiö myy korroosionesto pakettiaan muillekin jäähdytysnesteen valmistajille. Samaa tavaraa siis pääsääntöisesti nuo ovat.

MSDS:ää kun katsoo, niin aivan tavallinen monoetyleenipohjainen ajoneuvojen jäähdytytsjärjestelmien lämmönsiirtoneste kyseessä. Kyseinen jenkkifirma vaan hehkuttaa tuotteitaan keskimääräistä enemmän, tiedäthän 'sellaiset leveät paukkuvat henkselit'.

Benkku

  • Vieras
Vs: Jäähdytysnesteet
« Vastaus #25 : 27.06.2011, 10:27:59 »
Jos haluaa huippulaatuisen lämmönsiirtonesteen niin tuossa olisi sellainen... vaikka näilläkin 'perinteiseen jenkkityyliin' 'leveät henkselit', mutta tuotekin on kyllä hyvä.

http://www.evanscooling.com/coolants/
http://www.evanscooling.com/water-based-vs-waterless-differentiators/
http://www.evanscooling.com/fuel-efficiency/
« Viimeksi muokattu: 27.06.2011, 10:44:11 kirjoittanut Benkku »

Benkku

  • Vieras
Vs: Jäähdytysnesteet
« Vastaus #26 : 27.06.2011, 23:42:49 »
'Puhtaan' ts. deionisoidun veden käyttö ei todellakaan ole 'nyanssi', vaan järkevää ja pidemmän päälle välttämätöntäkin. Akkuvesi on 'puhtaudeltaan' jo riittävän puhdasta.

http://www.google.fi/search?&q=deionized+water+conductance
http://www.myronl.com/PDF/application_bulletins/di_ab.pdf

Hanaveden johtavuus tyypillisesti välillä 300-1000 us (mikrosiemensiä), mikä on melko paljon.

Vedetöntä lämmönsiirtonestettä saa tilaamalla ja sitä toimittavat 'vauhtiputkat'.

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Vs: Jäähdytysnesteet
« Vastaus #27 : 21.08.2011, 20:09:55 »
Auto: 2007 207 1,6 THP175 RC.

Käytetäänkö autossa jotain erikoisjäähdytinnestettä? Onko normaalia, että jäähdytinneste on ruskeaa?
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 716
Vs: Jäähdytysnesteet
« Vastaus #28 : 21.08.2011, 20:15:49 »
Vihreetä pitäs olla. Ruskea on vaihtokunnossa.
Peugeot 3008 hybrid

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: Jäähdytysnesteet
« Vastaus #29 : 21.08.2011, 21:32:04 »
Originaali täytös on ruskeahkoa. 2007 malliseen autoon on pian vaihto ajankohtainen.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -