Kirjoittaja Aihe: 206 - Ei aina käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää (ajonesto)  (Luettu 22097 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

manyga

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1999 206 1,4 (TU3JP, VF32CKFXE40097528).

Ja taas on pojan autossa ongelma. Perjantaina yht'äkkiä jätti pojan matkahuollon pihaan. Ei vaan suostunu käynnistymään, pyöritti kyllä. Auto hinattiin sivumpaan, ja työpäivän jälkeen mentiin hinaamaan. No nyt käynnistyikin, heti. Ei siis tarvinnut kokeilla mukana ollutta vara-avainta. Poika pääsi vähän ajelemaan, kunnes taas noin tunnin päästä soitti, että nyt on jäänyt taas kaupan pihaan, ei käynnisty. Eikä avaimen vaihto auta. Hinattiin auto kotiin. Laitettiin auto yön yli lämmitykseen niin, että lämmitti aina välillä vähän aikaa.

Aamulla ei käynnistynyt, kun oli lämmin (tai siis oletus on että siksi kun oli ollut lämmityksessä). Vähän ajan päästä kylmenneenä käynnistyi, kävi vähän aikaa, kunnes sammutti. Eikä käyntiin, veti akun tyhjäksi. Akku lataukseen ja taas hetken päästä vian etsintää.

Täältä foorumilta on yritetty etsiä ongelmaan ratkaisua hakusanoilla 'käynnistysongelma', 'ei käynnisty' jne. Ja kokeiltu etsiä kaikenmaailman saadut vihjeet. Viimeisenä ainoalta tuntuvana ratkaisuna haettiin Motonetistä lämpötilan tunnistusanturi (vihreä), mutta sen vaihdolla ei ollut mitään vaikutusta.

Lisäksi ostettiin hiilet uudet, kun jostain kumman syystä mittarikentän latausvalo himmeästi hehkuu, jos ei ns. 'laita valoja päälle'. Jos laittaa valot päälle kääntämällä katkaisijasta, ei mitään valoa hehku mittaritaulussa.

Ratkaisu:

Ecu, BSI ja avaimen siru pitää olla samasta paketista kaikkien kolmen. Kerran käytössä ollutta BSI-boksia ei pysty ohjelmoimaan toiselle eculle mutta uuden käyttämättömän BSI-boksin pystyy mutta sen hinta on hunajaa.

No nyt! Eilen saatiin hakea auto. 919€. Tänään sit oli katsastus, ei menny läpi... Turvavyö pitää uusia. Ja pari kehoitusta. Mut auto käy.

Joo, nuo kolme osaa vaihdettiin. Sattui viime viikolla tulla samanlainen kolariauto samanmerkkisellä boxilla. Mittarilukema ei korjaamon mukaan muutu, eikä sillä olis kuulemma niin väliäkään. Todellisuudessa meillä oli kaikilla muistikuva, että lukema oli noin 180000 ja nyt se on yli 190000...

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Akun voisi nyt aluksi ladata täyteen tai vaihtaa uuteenkin, jos on vielä auton mukana tullut akku tai jos kertaalleen vaihdetullakin alkaa ikää olla viitisen vuotta. Mittaa akun napajännite ennen käynnistystä ja tarkkaile sitä myös käynnistysyrityksen aikana ja heti sen jälkeen.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=32782.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=26905.msg129299#msg129299
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=51764.msg214440#msg214440

Kun auto on saatu käyntiin, kannattaa akun jännite mitata uudelleen, jotta selviää, lataako laturi akkua vai onko laturissa(kin) vikaa. Merkitse lukemat muistiin ja ilmoita foorumilla.

Jollei akku/laturi ole syynä ongelmaan, niin sitten voi siirtyä seuraaviin vaihtoehtoihin, joita riittää.
« Viimeksi muokattu: 11.12.2011, 12:56:03 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Myös virtalukko/virtalukon pohja voi aiheuttaa harmia.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

manyga

  • Vieras
Akku on kunnossa, viime syksynä vaihdettu. Ja käynnistyy siis kylmänä ihsn ok, mutta uudelleen starttaus lämpöisenä ei onnistu, pyörittää kyllä. Ei enää mitään käsitystä, mikä vialla. Ajamaan ei uskalla lähteä kokeilemaan, kun ei tiedä minne se taas jättää.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Tarkista nyt kuitenkin nuo jännitteet eri tilanteissa varmuuden vuoksi, jos vaikka laturi olisi rikki ja ongelmat johtuisivat siten liian alhaisesta akkujännitteestä. Onpahan sitten ainakin yksi vikamahdollisuus suljettu kokonaan pois.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Minkä verran autolla on ajettu? Voisit myös yrittää kuunnella/mitata, toimiiko polttoainepumppu:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=30655.msg147527#msg147527
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 869
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Avaimen vaihdosta ei ole apua kuin siinä tilanteessa, että käynnistykseneston merkkivalo syttyy. Sulla ei pala käynnistykseneston merkkivalo. Vika ei ole siis avaimessa eikä transponderissa (=käynnistykseneston antenni virtalukon ympärillä).

YKK-anturi ?
Jokin BSI-boksin rele?
Bensapumppu?
Virtalukonpohja?
ECU?
Peugeot RCZ HDI FAP

_MikkoT_

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 187
Kampiakselinasento tunnistin syyniin.  Kyseessä induktiotunnistin jonka käämi mahd. poikki. Johtaa kylmänä mutta lämmetessään laajenee ja menee mykäksi jolloin myös auto ei yritäkkään käyntiin.
Seat Leon X-perience 2.0 TDI 4Drive 2015, Peugeot 207 1,4 16V 2006
Ex:Fiat Scudo Weekend 2.0 JTD 2004, Seat Exeo Style 2.0 TDI 2010, Volkswagen Golf 1.4 16V 2001,  Seat Toledo 1,9 TDI 2003, Peugeot 306 1,6 SR Style -96, Peugeot 309 1,6 GR -87

1peugeot2

  • Vieras
Minulla oli aikoinaan 309:ssä (jossa myös TU 3 -moottori) aivan samat ongelmat. Vikaa haettiin korjaamolla kauan, koska se käynnistysongelma oli aivan satunnaista. Välillä käynnistyi ihan normaalisti ja sitten taas jäi kaupan pihaan tai milloin minnekin.
Korjaamon kaveri paikansi vian: se oli bensapumpun rele, osa oli halpa, mutta vika vaikea löytää. Joten tarkasta koko bensan syöttöpuoli.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Kampiakselinasento tunnistin syyniin.  Kyseessä induktiotunnistin jonka käämi mahd. poikki. Johtaa kylmänä mutta lämmetessään laajenee ja menee mykäksi jolloin myös auto ei yritäkkään käyntiin.

Tosin auton luulisi myös sammuvan heti, kun asentotunnistin lakkaa toimimasta. Käyntihäiriöitäkin voi esiintyä sitä ennen:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=26395.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=6227.0

Kannattaa tuo joka tapauksessa mitata ja puhdistaa. Hakutoiminnolla löytyy ohjeita (esim. hakutermillä "kampiakselin asentotunnistin").
« Viimeksi muokattu: 11.12.2011, 15:21:08 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

manyga

  • Vieras
Tällä hetkellä on tuo laturi irti ja tarkistuksessa. Tilannetta pahentaa sekin, että auto on ulkona, ja sää nyt on mitä on. Pystyykö noita tunnistimia, ECU:a ja esim ykk-anturia (mikä lieneekään), testaamaan ilman, että koittaa vaihtaa uuteen?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Ei se mahdollisesti viallinen laturi käynnistymistä estä ja sen kunto selviää mittaamalla akun jännite (latausjännite), kun auton saa käyntiin. Kuten sanottua, haulla löytyvät ohjeet ja esimerkkitapaukset kampiakselin asentotunnistimen (jota jotkut myös YKK-anturiksi kutsuvat) mittaamiseen yleismittarilla (vastusmittaus).
« Viimeksi muokattu: 11.12.2011, 17:28:55 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

manyga

  • Vieras
Laturin hiilet on nyt sit kans vaihdettu. Ei tiedä mistä johtuu, mutta toistaisekia auto lähti käyntiin, kävi hyvin. Kun sammutti, käynnistyi uudelleen. Lämmötkin nostatettu n 80 asteeseen. Pitää myöhemmin vielä testata, että olisko nyt ok, vai tuleeko tuo käynnistymättömyys esille taas. Tuo kampiakselin asentotunnistin on kans putsattu aiemmin.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
206:ssa normaalit lämmöt on 90 astetta +- viisarin paksuuden verran.
Peugeot 3008 hybrid

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Mittaapa se latausjännite. :-)
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info