Kirjoittaja Aihe: 407 - Moottoriöljyn kulutus (EW12J4)  (Luettu 25348 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 407 - Moottoriöljyn kulutus (EW12J4)
« Vastaus #60 : 07.10.2013, 21:32:02 »
Taitaa liki kaikki 2.2 koneet rouhia öljyä ainakin tuon 0,5 litraa tuhannella tai enemmänkin. Itse en tuohon vielä takertuisi vaan ajelisin öljykannu aina mukana.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 545
  • Motion&Emotion
Vs: 407 - Moottoriöljyn kulutus (EW12J4)
« Vastaus #61 : 07.10.2013, 21:42:14 »
Nyt öljyt vaihtoon ja oikeat öljyt säiliöön. Ja vaihtoväli 10tkm Max 15tkm.
Peugeot 308 2011 1.6 hdi 433tkm Peugeot 508 GT 2015 2.2hdi Peugeot 508 SW GT 2011 2.2hdi

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Moottoriöljyn kulutus (EW12J4)
« Vastaus #62 : 08.10.2013, 00:06:28 »
Itse pääsen 200tkm ajetulla 1.8-bensalla 7-15tkm ennenkuin tulee varoitus öljyn määrästä (alamerkissä). Riippuu ehkä lämpötiloista ja ajo-olosuhteista.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Vs: 407 - Moottoriöljyn kulutus (EW12J4)
« Vastaus #63 : 08.10.2013, 09:23:08 »
Taitaapi tuohon öljynkulutukseen vaikuttaa myös ajo-olosuhteet. Olen omistanut kaksi EW12J4 koneista. Tällä nykyisellä ajettu 115 tuhatta ja toisella myytäessä  188 tuhatta eikä kumpaankaan ole kertaakaan tarvinnut lisätä vaihtovälillä öljyä. Ylempänä ketjussa kyllä kerrottiin, että vähintäin näissä 5 litran tonkka kuluu 10 tuhannen matkalla. Öljyvuodot sulkisin pois. Kampiakselistefa vuodot yleisiä, omassanikin etustefa vuotaa tällä hetkellä ja jo kertaalleen korjattukin.

vmikkoj

  • Vieras
Vs: 407 - Moottoriöljyn kulutus (EW12J4)
« Vastaus #64 : 08.10.2013, 10:11:40 »
Taitaa liki kaikki 2.2 koneet rouhia öljyä ainakin tuon 0,5 litraa tuhannella tai enemmänkin. Itse en tuohon vielä takertuisi vaan ajelisin öljykannu aina mukana.

Näin menettelen Pappasportin kanssa. Kyllä yksi pänikällinen Mobilia menee tihennetynkin öljynvaihtovälin aikana. Öljyvuotoa (havaittavissa olevaa) ei ole. Yli 330 000 km on tähän mennessä ilman moottoriongelmia mennyt ja ajo jatkuu ;)

jani_h

  • Vieras
Vs: 407 - Moottoriöljyn kulutus (EW12J4)
« Vastaus #65 : 08.10.2013, 18:48:16 »
Ostohetkellä öljyä oli tikun ylämerkkiin asti, ja nyt 2000 km jälkeen öljyä on pyöreästi 2/3 mittavälistä. Ilmeisesti moottorin öljytilavuus on noin 4.3 litraa, joten tällä saa öljynkulutukseksi hyvin alakanttiin arvioiden noin 0.5l / 1000 km.

Ostin moottoriöljyä (5W40), ja suoritin lisäyksen. Vaikutti siltä, että hieman alle litran lisäämisen jälkeen öljypinta oli jälleen tikun ylämerkissä. Tästä voidaan laskea, että lainauksessa mainittu arvio kulutuksesta ei olekaan alakanttiin vaan ehkä aavistuksen yläkanttiin; todellinen kulutus lienee kai jonkin verran vähemmän. Tietenkin itselleni heräsi kysymys tästä (positiivisesta?) yllätyksestä, että paljonko tuo öljyn mittatikun ylä- ja alamerkin väli on nyt sitten onkaan öljylitroissa? Entä kuinka vähän öljyä pitää olla ennen kuin ajotietokoneen käynnistyksessä suorittama öljyntarkastus alkaa valittaa asiasta?



vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Moottoriöljyn kulutus (EW12J4)
« Vastaus #66 : 08.10.2013, 20:04:32 »
Muistelisin että tikun max-min -merkkien väli omassani on n. 1 litra (voin olla väärässä, eli voi olla esim. 1,5 litraakin). Ja öljynvaihdon jälkeen tason pitäisi olla maksimi-merkissä (=öljytilavuus). Minimimerkki ei todellakaan ole 0 litrassa. Minulla varoitus alkaa tulla kun ollaan alamerkissä.

Eli sun kulutus olisi 1/3 yhdestä litrasta 2000km matkalla = 0,34 litraa / 2000km = 0,17 litraa / 1000km = 1,7 litraa / 10000km.
« Viimeksi muokattu: 08.10.2013, 20:11:26 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 545
  • Motion&Emotion
Vs: 407 - Moottoriöljyn kulutus (EW12J4)
« Vastaus #67 : 08.10.2013, 22:32:20 »
Khyllä se varotus merkki huutaa tosiaan kun öljyt on aivan alarajassa. Kokeileppa myös gulfin öljyjä ite sain aikaanaan sillä öljyn syömisen kuriin.
Peugeot 308 2011 1.6 hdi 433tkm Peugeot 508 GT 2015 2.2hdi Peugeot 508 SW GT 2011 2.2hdi

nelinollakutonen

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
Vs: 407 - Moottoriöljyn kulutus (EW12J4)
« Vastaus #68 : 16.04.2022, 01:36:11 »
Herätelläänpäs vanhaa aihetta.

Vm 2005 407  2,2 bensakoneella, ja oireena suuri öljynkulutus ja savutus. Autolla ajettu noin 290tkm.

Öljyä kuluu mututuntumalla 0,5-1 l / 1000 km, ja sinistä savua pukkaa sekä kylmällä että lämpimällä koneella, erityisesti kun kaasua polkaisee reippaammin. Pakokaasu haisee todella pahalta, käynnistäessä haju sama kuin kaksitahti moottorikelkalla.

Savutuksen määrä ei mikään kohtuuton, mutta risteyksestä kun lähtee liikkeelle, ja katsoo peilistä, niin sopivissa valaistusolosuhteissa näkee kyllä selkeän sinertävän pöllähdyksen.

Oisko tässä nyt männänrenkaat pettämässä, vai voiko venttiilinvarrenkumit tai kannentiiviste oireilla tällä tavoin?

Kannattako yrittää elvyttää Fortella tms? Öljyt (halpis) jo vaihdoin, eikä vaikuttanut asiaan.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Moottoriöljyn kulutus (EW12J4)
« Vastaus #69 : 16.04.2022, 02:11:49 »
En tiedä vaikuttaako asia pöllyttämiseen, mutta oletko katsonut missä kunnossa mahdollinen venttiilikopan kanteen tuleva kaasujen huohotusjärjestelmä on. Mulla oli 1.8 EW ssä toisen kannen päässä letku joka liittyi asiaan. Kun muista syistä avasin kopan, oli siellä jonnin verran öljymönjää. Mutta ei mulla silti ollut näkyvää savutusta 400 tkm aikana.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 770
Vs: 407 - Moottoriöljyn kulutus (EW12J4)
« Vastaus #70 : 16.04.2022, 10:35:11 »
Herätelläänpäs vanhaa aihetta.

Vm 2005 407  2,2 bensakoneella, ja oireena suuri öljynkulutus ja savutus. Autolla ajettu noin 290tkm.

Öljyä kuluu mututuntumalla 0,5-1 l / 1000 km, ja sinistä savua pukkaa sekä kylmällä että lämpimällä koneella, erityisesti kun kaasua polkaisee reippaammin. Pakokaasu haisee todella pahalta, käynnistäessä haju sama kuin kaksitahti moottorikelkalla.

Savutuksen määrä ei mikään kohtuuton, mutta risteyksestä kun lähtee liikkeelle, ja katsoo peilistä, niin sopivissa valaistusolosuhteissa näkee kyllä selkeän sinertävän pöllähdyksen.

Oisko tässä nyt männänrenkaat pettämässä, vai voiko venttiilinvarrenkumit tai kannentiiviste oireilla tällä tavoin?

Kannattako yrittää elvyttää Fortella tms? Öljyt (halpis) jo vaihdoin, eikä vaikuttanut asiaan.
Öljyissä ON eroa. Toisaalla täällä oli keskustelua mm. Eurolin öljystä, mikä on melkoista kuraa. Joten ei sinne koneeseen kannata mitä tahansa öljyn väristä halpislirua laittaa.  ;)
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 407 - Moottoriöljyn kulutus (EW12J4)
« Vastaus #71 : 16.04.2022, 10:42:14 »
Just meinasin sanoa, että halpisöljyillä ei saavuteta mitään etua.
Kerran poikkesin Totaleista tarjousöljynvaihtoon kahden auton voimalla, jonka jälkeen molemmat autot alkoi kuluttamaan öljyä.
Toinen oli juurikin EW12 kone 100 tonnia ajettu. Kävi ilmi, että tarjousöljy oli Fixus ketjun omaa luirua. Vaihdoin äkkiä takas Totaleihin.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 407 - Moottoriöljyn kulutus (EW12J4)
« Vastaus #72 : 16.04.2022, 12:20:40 »
Mobil, Shell, Castrol, Liqui Moly, Total... Noista jotain kun kaatelee koneisiin eikä ylitä huoltovälejä niin ne toimii ja kestää. Itse olen nyky HDiissä käytellyt mobilia,  EW12 ja TU5 kulki Totaleilla ongelmitta. 406 HDi kulki noin 150 000 kilsaa Liqui Molyillä murheitta.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307