Kirjoittaja Aihe: 206 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää (viallinen johto)  (Luettu 16015 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Maraaton

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2002 206 1,6 XS (80 kW).

Laitoin auton parkkiin normaaliin tapaan ja palatessani autolle se ei enää käynnistynytkään. Startti pyörittää normaaliin tapaansa, mutta ei edes luvannut. Auto tuotiin hinausautolla omaan pihaan ja jatkettiin tutkimista. Koitettu on nyt akun navan irrottamista sekä toisella avaimella käynnistämistä. Sitten laitoinkin vikakoodinlukijan kiinni ja se kertoikin pelätyn asian: ohjausyksikköön ei saada yhteyttä.

Joten mikä voisi olla sellainen asia, joka vie näissä yhteyden boksiin? Katsoin jo siihen meneviä johtosarjoja ja kokeilin, olisiko jokin poikki, mutta tuloksetta.

Ratkaisu:

Vika on saatu vihdoinkin selville. Oli moottorinohjausyksikölle menevä johto mennyt poikki. Kokeilin johtoja, kunnes yksi johto sattuikin käteen, joka oli kuin olikin poikki.

micco

  • Vieras
Ihan saman teki yksi 206 ja syynä oli viallinen sytytyspuola. Ohjausyksikköön sai yhteyden kun otti pääsulakkeen irti moottoritilasta ja laittoi takaisin. Vika tuli jollain aikavälillä aina uudestaan ja tosiaan puolayksikön vaihdolla tuli kuntoon. Toki tämä tapaus voi olla erilainen, mutta tuo puolavika->ei yhteyttä ECU:n oli googlettamalla ongelma Magneti Marellin moottorinohjauksen kanssa ennen jotain päivitystä.

micco

  • Vieras
Antaako pelkkä sulakkeen irtiotto mitään tietoa, vai onko vaihdettava puola että saa mitään varmaa tietoa? Tajusin tossa autolla käydessäni, että moottorin vikavalokaan ei pala virtoja kytkettäessä päälle.

Niin se moottorin keltainen valo ei pala, koska yhteyttä ECU:n ei ole. Ainakin tuossa 206:ssa sulakkeen irtiotto ja takaisinlaitto ja ECU:n napsahtamaan ja jälleen auto sai yhteyden ECU:n. Se ECU meni jotenkin lukkoon tuosta viallisesta puolasta ja mikään muu ei herättänyt sitä. Kokeile tuota, ja eiköhän akun irrottaminenkin saa aikaan saman tuloksen.

plagu

  • Vieras
ECU ei todennäköisesti saa sähköä, oletko tarkistanut moottoritilassa ECU:n sulakkeen? Sitten seuraavaksi kaksoisrele tarkistukseen mikä antaa ECU:lle sähköt. 15-napainen, löytyy ECU:n läheltä.

Edellä mainittujen lisäksi myös maadoituspisteet on syytä tarkastaa.