Kirjoittaja Aihe: 508 - Akun vaihto  (Luettu 24025 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #60 : 20.03.2018, 21:10:45 »
Vikakoodien lukuun juu heti ja ihan uunona voisin veikata että akku finaalissa mutta mistä sen tietää ilman vikaakoodien lukua ja akun kunnon tarkistusta.  ;D

Vilijoo

  • Vieras
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #61 : 30.03.2018, 17:29:56 »
508 GT ilman start&stoppia vaatii service boxin mukaan AGM-akun. Omassani on kuitenki tavallinen. Maalaisjärjellä ajateltuna se voi vaikuttaa akun kestävyyteen, mutta voiko se tehdä hallaa myös autolle?

antsu

  • Vieras
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #62 : 30.03.2018, 18:24:47 »
Vaikea kuvitella, että siitä autolle olisi haittaa.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #63 : 30.03.2018, 21:42:44 »
Autoa ei kiinnosta tuleeko 12 volttia minkä tyyppisestä akusta, kunhan sähkö riittää.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #64 : 31.03.2018, 05:26:44 »
AGM akkua ladataan tyypillisesti korkeammalla jännitteellä, se onko siitä haittaa tavallisen akun kanssa, no ei varmaan jos jännite ei ole liian korkea. Toinen juttu on se mikä pitää ymmärtää että nyky autoissa on erikseen käyttö ja lataus puoli, ei niin kuin ennen että kaikki oli samassa järjestelmässä. Eli ainoa vaara mikä tuossa on yleensäkään on se että tavallinen akku kiehuu kuiviin.

Eikös tästä ollut puhetta että akku pitäisi koodata autoon jotta järjestelmä tietää miten akkua tulee ladata?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #65 : 31.03.2018, 10:00:56 »
Auto: 2013 508 SW 2,0 HDi 163 Allure (n. 225 000 km, ei start/stop toimintoa).

Minä en sopeuttanut akkua mitenkään - latasin vain yön yli ja vaihdoin. Tähän tulkintaan tulin sillä, että useammassa viestissä arveltiin vain start/stop toiminnallisuudella olevan auton kaipaavan sopeutusta.

Akku on ollut nyt kuukauden paikallaan. Economy Mode - on ollut kerran tai kaksi päällä webaston käytön jälkeen.  Pitäisikö/kannattaisiko tuo sopeutus edelleen tehdä -- vai onko aika hoitanut sopeutuksen?

Jukka P.


Rock3

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #66 : 09.11.2019, 12:45:13 »
Auto: xxxx 508 x,x GT.

Laitoin AGM-akun, kun webasto kyykytti edellistä EFB-akkua. Mutta nyt askarruttaa noi asetukset tulla valikossa, mitkä asetukset on oikein AGM akulle ?
508 SW Allure BlueHDi 120

am_tiainen

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 124
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #67 : 20.01.2020, 21:58:52 »
Akkuasetuksissa on vähän epäselvät termit käytössä. Ainakin tuo viimeisessä kohdassa (Battery technology type) määritellään että käytössä on AGM akku = VRLA.

Omassa 508 BlueHDI (Start & Stop) on ollut alusta alkaen AGM akku käytössä ja siinä on seuraavat asetukset:

Type of battery present on the vehicle: 70 Amp hours

Calibration of the wake-up threshold for the battery cha
rge status control unit (BECB) in correlation with the pre
-starting information: Function deactivated

Name of the supplier of the battery: Invalid value

Battery technology type: Sealed VRLA/VRLA2 = AGM

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #68 : 20.08.2020, 18:11:54 »
Auto: 2012 508 SW 1,6 HDi (120 000 km).

Jos toi akun varaustilan valvonta yksikkö on rikki, niin herjaako ajotietokone engine failure ja economi mode sekä webasto ei lähde käyntiin? Mistä ton valvontayksikön sais edullisesti kun merkkiliikkeesä 180€ ?
https://www.accessoires-specialiste-peugeot.com/recherche?controller=search&orderby=position&orderway=desc&search_query=9815524580&submit_search=

Aika kovasti joku vetää välistä, kun Ranskassa tuon osan hinta 80 €, helppohan se on tietysti hinnoitella, kun laittaa vaan ykkösen hinnan eteen.
Suomessa Turun poistotorilla 147 € (norm.hinta 184 €).

https://www.poistotori.fi/tuote/?id=296763

petriky

  • Vieras
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #69 : 24.10.2020, 08:36:48 »
Auto: 2013 508 SW 2,0 HDi 163 RXH HYbrid4.

Alkaa akku vetelemään näköjään viimeisiään, kun oli webasto puoli tuntia päällä niin eipä tuo enää käynnistynytkään ennen kuin latasi. Auto siis 2013 rxh hybrid. Täytyykö vanha akku nostaa sen verran ylös että näkee akun tyypin, EFB , AGM ja mitä muita noita nyt sitten onkaan. Kun katselin akkuhyllyssä niin näyttää löytyvän EFB start stop ja AGM start stop tyyppiä. Ajattelin että ei joutuisi käyttämään autoa akun vaihdon jälkeen uuden akkutyypin ohjelmoinnissa. Vai miten muut olette toimineet ?

petriky

  • Vieras
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #70 : 24.10.2020, 08:45:14 »
Onko akun vaihdossa mitään muuta erityistä huomioitavaa ?

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #71 : 24.10.2020, 09:25:19 »
Jättääkö hybridi tielle, jos 12 V akku ei jaksa autoa käynnistää ja vielä niin, että Webasto sen on tyhjentänyt? Eikö tuo osaa hyödyntää ajoakkua?

Diagboxissa on joitain tietoja akusta, mutta onkohan nuo kovinkaan kriittisiä. Ehkä vaikuttavat S&S:n käyttöön? Mulla on BlueHDi:ssä muutaman kuukauden ikäinen akku, mutta silti menee S&S helposti pois päältä. Näyttää vaativan yli 10 km ajoja.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

antsu

  • Vieras
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #72 : 24.10.2020, 09:35:07 »
En tiedä eroaako hybridi pelkällä polttomoottorilla varustetuista autoista, joille pitää kertoa akun kapasiteetti sen muuttuessa.

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #73 : 24.10.2020, 09:59:17 »
OT: Mulla Boxeri sammuttaa webaston tai ei edes käynnistä sitä, jos jännite alhainen. Silti jaksaa startata ja käynnistyä. Nyt on pakko hommata uusi akku. Bosch 100 Ah helmikuussa 8v. Harmi ettei pysty lisäämään nestettä tohon. Eiköhän se kuivuus tapa tuonkin.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

petriky

  • Vieras
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #74 : 24.10.2020, 11:54:31 »
Ehdin ottaa vanhan akun ylös ja tarkistaa tiedot akusta. Onkohan alkuperäinen akku ja miksiköhän siinä on toi päivämäärä 11-2017, onkohan se jokin takuun päättymisaika.
Näyttää olevan 75 Ah akku ja taidan ostaa uuden mahdollisimman lähelle tota ja AGM start stop akun.