Kirjoittaja Aihe: 308 - Akun vaihto  (Luettu 10315 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jjake

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 23
308 - Akun vaihto
« : 25.11.2019, 07:50:33 »
Auto: 2014 308 1,2 Puretech 130.

Akun valo vilkkuu välillä startatessa, joten on varmaan akku huonossa kunnossa. Pääsääntöisesti lyhyttä ajoa, joten ei kerkeä latautumaan, eikä enää start/stop ominaisuus aktivoidu.
Voiko akun vaihtaa ilman vikavalojen syttymistä ja mitä kannattaa ottaa huomioon? Exiden agm akku näyttäisi olevan oikea 1,2 -14 malliin.

makemich

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 308 - Akun vaihto
« Vastaus #1 : 25.11.2019, 08:42:45 »
Akun vaihtoon oikea proseduuri varmaan löytyy manuaalista, eli tyyliin sulje ovet ja odota muutama minuutti ja vaihdon jälkeen odota taas tovi ennen käynnistystä että järjestelmät ovat taas pystyssä tms...

Varmaan kannattaa ennen vaihtoa katsoa että laturi on kunnossa eli latausjännite riittävä.
508 HDi 163 Allure ´13, man.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 308 - Akun vaihto
« Vastaus #2 : 25.11.2019, 12:40:53 »
Oletko ladannut akkua? Jos ajetaan lähinnä lyhyttä matkaa niin akku ei välttämättä ehdi latautua riittävästi.

jjake

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 23
Vs: 308 - Akun vaihto
« Vastaus #3 : 25.11.2019, 14:02:30 »
Itse asiassa kesällä oli jo huollossa maininta lataa akku. Nyt pakkasten myötä alkoi akun valo vilkkumaan. Voisihan tuota kokeilla ladata, mutta ei se kovin mielekästä ole viikottain tehdä. Ei ole aikaa suorittaa päivittäin huviajeluakaan.

jjake

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 23
Vs: 308 - Akun vaihto
« Vastaus #4 : 25.11.2019, 14:07:30 »
Akun lataamisesta vielä pohdintaa, jotka löytyy varmaan sieltä manuaalista myös. Onnistunee normaalilla akkulaturilla, jolla olen lyijyakkuja ladannut. Plus napa akkuun ja miinus runkoon, vai pitääkö akku irrottaa?

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • Jotenkuten
Vs: 308 - Akun vaihto
« Vastaus #5 : 25.11.2019, 14:12:46 »
Kypsähän toi akku on jos se kerrän ittensä purkaa seistessä, tolla menoo se tars olla ylläpitolaturissa aina kun on parkissa.
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 308 - Akun vaihto
« Vastaus #6 : 25.11.2019, 15:07:13 »
Akun käyttöikä voi tietysti olla täynnä.

pögömies

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: 308 - Akun vaihto
« Vastaus #7 : 25.11.2019, 16:45:59 »
Mikäli pääasiassa lyhytkestoista ajoa, kantsii hankkia esim. CTEK-CT5 Start/Stop ylläpito - täysautomaattinen älylaturi. Tai joku vastaava, jonka piuhat autosähkäri helposti ja suht nopeasti kiinteäksi asentaa, jolloin konepellin alle jää vain verkkovirralle kytkettävä pikaliitin. Ei muuten kustanna paljoakaan, esim.Motonet.

- Talvisin riittänyt noin parin viikon välein käyttö ja hyvin on yli 10 vuotias alkuperäinen akku toiminut. 
- Käyttö yksinkertaista, voi huoletta jättää latailemaan, hoitaa autom.kaiken. kunhan muistaa irroittaa ennen ajoa verkkopiuhan.   
Nyk;Peugeot 308 II,Puretech,130,Autom.Allure 2014.SW.
Ex-407.2ltr.Comf.-04. 406.2ltr.-98. 307.GR 1,6.  206 GTI 1,9.  405.1,9 SRI.  405 1,9 GL.-SAAB 900 TBO.  SAAB 900. SAAB 99. Nissan. Taunus 20 V4 GL.  Mini 850. Triumph Herald. Kupla 1,2. Skoda Oktavia Super.  Fiat.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 308 - Akun vaihto
« Vastaus #8 : 25.11.2019, 19:13:13 »
Latasin oman autoni akun. 12,3 V oli aloittaessa, 12,8 V oli muutaman tunnin kuluttua. En nyt muista koska tuo akku vaihtui.

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 631
Vs: 308 - Akun vaihto
« Vastaus #9 : 25.11.2019, 21:06:04 »
Mikäli pääasiassa lyhytkestoista ajoa, kantsii hankkia esim. CTEK-CT5 Start/Stop ylläpito - täysautomaattinen älylaturi. Tai joku vastaava, jonka piuhat autosähkäri helposti ja suht nopeasti kiinteäksi asentaa, jolloin konepellin alle jää vain verkkovirralle kytkettävä pikaliitin. Ei muuten kustanna paljoakaan, esim.Motonet.
 
Minua jäi ihmetyttämään tuo laturi Start/Stop järjestelmälle. Teknisten tietojen mukaan siinä ei ole mitään kyseiseen järjestelmään viittaavaa. Lienee vain yksinkertaisempi malli muihin Ctek latureihin nähden. Elikä vähän sama, kuin sadussa Keisarin uudet vaatteet.
Kiinteä asennus kaiketi edellyttää ulos johdettua panssarijohtoa ja omaa pistorasiaa laturille. Saako suojaamaton laturin verkkojohto olla kiinteästi konehuoneessa?
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

jjake

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 23
Vs: 308 - Akun vaihto
« Vastaus #10 : 26.11.2019, 06:58:20 »
Ohjekirjasta löytyy tosiaan maininnat. Ennen akun irrottamista odota kaksi minuuttia ovet ja ikkunat kiinni ja  sytytysvirtojen ensimmäisen kytkemisen jälkeen uudella akulla odota yksi minuutti ennen käynnistämistä.

Täytyy kokeilla mitata akun varaustaso ja ladata, josta maininta ohjekirjassa: Irroita akku, mutta se ei koske, jos on start&stop järjestelmällä varustettu.

jjake

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 23
Vs: 308 - Akun vaihto
« Vastaus #11 : 27.11.2019, 11:04:03 »
Eilen ajettu 4x 5km matka, jonka jälkeen jännite oli 12,5V. Latasin pari tuntia, jonka jälkeen näytti 12,9V, eli ok kunnossa vaikuttaa olevan.

Lyhyet ajomatkat ei siis meinaa ihan riittää akun täyteen lataamiseksi.

Auto käynnistää radion näköjään heikommalla akun virralla vasta startin jälkeen, jos akku on täynnä, niin radio menee päälle jos ennen starttausta.

LionRouge

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 292
  • "ihanaa leijonat ihanaa ..."
Vs: 308 - Akun vaihto
« Vastaus #12 : 27.11.2019, 18:43:59 »
Oisiko akun kapasiteetti pudonnut jo niin pieneksi että vaikka voltteja on riittävästi, amppeereja ei riitä pikkuajossa useampaan starttaukseen. Jos ei itse voi testata akun kuntoa niin akkuliikkethän tekee sen melkein asiakaspalveluna ...  ::)
(2006) 407SW 2.2Hdi, VF36E4HTH21566xxx DAM10971CJ

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 631
Vs: 308 - Akun vaihto
« Vastaus #13 : 27.11.2019, 19:04:33 »
Lataus tapahtuu n. 14,5 voltin jännitteellä parhaimmillaan.
Välittömästi latauksen jälkeen akun jännite saattaa jonkin aikaa olla yli 13 voltin. Kannattaa kokeilla myös jännitteen pysymistä, kun akku on ollut levossa vaikka parikin päivää.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

pögömies

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: 308 - Akun vaihto
« Vastaus #14 : 27.11.2019, 20:30:58 »
Moi Aakku, tarkoitus ei tietenkään ollut verkkovirtakaapelia kiinnittää valmiiksi konehuoneeseen, vaan laturin akulle menevät puihat n.15-20 cm. naaraspikaliittimen kera kiinteäksi. Eli latausta tarvittaessa, laturilta tuleva laturin pitkä piuha urospikaliittimellä narttuun kiinni,siintä laturissa oleva verkkovirtakaapeli verkkoon, ja laturi hoitaa ylläpitona itsekseen. Laturiahan ei tarvita konehuoneessa vaan sen liitin johtoineen. Luulisi elevan laillinen (ainakin CTEk,in mukaan). Myös merkkiliikkeen asentamana ? 
                 
Nyk;Peugeot 308 II,Puretech,130,Autom.Allure 2014.SW.
Ex-407.2ltr.Comf.-04. 406.2ltr.-98. 307.GR 1,6.  206 GTI 1,9.  405.1,9 SRI.  405 1,9 GL.-SAAB 900 TBO.  SAAB 900. SAAB 99. Nissan. Taunus 20 V4 GL.  Mini 850. Triumph Herald. Kupla 1,2. Skoda Oktavia Super.  Fiat.