Auto: 2015 508 SW 2,0 BlueHdi 180 (automaatti, 91500 km).
Tytär heitti autolla lyhyen lenkin kaupungissa. Takaisin tullessa oli viimeisillä sadoilla metreillä antanut vikaa Ureasta ja "Engine fault - repair needed". Kävin katsomassa: samat viat edelleen, ja muistaakseni auto kertoi silloin adblueta olevan yli 5000km matkaksi. Edellisestä huollosta 15000km ja adblue varoituksia ei ole näkynyt aiemmin. Startti ja lyhyt koeajo. Auto toimi käytännössä ok. Vielä uuden startin jälkeen samat ilmoitukset ja taas ilmoitus saasteenvähennysjärjestelmän viasta ja vielä uhkaus että startit ei onnistu 1100km ajon jälkeen. Mietin että oisko kuitenkin AdBlue vähissä, vai järjestelmässä vikaa.
Varmuuden vuoksi tankkasin AdBlueta puolet 10 litran tonkasta, mutta parin kilometrin ajolla ja viidellä startilla ei vaikutusta. Harmina se että pitäisi lähteä pääkaupunkiseudulta käymään 400km päässä ja päästä vielä takaisinkin... Epäilen että vuodenvaihteen lomat estää tehokkaasti huoltoonpääsy-yritykset... Nyt ollut ekoja pikku pakkasia alimmillaan luokkaa -5C, liekö vaikutusta ongelmaan. Kun pääsee kotiin täytyy viedä parkkihalliin vähäksi aikaa lämpenemään ja katsoa onko vaikutusta.
Luin vikakoodit (6kpl) Bilteman yleislukijalla ja kertoi U29E (kolmeen kertaan), U1000, P2200 (”NOx anturin virtapiiri kenttä 1”), P220A. Olisiko NOx-anturi kämähtänyt.... onko kellekään tuttu tilanne? Mikähän sulake ja missä vaikuttaa asiaan.
Tietääkö joku kuinka adblue taso on anturoitu? Tavarasäiliössä olevan täyttöaukon ulommassa korkissa taitaa lukea ”min 3,8” tai jotain sellaista. Jos on säiliö tyhjä, onkohan 5 litran täyttö ok? Entä jos ei ole tyhjä?