Kirjoittaja Aihe: 206 - Käyntiongelmat ja tehottomuus (polttoainesuuttimen liitin)  (Luettu 2624 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

joyhill

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2002 206 1,4.

Jahas, ja kun yhestä viasta päästiin, niin seuraavaa tulee. Nyt taas tarvittaisiin pikaisia ja oikeita diagnooseja tositietäjiltä. Sillä huomenna olisi yleisötapahtuma, johon oli tarkoitus viedä tuo ralli-pirulainen näytille ja myös kyydittää jääradalla halukkaita. Tai viimeistään ensi viikonlopuksi auto pitäis saada kuntoon, kun sillon on seuraava ralli.

Nyt kuitenkin kävi niin, että kun kävin siellä jääradalla testaamassa, niin muutaman kierroksen jälkeen moottorin häiriövalo alkoi vilkkumaan, käynti huononi ja tehot katosi. Tulpat oli oikean väriset, eli niiden perusteella kipinä pitäisi olla kunnossa. Testeri antoi seuraavat vikakoodit:

P0105 (Imusarjan paineen mittauspiirin toimintahäiriö, ei tullut nollauksen jälkeen uudelleen)
P0110 (Imuilman lämpötila toimintahäiriö, tämä tuli myös nollauksen jälkeen. Vaihdoin anturin, ei vaikutusta)
P0130 (Lambdan toimintahäiriö. Tämä on ollut aiemminkin, ei vaikuta mihinkään ja nyt voi johtua tuosta käyntihäiriöstäkin)
P0136 (Sama kuin ylempi, mutta toinen lambda)
P0200 (Polttoainesuutin, toimintahäiriö. Tämä tuli myös nollauksen jälkeen takaisin)
P0300 (Satunnaisten / useiden sylintereiden sytytyskatko. Ollut myös aiemmin, vaikka auto toiminut. Ei tullut enää nollauksen jälkeen)

Eli missä vika? Ei todennäköisesti ainakaan tuossa AIT-anturissa, kun sen tosiaan vaihdoin, kun sattui olemaan toinen imusarja olemassa. Siitä kyllä on voinut ottaa piuhan irti muutenkin ilman, että olisi vaikuttanut yhtään mihinkään.

Moottorin maadoitusta epäili yksi kaveri, jolta kyselin. Sitä en ehtinyt tänään testaamaan, mutta testaan huomenna.

Voisko olla bensapumppu? Vai onko johtosarja jostain paskana?

Ratkaisu:

Ja vika oliki yllättävn yksinkertanen. Yks suuttimen johto oli aika huonosti paikallaan eli käytännössä irti.

joyhill

  • Vieras
Onko autossa kaksoisrele? Eli minkä ikäinen auto kyseessä? Kaksoisreleen takana on ainakin ruiskusuuttimet, puola sekä muita sähköjä (en muista enää niin tarkasti) mutta jos tuolla on huono kontakti tai releen kärjet on huonossa kunnossa, niin voisi aiheuttaa myös noita vikoja. Jos kaksoirele ei yhdistä lainkaan niin auto ei edes käynnisty, koska ei saa kipinää eikä polttoainetta.

En oo edes epätositietäjä, mutta maadoituspisteiden tarkistus ei varmaankaan ole huono arvaus ja yleensäkin johtojen (johtosarjojen) heiluttelun vaikutusta kannattanee kokeilla ainakin jos vongelman huomaa paikallaan tyhjäkäynnilläkin.

Boksin aluspellissä tuo rele lienee. Muutaman kerran aiemmin on tehny niin, että ei oo ilman kaasua lähteny käyntiin, eli periaatteessa ihan kaasu pohjassa pitänyt käynnistää pienen ajon jälkeen. Voiko tuon releen toimintaa testata ja onko mahollista, että vuoden -98 Saxossa vois olla samanlainen rele? Semmonen nimittäin löytyis romuna pihalta ja varaosa-autona sille romulle :D

Tyhjäkäyntiä käy välillä hyvin, mutta välillä myös todella huonosti. Kierroksiakin ottaa ihan hyvin, mutta ei niin herkästi kuin toimivana ja tosiaan röpöttää, niinkuin ei kävis kaikilla.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Ainakin Motonetin luettelo tuntee vain yhden ja saman kaksoisreleen / ruiskutuspumpun releen 206:een ja Saxoo , eli kannattaa katsoa ja kokeilla jos sellainen tuosta löytyy. Olisi ainakin helppo vikamahdollisuus poissuljettavaksi.

Pitääpä huomenna testata ottaa se Saxosta ja katsoa onko vaikutusta.

Nopsaan sähkökuvista katsottuna (ja yleisesti 206:lle 1.4i koneella) kaksoisreleen takana on puolat, ruiskusuuttimet, ainakin toinen lambda, polttoainesäiliön "solenoidi"venttiili sekä syöttö(jä) ECU:lle. Nuo on siis jaettu kaksien kärkien taakse, eli eculle syöttö taitaa olla toisien kärkien takaa ja suuttimet + puola ja lambda toisien kärkien takaa. Anturien syöttö taisi olla suoraan ECUlta.

Rele on ihan tavallinen, eli periaatteessa tuon toiminnan kyllä pystyy varmasti mittaamaan.