Kirjoittaja Aihe: Vetonivelten rasva  (Luettu 2501 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

406Coupe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 103
Vetonivelten rasva
« : 02.04.2020, 22:18:07 »
Tuli ostettua 607 2.2 HDi automaattiin vähemmän ajetusta purkuautosta vetoakselit, koska epäilen että alkuperäiset täristävät hieman ja uusia ei saa edes rahalla. Ajattelin että puhdistan "uudet" nivelet huolella ja laitan niihin uudet rasvat ennen kuin asennan ne autoon, jos näin saisi nivelten elinikää hieman jatkettua.

Motonetit ynnä muut kauppaavat lähinnä MoS2-tyyppisiä rasvoja, mikä ei käsittääkseni ole täsmällisen oikea tähän tarkoitukseen. Ilmeisesti myös sisäpään tripoid-niveleen kuuluu oikeaoppisesti eri rasva kuin ulkopään Rzeppa-niveleen. Jonkun netistä löytyneen Peugeotin dokumentin mukaan Total N3945 olisi oikea rasva ulkopään niveleen ja Berutox GGF61 sisäpäähän. Googlella ei ainakaan löydy mitään tietoa näistä rasvoista eikä varsinkaan kauppiaita joilta näitä voisi ostaa.

Mitä rasvaa näihin kannattaa laittaa ja mistä sitä saa? Onko totta että sisä- ja ulkopään nivelissä tulee käyttää eri rasvoja?
Nykyinen: Mercedes-Benz E320 CDI -03 (W211)

Entiset:
Peugeot 406 Coupé 2.0 -98, XU10J4R
Peugeot 607 2.2 HDi aut. -02, DW12TED4

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • Jotenkuten
Vs: Vetonivelten rasva
« Vastaus #1 : 03.04.2020, 01:18:36 »
Saabin oma suositus sisempiin vetoniveliin on Mobilgrease GS 57C ja ulompiin vetoniveliin alustarasva Esso Nebula EP2 / Mobilplex 47.
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

406Coupe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 103
Vs: Vetonivelten rasva
« Vastaus #2 : 03.04.2020, 15:37:32 »
Okei, Saabissa lienee nivelet samantyyppiset kuin pösössäkin joten tämä on hyvä tieto. Yritin googletella noita rasvoja, mutta huonolla menestyksellä. Ei tunnu löytyvän mitään mistä noita saisi ostettua, jotain kymmenen litran pöntön kuvia löytyi ulkomaalaisilta sivustoilta. Saakohan oikeaa rasvaa marmoritiskiltä ja jos sitä ei saa niin varmaan tuo Motonetin MoS2 on kuitenkin parempi vihtaa sinne kuin jättää 350 tkm ajetut alkuperäiset rasvat sinne?
Nykyinen: Mercedes-Benz E320 CDI -03 (W211)

Entiset:
Peugeot 406 Coupé 2.0 -98, XU10J4R
Peugeot 607 2.2 HDi aut. -02, DW12TED4

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: Vetonivelten rasva
« Vastaus #3 : 03.04.2020, 16:39:55 »
https://www.motonet.fi/fi/tuote/603091/Red-Line-CV-2-MoS2-erikoisrasva-397g

Tuota oli joku kokeillut Toyotan täristäviin vetoniveliin menestyksellä.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: Vetonivelten rasva
« Vastaus #4 : 03.04.2020, 18:13:07 »
Red linessä on erikoista ainoastaan hinta.  Ei tästä kannata tehdä yhtään sen vaikeampaa. Mos2:t sisään puhdistuksen jälkeen ja matka jatkuu tasaisena taas seuraavat +100tkm. Vetonivelet on voimansiirron ylivoimaisesti helpoin voitelukohde ja toimii yllättävän hyvin vielä 20 vuotta vanhoilla vettyneillä rasvoillakin.
Audi A4 Tdi Q

Coyote Ugly

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 62
Vs: Vetonivelten rasva
« Vastaus #5 : 03.04.2020, 21:19:54 »
Ja esim redlinen laatikkoöljyt ei toimi ranskiksissa lainkaan total8 sen sijaan täyteläisesti tuninki poikien höpötyksiä mokomat redlinet.

406Coupe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 103
Vs: Vetonivelten rasva
« Vastaus #6 : 03.04.2020, 22:48:37 »
Mos2:t sisään puhdistuksen jälkeen ja matka jatkuu tasaisena taas seuraavat +100tkm. Vetonivelet on voimansiirron ylivoimaisesti helpoin voitelukohde

Tästä nyt voi olla montaa mieltä. Joka tapauksessa, jos ei sinne oikeita rasvoja kohtuudella ja rahalla saa niin MoS2 sinne on sitten laitettava, parempi kai sekin nyt on kuin alkuperäiset rasvat jotka ovat jo kokkareina.
Nykyinen: Mercedes-Benz E320 CDI -03 (W211)

Entiset:
Peugeot 406 Coupé 2.0 -98, XU10J4R
Peugeot 607 2.2 HDi aut. -02, DW12TED4

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • Jotenkuten
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

406Coupe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 103
Vs: Vetonivelten rasva
« Vastaus #8 : 12.04.2020, 21:40:53 »
Motonetistä ostin sisäpään Tripoid-nivelen suojakumisarjan alle kympillä ja yllätyksekseni se oli FAG:n tuote eli alkuperäislaatua. Nähtävästi mukana tullut rasva on MoS2-tyyppistä niin sen minä sinne nyt laitan, tuskin se pahasti menee pieleen.

Niin ikään ulkopään nivelen SKF-suojakumisarjan mukana tullut rasva on MoS2, eli tuota alkuperäisosien valmistajat pakkauksiensa mukana hyvin laajalti tyrkyttävät.
Nykyinen: Mercedes-Benz E320 CDI -03 (W211)

Entiset:
Peugeot 406 Coupé 2.0 -98, XU10J4R
Peugeot 607 2.2 HDi aut. -02, DW12TED4