Kirjoitanpa vähän vielä taustoja tähän jos jollain vastaavia ongelmia EGR:n, ESP/ASR jne. kanssa eikä meinaa korjautua EGR vaihdolla. 1. postaukseen korjaus eli aiemmin olin autoon vaihtanut nimenomaan Hellan EGR:n enkä Pierburg n. vajaa vuosi sitten. Auto tuli mulle silloin (nimeltä mainitsemattomasta autoliikkestä, jossa en enää varmaankaan asioi huonon aftersalesin vuoksi) ja siinä oli 8kpl vikakoodeja, joista osa oli abs-puolella ja nimenomaan tuo C1391 löytyi jo silloin sieltä. Ajelin autolla ihan normisti, mutta silloin tällöin tuli herjoja C1391, P0409, P0490 ja sit oli vielä joku muukin. Kaikki EGR viittaavat koodit indikoivat, että egr-vena jäi liian kiinni tai sen asento oli liian kiinni. Kostealla kelillä ajellessa ampui sitten esp/asr vikaa tauluun ja ajonvakautus pois päältä sekä vakkari pois pelistä ja pieni nykäsy. Kosteita kelejä kun jatkui, niin saattoi sytytellä moottorin vikavalonkin. Kun taas kelit kuiveni, niin koodit pysyi poissa ja antoi satunnaisesti tuota P0409 koodia pihalle eli egr ei saa jotain juttuaan tietyssä aikamääreessä suoritettua.
En ole perehtynyt tämän auton sähkötyksiin sen enempää enkä tiedä mitkä kaksi johdinta oli oikeastaan paljaana tuolla ilmanputsarikotelon alla, mutta sen tiedän, että kostealla kelillä ne aiheuttivat ongelmia. Sulakkeita ei palanut, mutta sekoitti ilmeisesti moottorinohjausta jollain tapaa. Kyseistä vikaa etsiessä on vaihdettu ja tehty ihan tajuton määrä kaikkea, koska en tiennyt mistä hakea vaivaa. Nyt jos jollain näitä koodeja pelkästään ampuilee, niin suosittelen vahvasti katsomaan nuo johdot ilmanputsarikotelon alla. Samalla kun tarkastat tuon kohteen, niin suosittelen kokeilemaan turbon kellolta alipaineletkua jos meno tuntuu vetelältä. Itselläni oli alipaineletku ihan löysällä ja homma korjaantui 1cm letkun lyhentämisellä.
Huollossa kävin vielä kyselemässä tuon egr-liittimen perään ja kaveri katsoi työlistalta ettei niitä ole viimeiseen 10kpl dv6c koneiseen vaihdettu eli se egr:n moottoriliitin ei ole yleinen ongelmakohta eikä se tässäkään tapauksessa ollut se ongelman ydin, vaan nuo koteloa vasten hankaavat paljaat johdot. Jos tätä vaivaa kerran on useammalla, niin vois melkein lisätä tyyppivikoihin ilmanputsarikotelon kiinnipisteiden väljistymisen ja sitä kautta mahdolliset johtosarjavauriot...