Kirjoittaja Aihe: 405 - Tyhjäkäynnillä putputtaa, päästöt korkeella  (Luettu 2787 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kissa-auto

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 104
Auto: 405 1.6 vm. 1993

Auto pomppas katsastuksessa päästöistä, tyhjäkäynnillä. Ei kuulemma meinannu ottaa kierroksia vaan se katsastusmies epäili että sais liikaa bensaa. Ihan uus ilmiö tää kakominen tyhjäkäynnillä, ei kuitenkaan ole kokoajan. Kaasua kun näpäyttää niin yleensä normalisoituu. Satunnaista tämä.. mikähän vois olla, ts. tuleeko kalliiks? Sössinkö jotain jos vaihdan ite tulpat?

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 770
Vs: 405 - Tyhjäkäynnillä putputtaa, päästöt korkeella
« Vastaus #1 : 06.01.2021, 13:26:20 »
Osien suhteen ei tule kalliiksi, mutta vian etsiminen voi viedä aikaa.

Aloita tulpista. Mitä niiden vaihdossa voisi tehdä väärin, hmmmm. Ehkä kiertämällä väärille jengoille tai kiriställä liikaa, varo niitä.

Sitten tyhjäkäyntimoottori, map-anturi ja ilmavuodot tarkistukseen. Ja muut anturit? Vikakoodit lukuun.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

Kissa-auto

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 104
Vs: 405 - Tyhjäkäynnillä putputtaa, päästöt korkeella
« Vastaus #2 : 18.02.2021, 13:57:30 »
No, ei sitte mittauksissa ollutkaan mitään ja läpi meni. Mutta harmaata savua pukkaa jotenki runsaan oloisesti..

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 770
Vs: 405 - Tyhjäkäynnillä putputtaa, päästöt korkeella
« Vastaus #3 : 18.02.2021, 14:31:41 »
Mitä ja miten mittasitte? Ihan vain uteliaisuudesta.  :)

Vikadiagnoosin voi lukea ilman laitteitakin. Ohje alla olevassa viestiketjussa. Laitoin kyllä itse liittimet johtojen päihin, en luottanut taitooni pyöräytellä johtoa ruuvarin ympäri, niin että varmasti pysyy.

Ps. meni ohjeen haussa taas aikaa kun PF:n hakukone on niin tarkka hakusanoistaan, mutta löytyi siis.:

Pss. Moottoritilan vasenta laitaa tarkoitetaan poikkeuksellisesti tässä yhteydessä  nokasta päin katsottuna.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=1236.0
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

Kissa-auto

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 104
Vs: 405 - Tyhjäkäynnillä putputtaa, päästöt korkeella
« Vastaus #4 : 19.02.2021, 12:27:57 »
Siis ihan päästömittaukset sillä laitteella, en sen tarkemmin osaa sanoa. Ammattikoululla käytin mittauksessa.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 770
Vs: 405 - Tyhjäkäynnillä putputtaa, päästöt korkeella
« Vastaus #5 : 19.02.2021, 15:54:13 »
Okei. Eli ei vikadiagnoosia, vain päästömittaus.

Kun kerran päästöt nyt kohdillaan ja tulpat vaihdettu, ei liene pakko vikadiagnoosia ottaa ulos.
Kunnolla kaasua vain, kovaa ajoa välillä, jotta paikat putsaantuu.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04